۳۷ اثر جدید پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن رونمایی شد
کد خبر: 3813844
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۰

۳۷ اثر جدید پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن رونمایی شد

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ ۳۷ اثر جدید قرآنی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه در قالب ۱۹ جلد کتاب و ۱۸ نرم‌افزار، امروز، اول خردادماه با حضور معاون فرهنگی ـ تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه رونمایی شد.

37 اثر جدید پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن رونمایی شدبه گزارش ایکنا، ‌در مراسم رونمایی از ۳۷ اثر جدید قرآنی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه در قالب ۱۹ جلد کتاب و ۱۸ نرم‌افزار که امروز، یکم خردادماه در نمایشگاه دستاوردهای قرآنی دفتر تبلیغات اسلامی و با حضور حجت‌الاسلام روستاآزاد، معاون فرهنگی ـ تبلیغی دفتر تبلیغات و همچنین حجت‌الاسلام‌والمسلمین نجف لکزایی، رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدصادق یوسفی‌مقدم  گفت: امروز از 19 اثر مکتوب و 14 نرم‌افزار همچنین سامانه بازنمایی دستاوردهای قرآنی رونمایی خواهد شد.

وی با اشاره به برخی آثار مکتوب که قرار است امروز رونمایی شود، افزود: جلد 15 دائرةالمعارف، دانشنامه فقه و اصول، دانشنامه حج و سرزمین وحی، سه جلد دانشنامه نوجوانان، کتاب تربیت هیجانی و عاطفی از منظر قرآن کریم و فرهنگ‌نامه تحلیل واژگان مشابه که پروژه مستمر است از جمله این آثار است.

یوسفی‌مقدم تصریح کرد:  پوشش از نگاه قرآن و روایات، سفر از نگاه قرآن و روایات، خواب و بیداری از نگاه قرآن و روایات، مهمانی از نگاه قرآن و روایات و آراستگی از نگاه قرآن و روایات، که پروژه‌های مرتبط با سبک زندگی است از دیگر آثار مورد رونمایی است.‌

رئیس پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن کریم بیان کرد: اعجاز هماهنگی آیات قرآن، نظریه‌پردازی قرآن بنیان، امید در زندگی از منظر قرآن و برخی پیش نیازهای تفسیر از مرحوم یزدی از دیگر آثاری است که امروز رونمایی می‌شود.   

در این مراسم چهار اثر قرآنی مرتبط با معاونت فرهنگی ـ تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه قم نیز رونمایی شد.

37 اثر جدید پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن رونمایی شد

رسیدن به مرجعیت علمی قرآن؛ هدف دفتر تبلیغات
همچنین حجت‌الاسلام‌والمسلمین نجف لکزایی، رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: تلاش ما این بوده که در کنار کارهای ترویجی قرآنی، جنبه‌های فکری و معرفتی و پژوهشی مورد توجه باشد لذا آنچه در این نمایشگاه عرضه شده بی‌نظیر است.

وی افزود: مرحله اول کار، کلان پروژه تولید محتواهای قرآنی بود که تقریباً به میانه‌های راه خود رسیده است؛ اینکه از هر آیه چه مباحثی می‌توان برداشت کرد که  در قالب تفسیر راهنما ارائه شد؛ بحث دوم این بود که در هر موضوع چه آیاتی هست که فرهنگ قرآن در این راستا تولید شد.

لکزایی بیان کرد: مسئله سوم اینکه در باب هر موضوع چه چیزی تولید شده که در این راستا هم دائرة‌المعارف قرآن شکل گرفت و مرحله چهارم این است که با رویکرد دانشی و موضوعی این محتواها را ارائه دهیم مثلاً اینکه قرآن در زمینه محیط زیست چه مباحثی دارد یا اینکه پیشرفت از نظر قرآن چیست و مفسران چه بهره‌هایی برده اند.

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ادامه داد: در مرحله پنجم باید در هر دانش باید گروه‌های تخصصی تشکیل دهیم و این گروه‌ها، یکبار از ابتدا مدخل‌گزینی را بحث کنند تا اینکه جای مدخل‌های خالی شناسایی و اضافه  و کم شود و مجددا به شکل تخصصی تدوین شود.

لکزایی با بیان اینکه مرجعیت قرآن تشکیکی است، تصریح کرد: مرجعیت علمی قرآن با طی چند مرحله رخ می‌دهد چون ما از صاحبنظران علوم انسانی نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که خودشان مستقیماً به قرآن مراجعه کنند بنابراین نیازمند کسانی هستیم که متخصص برداشت از قرآن و هم متخصص رشته‌های علوم  انسانی و اسلامی باشند.

وی افزود: کارهای قرآنی مستمر است و جایی در دنیا سراغ نداریم که با این گستردگی کلان پروژه‌های قرآنی را که در دفتر تبلیغات انجام می‌شود انجام شده باشد و یا انگیزه برای آن وجود داشته باشد.

لکزایی با اشاره به استخراج آثاری از این کلان‌‌پروژه‌ها ادامه داد: در فرهنگنامه قرآن و دائرة‌المعارف مداخلی داریم که برای مبلغان مناسبتر است و مدخل‌های تبلیغی است که می‌توان با همکاری معاونت فرهنگی ـ تبلیغی خروجی مختصری داشته باشیم تا مبلغان با سهولت بیشتری به این آثار مراجعه کنند.

 لکزایی با اشاره گلایه قرآن از مهجوریتش و اینکه پیامبر از مهجوریت قرآن در نزد قومش گلایه خواهد کرد، تصریح کرد: برخی گفته‌اند که پیامبر(ص) از قوم خودش گلایه کرده است ولی به فرض هم که این باشد با الغای خصوصیت شامل ما هم می‌شود و قرآن از هر کسی که به کلام الهی کم توجه باشد شکایت خواهد کرد.

حمایت از ایده‌های خلاقانه
همچنین در ادامه حجت‌الاسلام‌والمسلمین نطاق، عضو گروه تبلیغی میعاد دفتر تبلیغات گفت: حمایت از ایده‌های خلاق و نوآورانه طلاب از جمله کارهایی است که در این بخش‌(گروه) صورت می‌گیرد.

وی افزود: مجموعه کتاب‌های سخنگوی قرآنی امروز رونمایی می‌شود که نسخه‌ای از این کتاب با عنوان نغمه‌های بهشتی در سال گذشته رونمایی و با استقبال بسیار زیاد مخاطبان روبرو شده بود.

نطاق با اشاره به دومین محصول با عنوان نرم‌افزار هشت بهشت قرآن افزود: در این نرم‌افزار 20 سوره از جزء 30 آموزش داده می‌شود و فلسفه نامگذاری آن هشت در بهشت است و بازی و سرگرمی دارد.

همچنین متین‌فر با اشاره به رونمایی از سامانه بازنمای دستاوردهای قرآنی اظهار کرد: این سامانه از طرف میز قرآن پیشنهاد شد و هدف  اصلی سامانه جمع‌آوری و بازنمایی دستاورهای قرآنی کل کشور است.

وی افزود: در این سامانه دستاوردهای پژوهشی، رسانه‌ای، علمی، هنری، ادبی، آموزشی و کمک آموزشی و ...از سوی خود صاحبان آثار ثبت خواهد شد.

انتهای پیام

captcha