گل سرخی که در حفره قلب برادر جا ماند
کد خبر: 3813891
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۱
تصویرگران جنگ روایت می‌کنند؛

گل سرخی که در حفره قلب برادر جا ماند

گروه اجتماعی ــ رحیمی تنها، مسئول مدیریت تولید هنری و سمعی و بصری سپاه قم در لشکر علی بن ابی طالب خاطره‌ای از گل سرخی حکایت می‌کند که در تشییع پیکر پاک برادرش که در عملیات کربلای 5 با اصابت گلوله به قلب وی شهید شده بود، در قلب او جا گذاشت.

گل سرخی در حفره قلب برادر جا ماندبه گزارش ایکنا از قم ، آقاجان‌پور رزمنده دفاع مقدس امروز یکم خردادماه در نشستی به مناسبت پاسداشت یاد و خاطره شهدای دفاع مقدس و مدافع حرم ویژه شهیدان و ایثارگران اهل قلم موضوع «رسانه، دفاع مقدس و مقاومت» که در سالن جلسات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم برگزار شد، با اشاره به مستند « نبل‌الزهرا» که روایتی از عملیات جعفرطیار شهدای مدافع حرم است، گفت: در خصوص ماموریت جعفرطیار اصل داستان این است که ماموریت قرار نبود رسانه‌ای شود و تا سال93 شهدای مدافع حرم فاطمیون و زینبیون غریبانه تشیع می‌شدند و گمنام بودند.

وی با اشاره به اینکه اوج داستان «نبل الزهرا»، فتح نبل الزهرا بود و لحظاتی بود که دیگر هیچ وقت تکرار نخواهد شد، ضمن بیان خاطره‌ای از شهید عملیات جعفرطیار گفت: زمانی که تهران رفتیم شهید قلی‌زاده «از شهدای نبل‌الزهرا» مشکلی برای او پیش آمد که اعزام نشد و به او سفارش کردم برای اعزام بعدی حتما با خود دوربین بیاورد تا بتوانم لحظات ناب و عاشقانه رزمنده‌ها را ثبت و ضبط کنم؛ همزمان با شب یلدا وارد نبل شدیم و تنها در حرم حضرت زینب طواف می‌کردیم و با دوربین، این لحظات را ثبت می‌کردم.

آقاجان پور ادامه داد: در آزادسازی نبل الزهرا دو ماموریت اصلی داشتیم و در ماموریت اول دوربین نداشتیم تا اینکه برای علملیات دوم دوربین همراه خود بردیم و ماحصل آن، ثبت خاطرات و روایات جذاب و دلچسب مستند «برای نبل برای الزهرا» شد؛ روایات و خاطرات هشت سال دفاع مقدس و شهدای مدافع حرم آینده ساز نسل جدید خواهد بود.

بیطرفان فیلمساز و از تصویرگران جنگ بیان کرد: آزادی خرمشهر یکی از لحظات ماندگاری است که هیچ‌وقت نابود شدنی نیست و صدای زنگ گوینده‌ای که آزادی خرمشهر را اعلام کرد هنوز در گوش ما می‌پیچد، لحظات شیرینی از رزمنده‌های شجاع و دلیر در طول هشت سال دفاع مقدس ثبت کردیم که خلق کنندگان آن بسیجی‌ها بودند.

وی گفت: در جبهه برنامه‌ریزی برای کارهای فرهنگی بسیار دشوار بود اما چون در فضای جبهه زندگی جریان بود و فعالیت خود را با عشق انجام می‌دادیم؛ در زمان جنگ تنها سلاح من دوربین بود و تجریبات و مشاهدات من و همکارانم از طریق ثبت خاطرات به وسیله سلاح دوربین به نسل بعد منتقل خواهد شد.

رحیمی تنها، مسئول مدیریت تولید هنری و سمعی و بصری سپاه قم در لشکر علی بن ابی طالب با اشاره به دورانی که موبایل و اینترنت نبود و ضمن بیان اینکه در شرایط دشوار و بدون امکانات در کار رسانه فعالیت داشتم، اظهار کرد: برادر من سال 65 در سن 16 سالگی در عملیات کربلای 5 در منطقهع شلمچه به شهادت رسید؛ بزرگترین تشییع جنازه‌ای که در قم از شهدا صورت گرفت تشییع 107 پیکر پاک هدای عملیات کربلای 5 بود.

وی افزود: یکی از این شهدا، برادر من بود؛ همچنان که درحال عکاسی از مراسم تشییع بودم، گل سرخی داخل حفره‌ای که به اندازه ده سانت در قلب برادرم وجود داشت، قرار دادم اصابت کرد و بعد او را به خاک سپردم.

این تصویرگر جنگ اظهار کرد: ما و همکاران من در شرایط سختی لحظات تلخ و شیرین جنگ را ثبت و ضبط می‌کردیم اما امروزه شرایط بسیار برای کارهای هنری محیاست.

عنایت پور از راویان دفاع مقدس در پایان گفت: خدا را شاکریم که در مقطعی از زمان در دوران جنگ حاضر بودم، حدود 40 نفر از اهالی سمعی و بصری در لشکر علی ابن ابی طالب بودند و من عضو کوچکی از آن‌ها هستم؛ در این روزگار که دشمنان علیه ایران جنگ روانی و تحریم به راه انداختند، باید قدردان خون پاک شهدا باشیم و نگذاریم که خون شهدا هدر رود و با عنایت خدا و همت خود در راستای معرفی و روایت خاطرات شهدا کوشا باشیم.

یادآور می‌شود؛ در پایان این جلسه از مجاهدان عرصه هنر و رسانه در هشت سال دفاع مقدس و مدافعان حرم تجلیل شد.

captcha