رمضان در بروجرد/ از آش ماسوا تا افطاری در کنار بزرگ‌ترها
کد خبر: 3813048
تاریخ انتشار : ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۱

رمضان در بروجرد/ از آش ماسوا تا افطاری در کنار بزرگ‌ترها

گروه اجتماعی ــ در ماه رمضان در بروجرد افطاری دادن و میهمانی‌ها رونق زیادی دارد، در نخستین روزهای ماه مبارک رمضان همه افراد فامیل به خانه بزرگ‌ترها دعوت می‌شوند و اولین افطاری دسته‌جمعی را کنار فامیل و در منزل بزرگ‌ترها افطار می‌کنند.

آداب و رسوم رمضانی در بروجرد از پخت شله‌زرد تا افطاری در کنار بزرگ‌ترها در هر نقطه از ایران آداب‌ و رسوم خاصی وجود دارد که مردم در ایام مختلف سال به‌رسم گذشتگان این آئین را اجرا می‌کنند؛ در ماه مبارک رمضان نیز در جای‌جای این سرزمین مردم طبق رسم و رسومی یک ماه را به روزه‌داری می‌پردازند، در هر یک از شهرها شیرینی‌ها، نان، غذاها و یا آش‌های مختص این ماه تهیه می‌شود و در وعده افطاری روزه‌داران با این خوراکی‌ها، روزه خود را افطار می‌کنند.

در بروجرد شله‌زرد، موشکوفی، آش ماسوا، آش رشته، رنگینک، حلیم و حلوا برای وعده افطاری تهیه می‌شود و بانوان باسلیقه این خوراکی‌ها را که بسیار خوشمزه هستند تهیه‌ کرده و بر روی سفره افطار قرار می‌دهند.
با توجه به این‌که در بروجرد کارگاه‌های زیادی انواع حلواجات و مرباها را تهیه می‌کنند، در ایام رمضان ارده‌شیره، حلوا روغنی، ارده خام و خرما، شیره کنجد در وعده افطاری مصرف می‌شود که بسیار انرژی‌زا هستند.
در این ماه افطاری دادن و میهمانی‌ها رونق زیادی دارد، در نخستین روزهای ماه مبارک رمضان همه افراد فامیل به خانه بزرگ‌ترها دعوت می‌شوند و اولین افطاری دسته‌جمعی را کنار فامیل و در منزل بزرگ‌ترها افطار می‌کنند.
در بسیاری از مساجد سفره‌های افطار به رنگ سادگی اما پُر از معنویت و صمیمت پهن می‌شود و از نمازگزاران با چند عدد خرما، یک استکان چای یا شیر و یک‌ تکه نان و پنیر پذیرایی می‌شود.
کمک به نیازمندان و فقرا در ماه مبارک رمضان بسیار سفارش شده و بسیاری از خیرین و مردم در این ماه نیازمندان را محروم نگذاشته و در حد توان به آن‌ها کمک می‌کنند.
در گذشته‌ها که خبری از موبایل و ساعت نبود، در بسیاری از محله‌ها و حتی همسایه‌ها برای بیدار کردن افراد در هنگام سحر اقدام می‌کردند که یک رسم بسیار قشنگ خصوصاً در روستاها بود.
در هنگام افطار، در برخی از مغازه‌ها آش‌های مختلفی تهیه‌ شده و روزه‌داران طبق ذائقه از این آش‌ها خریداری می‌کنند تا در هنگام افطار میل کنند.
جزء خوانی قرآن در مساجد و حسینیه‌ها از دیگر برنامه‌هایی است که روزه‌داران هر روز یک جزء از قرآن را به‌صورت دسته‌جمعی قرائت می‌کنند.
پخت نذری در شب شهادت حضرت علی(ع) نیز انجام و در بین همسایگان و فامیل تقسیم می‌شود؛ مردم روزه‌دار در شب‌های قدر با حضور در مساجد مشغول دعا و نیایش می‌شوند، بسیاری از روزه‌داران در شب‌های قدر با حضور در پایگاه‌های انتقال خون، با عنوان نذر خون، اقدام به اهدای خون می‌کنند و به کمک نیازمند و بیماران می‌شتابند.
در شب‌های قدر برنامه اکرام ایتام انجام می‌شود و بسیاری از خیرین، کودکان بی‌سرپرست را حمایت می‌کنند و هر ماه با پرداخت هزینه‌ای برای فرزندان معنوی اجر و ثواب فراوانی را از آن خود می‌کنند.
بعد از شب‌های قدر و در روزهای پایانی ماه مبارک رمضان، روزه‌داران کم‌کم خود را برای رسیدن عید فطر آماده می‌کنند و در این روز ابتدا در نماز عید فطر حضور می‌یابند و سپس دید و بازدید و رفتن به خانه بزرگ‌ترها برای تبریک عید سعید فطر صورت می‌گیرد.

منبع: بازتاب بروجرد

captcha