برگزیدگان جشنواره حکمت و نیایش تجلیل شدند/ به داشتن نهج‌البلاغه در کتابخانه اکتفا کرده‌ایم
کد خبر: 3814005
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۰:۲۲

برگزیدگان جشنواره حکمت و نیایش تجلیل شدند/ به داشتن نهج‌البلاغه در کتابخانه اکتفا کرده‌ایم

گروه جامعه ــ در مراسم اختتامیه اولین جشنواره حکمت و نیایش از عدم توجه شایسته به مفاهیم نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه انتقاد شد و معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد عنوان کرد: متأسفانه به افتخار بودن این دو کتاب در کتابخانه‌ها اکتفا شده است.

به گزارش ایکنا؛ اختتامیه اولین دوره جشنواره حکمت و نیایش با محور آثار علمی و هنری در خصوص نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه، امروز چهارشنبه اول خرداد‌ماه برگزار شد.
در ابتدای این مراسم، جاودانی، مدیرکل ارشاد استان تهران ضمن تقدیر از همه کسانی که در برگزاری این جشنواره، اداره کل ارشاد استان تهران را یاری کردند، گفت: سه هزار و 750 اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است و مایه خرسندی است که اولین دوره جشنواره را پشت سر گذاشتیم.
در ادامه فقهی‌زاده، معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد طی سخنانی با اشاره به اینکه با دو کتاب نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه از کودکی آشنا هستیم، گفت: متأسفانه ما به همین نام بسنده کرده‌ایم، اما از محتوای این دو اثر خبر نداریم و نمی‌دانیم هدف از بیان این محتوا توسط ائمه(ع) چه بوده است.
وی این دو کتاب عظیم را ترجمه درونی و غیر مستقیم قرآن در حوزه‌های موضوعی گوناگون تحلیل کرد و گفت: در نهج‌البلاغه مفاهیم ناب اعتقادی، اجتماعی، تربیتی و ... موج می‌زند صحیفه سجادیه نیز چگونه سخن گفتن از خدا و با خدا و ادب دینی این گفتوگو سخن گفته شده است.

برگزیدگان جشنواره حکمت و نیایش تجلیل شدند/ به داشتن نهج‌البلاغه در کتابخانه اکتفا کرده‌ایم
فقهی‌زاده با ابراز تاسف از اینکه در طول قرن‌ها نتوانسته‌ایم از این دو اثر استفاده و در حقیقت از آنها محروم بوده‌ایم، اظهار کرد: به جز معدودی از افراد که توفیق همراهی با این دو اثر را داشته‌اند، می‌توان گفت جامعه دینی از این دو اثر محروم بوده‌اند.
وی در تحلیل علت این محرومیت عنوان کرد: دلایل مختلفی برای این مسئله وجود دارد، اما شاید بتوان گفت یکی از دلایل این است که ما این دو کتاب را بسیار دور از دسترس معرفی کرده‌ایم و نهج‌البلاغه را نهج بلاغت دانسته‌ایم در حالی که نهج فکر دینی، تربیت عالی، جامعه‌شناسی، دانش اجتماعی، سیاست‌ورزی و ... است.

معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد با مطرح کردن این سوال که آیا کتابی می‌توان یافت که بیش از نهج‌البلاغه حاوی مباحث تربیت دینی، تعامل با دیگران، سیاست و اجتماع باشد؟ افزود: هرگز چنین کتابی نظیر نهج‌البلاغه نخواهیم یافت. به صحیفه سجادیه نیز در میان فریقین می‌توان به بالید. البته قبل از بالیدن، باید آن را خواند، اما متأسفانه ما به داشتن این دو کتاب در کتابخانه‌ها اکتفا کرده‌ایم و همه این مسائل موجب شد تصمیم گرفته شود جشنواره حکمت و نیایش برگزار شود.

وی با تأکید بر اینکه اگر بخواهیم دیندارانه زندگی کنیم، باید با مفاهیم این دو کتاب آشنا شویم، گفت: برای برجسته کردن مفاهیم این دو کتاب باید توجه عده دیگری از هنرمندان و پژوهشگران را جلب می‌کردیم و زمینه‌ای فراهم می‌کردیم تا اهتمام هنرمندان و دانشمندان در راستای این دو کتاب هزینه شود.

فقیه‌زاده در پایان از سخت‌گیری در دریافت آثار نیز سخن گفت و دلیل این سخت‌گیری را از باب ارادت به این دو اثر دانست و گفت: جشنواره دوسالانه برگزار خواهد شد و امیدواریم در سال‌های بعد هم شاهد دریافت آثار ارزشمند باشیم.

برگزیدگان جشنواره حکمت و نیایش تجلیل شدند/ به داشتن نهج‌البلاغه در کتابخانه اکتفا کرده‌ایم

در ادامه این مراسم، پس از شعرخوانی امیری اسفندقیه و سیدکریم موسوی، حجت‌الاسلام گواهی، تولیت استان امامزاده صالح با ابراز تأسف از اینکه در مقام عمل از نهج‌البلاغه در جهان اسلام استفاده نشده، اما در جهان کفر از نامه حضرت علی به مالک اشتر بهره‌ها گرفته شده است، گفت: هر کدام از مفاهیم این نامه می‌تواند به عنوان یک واحد درسی در دانشگاه‌ها تدریس شود و بهترین منشور برای مدیران در همه سطوح کشور باشد.

گواهی با تأکید بر اینکه هرکس از دیدگاه خود می‌تواند به این دو اثر توجه کند، گفت: امروز باید نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه تدریس شود، چرا که دستیابی به مفاهیم بلند و چندجانبه این کتاب‌ها بدون استاد ممکن نیست.

در پایان نیز برگزیدگان بخش‌های مختلف جشنواره معرفی و مورد تجلیل قرار گرفتند که از جمله از محمد اصفهانی و علیرضا افتخاری نیز تجلیل شد.

انتهای پیام

captcha