شب‌هایی با طعم قرآن
کد خبر: 3812818
تاریخ انتشار : ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۵
گزارش ایکنا از هفتمین نمایشگاه قرآن و عترت و رسانه‌های دیجیتال قم؛

شب‌هایی با طعم قرآن

گروه فرهنگی ــ هفتمین نمایشگاه قرآن و عترت و رسانه‌های دیجیتال قم در شب‌های ماه مبارک رمضان(از ۲۶ اردیبهشت) در مجتمع ناشران قم پذیرای علاقه‌مندان است، نمایشگاهی که در اولین شب‌های خود هنوز نتوانسته مخاطب دلچسبی را به سوی خود بکشاند، اما به گفته استاندار و مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان، نمایشگاه فضای دلچسبی برای ساعاتی در کنار قرآن بودن است.

کمیت ناچیز؛ اما کیفیت قابل قبول است‌هفتمین نمایشگاه «قرآن و عترت و رسانه‌های دیجیتال» قم در شب‌های ماه مبارک رمضان(از 26 اردیبهشت) در مجتمع ناشران قم پذیرای علاقه‌مندان است نمایشگاهی که در اولین شب‌های خود هنوز نتوانسته مخاطب دلچسبی را به سوی خود بکشاند. 

امسال برخلاف سال‌های گذشته تعداد غرفه‌ها کاهش پیدا کرده تا سطح کیفی آن ارتقا پیدا کند اما فقط چند غرفه با برگزاری مسابقات ویژه کودک و نوجوان و نقاشی و رنگ‌آمیزی از سطح کیفی قابل قبولی برخوردار بودند و با آمادگی بهتری در نمایشگاه قرآن و عترت، دستاوردهای خود را در معرض نمایش قرار دادند و سایر غرفه‌ها از جذابیت بصری کمتری برخوردار بودند.

بهرام سرمست، استاندار قم از جمله کسانی است که به نمایشگاه آمده تا بازدیدی داشته باشد؛ وی در گفت‌وگو با ایکنا از قم، بیان کرد: هفتمین نمایشگاه قرآن و عترت و رسانه‌های دیجیتال به لحاظ موقعیت مکانی، سطح کیفی، غرفه آرایی و تنوع موجود در فعالیت‌های قرآنی در سطح ایده‌آل قرار دارد.

برنامه‌های جوان‌پسند فرصتی برای قرآنی‌تر شدن جامعه
سرمست با تأکید بر اینکه ارائه نرم‌افزارهای قرآنی و تنوع آن‌ها از نکات مثبت و قابل توجه نمایشگاه امسال بود، گفت: انتشار کتب مختلف ویژه کودکان و نوجوانان و همچنین نسل جوان و برگزاری مراسم و برنامه‌های مختلف با سبک قرآنی از رویکردهای مثبت این نمایشگاه به شمار می‌رود.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار ایکنا مبنی بر علت اینکه غالباً نمایشگاه‌های قرآن و عترت مخاطب خاص دارد و مخاطب عام را کمتر جذب می‌کند و از این‌رو با استقبال کم مواجه می‌شود چیست؟، گفت: نباید به کمیت و تعداد جمعیت بازدیدکننده از نمایشگاه نگاه کرد بلکه کیفیت حضور آن‌ها بسیار مورد اهمیت است، ایجاد تنوع در برنامه‌ها، استفاده از ظرفیت هنر در فعالیت‌های قرآنی، خلاقیت و نوآوری در محصولات و ارائه آن‌ها از جمله فعالیت‌هایی است که می‌توان در راستای جذب مخاطب انجام داد.

‌وی با یادآوری اینکه کمیت استقبال‌کنندگان از نمایشگاه قرآن و عترت ناچیز است اما از کیفیت قابل قبولی برخوردار است، افزود: اگر محصولات و برنامه‌های مختلف قرآنی جوان‌پسند و متناسب با افکار و نیازهای جوانان باشد، می‌تواند مخاطب را با خود همراه کند؛ عموم مردم باید برای بازدید از نمایشگاه همراه با خانواده حضور پیدا کنند زیرا این نمایشگاه فرصتی برای درک و انتقال مفاهیم قرآنی به فرزندان آن‌هاست.

استاندار قم با اشاره به اینکه استانداری در راستای ترویح فرهنگ قرآنی در جامعه و بین جوانان برنامه‌های مختلف و متنوعی در دستور کار خود قرار داده است، ادامه داد: استانداری در قالب برنامه‌ها و کارگروه‌های مختلف در راستای ترویج فرهنگ قرآنی تمام قد از فعالیت‌ها و موسسات قرآنی حمایت می‌کند.

طرح تعویض قرآن‌های فرسوده 
همچنین سید‌موسی حسینی‌کاشانی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم، در گفت‌وگو با ایکنا گفت: امسال نیز مانند سنوات گذشته توفیق پیدا کردیم تا در ماه مبارک رمضان هفتمین نمایشگاه قرآن و عترت را در استان قم برگزار کنیم.

وی افزود: ظرفیت خوبی در زمینه مؤسسات و فعالیت‌های قرآنی در استان قم وجود دارد همچنین رسانه‌های دیجیتال نیز در زمینه قرآن کریم فعالیت‌های مرتبط و مؤثری را انجام دادند.

حسینی‌کاشانی بیان کرد: نمایشگاه فرصتی است که دستاوردهای موسسات قرانی در یک مجموعه نمایشگاهی را در اختیار علاقه‌مندان قرار دهیم، امسال نیز همزمان تعدادی از مؤسسات شهر قم به نمایندگی از اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم در نمایشگاه قرآن و عترت تهران حضور دارند و دستاوردهای خود را ارائه می‌دهند و تعدادی از آن‌ها نیز در این نمایشگاه حاضر هستند.

وی با اشاره به اینکه نمایشگاه قرآن و عترت و رسانه‌های دیجیتال شامل چهار بخش اصلی ناشران قرآنی، رسانه‌های دیجیتال، فعالیت‌های هنری قرآنی و مؤسسات قرآنی است، اظهار کرد: هرشب ویژه‌برنامه‌های مختلفی برای بازدیدکنندگان در غرفه‌های مختلف تدارک دیده شده است وعلاوه بر آن ویژه‌برنامه‌های یک ساعته شامل سرود، نمایش و.. جلوی درب ورودی نمایشگاه برگزار خواهد شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم با اشاره به اجرای طرح تعویض قرآن‌های فرسوده با قرآن‌های نو در هفتمین نمایشگاه قران و عترت و رسانه‌های دیجیتال، ادامه داد: علاقه‌مندان جهت شرکت در این طرح هر شب از ساعت 21:30 ‌الی یک بامداد می‌توانند برای تعویض قرآن‌های فرسوده خود با نو به نمایشگاه واقع در مجتمع ناشران قم مراجعه کنند.

وی با اشاره به اینکه در نمایشگاه امسال تلاش بر کیفی سازی غرفه‌ها بوده و به کمیت توجهی چندانی نداشتیم، گفت: تعداد غرفه‌های نمایشگاه امسال کاهش پیدا کرده اما سطح کیفی آن‌ها را ارتقا بخشیدیم و در هر چهار بخش اصلی ده مورد برگزیده شده که در مجموع 80 غرفه در این نمایشگاه آخرین دستاوردهای خود را عرضه می‌کنند.

انتهای پیام

captcha