5 نکته از شفاف‌سازی بودجه قرآنی سال 97
کد خبر: 3811087
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۴

5 نکته از شفاف‌سازی بودجه قرآنی سال 97

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ انتشار جزئیات بودجه تحقق منشور توسعه فرهنگ قرآنی، حرکتی خوب و مناسب بود که می‌طلبد حال نهاد‌های قرآنی برآن باشند تا برنامه‌هایی که حول این بودجه‌ها در نظر داشته و یا اجرا کردند، منتشر کنند.

7 نکته از شفاف‌سازی بودجه قرآنی سال 97

به گزارش ایکنا؛ سرانجام پس از پیگیری‌های رسانه‌ها به ویژه این رسانه تخصصی در حوزه قرآن و امور قرآنی، جدول توزیع بودجه فعالیت‌های قرآنی کشور از محل بودجه تحقق اهداف منشور توسعه فرهنگ قرآنی، منتشر و مشخص شد که هر کدام از دستگاه‌ها چه میزان بودجه سال 97 را دریافت کرده‌اند.
انتشار جزئیات مبالغ واریزی بودجه دولتی به دستگا‌ه‌ها و صندوق‌های مختلف کشور ازجمله صندوق مشارکت توسعه فرهنگ قرآنی توسط خزانه را باید نقطه عطف و حرکت بسیار ارزنده در کشورمان دانست، همچنین در اینجا باید از حجت‌الاسلام والمسلمین سید سعیدرضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و رئیس شورای توسعه فرهنگ قرآنی و قائم‌مقام این شورا کمال تشکر را داشت که همسوی خواسته عموم رسانه‌ها و فعالان قرآنی به انتشار این مبالغ اقدام کردند. 
در ادامه تلاش شده است تا در این گزارش به برخی نکات قابل تأمل در جدول توزیع بودجه قرآنی، اشاره‌ کوتاهی صورت گیرد که هر کدام آن به‌تنهایی می‌تواند به عنوان موضوع جداگانه بررسی و تحلیل شود.
1- اولین نکته‌ای که پس از نگاه کردن به اعداد و ارقام جدول توزیع اعتبارات قرآنی به ذهن می‌رسد، فاصله بسیار معنادار اعتبارات مصوب، اعتبارات ابلاغی و اعتبار دریافتی است. در این جدول، بودجه‌ای که مصوب شده است، 1000 میلیارد ریال است در حالی که اعتبار تخصیص یافته 230 میلیارد ریال، یعنی کمتر از یک چهارم کل بودجه مصوب برای فعالیت‌های قرآنی بوده است. موضوعی که باید از آن به عنوان عدم موفقیت در کارنامه شورای توسعه فرهنگ قرآنی یاد کرد؛ از آن جهت که نشان از لابی ضعیف برای دریافت حقی که قانون برای آنها قائل شده است، دارد. بدون شک اگر مدیران قرآنی کشور پیگیرانه‌تر به دنبال تحقق این بودجه بودند، اکنون شاهد جدولی پربارتر و اعداد و ارقام بالاتر بودیم.

2- از بین دستگاه‌هایی که بیشترین بودجه را از محل تحقق اهداف منشور دریافت کرده‌اند، باید به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت آموزش و پرورش و سازمان صداوسیما(شبکه قرآن، رادیو قرآن و رادیو معارف) اشاره کرد، همچنین کمترین مبالغ نیز به نهادها و مراکزی همچون سازمان بهزیستی کشور با حدود 46 میلیون تومان، کانون‌های پرورش فکری کودکان و نوجوانان 48 میلیون تومان، بنیاد شهید و امور ایثارگران با 46 و انجمن خادمان قرآن با 66 میلیون تومان تعلق داشت. سوالی که مطرح می‌شود، این است که با این مبالغ چه فعالیت‌ها و اقدامات کلان ملی در راستای تحقق اهداف منشور توسعه فرهنگ قرآنی می‌توان انجام داد که این دستگاه‌ها با چنین مبلغی انجام داده‌اند؟ یا خواهند داد؟
3- در بخشی از این جدول به نام دستگاه،‌ نهاد یا مراکزی می‌رسیم که در چند ردیف بالاتر، یا پایین‌تر، نام دستگاه‌ بالادستی آن به عنوان دستگاه دریافت‌کننده بودجه قرآنی به چشم می‌خورد. همچنین در این جدول، اسامی مراکزی ذکر شده است که به نظر می‌رسد به صورت مستقیم، ارتباط چندانی با برنامه‌ها و فعالیت‌های قرآنی و نیز گام برداری در راستای تحقق اهداف منشور توسعه فرهنگ قرآنی نداشته باشند. این در حالی است که تأکید شده است، این اعتبارات در راستای حمایت از اجرای اقدامات اسناد راهبردی منشور توسعه فرهنگ قرآنی، شامل سه سند توسعه آموزش عمومی قرآن، توسعه پژوهش و آموزش عالی و توسعه فعالیت‌های تبلیغی ترویجی قرآنی هزینه شده است.

4 - به نظر می‌رسد در این جدول و در توزیع، هرجا مدیران از قدرت لابی بیشتری برخوردار بوده‌اند، مبالغ بیشتری را دریافت کرده‌ است. این موضوع حداقل تا زمانی که هر کدام از دستگاه‌های دریافت‌کننده بودجه، ریز اقدامات صورت گرفته در قبال مبالغ دریافتی را منتشر نکنند، صدق خواهد کرد. تنها یک نگاه کافی است تا به این مطلب پی ببریم که در این فهرست برخی دستگاه‌ها هستند که فعالیت‌هایی به مراتب گسترده‌تر حتی در حوزه تحقق اهداف منشور دارند، اما مبالغی به مراتب پایین‌تر از دستگاه‌هایی که خروجی خاصی در این حوزه نداشته‌اند، دریافت کرده‌اند.
5 ـ آخرین نکته‌ای که باید به آن اشاره شود، لزوم شفاف‌سازی دستگاه‌های دریافت‌کننده این بودجه‌ها هست، حال که شورای توسعه فرهنگ قرآنی در یک اقدام تحسین برانگیز فهرست توزیع بودجه سال 97 را منتشر کرده است، بودجه قرآنی سال‌های قبل از آن را نیز منتشر کند تا مشخص شود کدام دستگاه‌ها در این سال‌ها کار جهادی کرده و کدام یک از برنامه‌ها و طرح‌های تحقق اهداف منشور توسعه فرهنگ قرآنی غافل بوده‌اند.
انتهای پیام 

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۲/۲۴ - ۰۷:۱۵
0
0
امید که نهادهای قرآنی دریافت کننده اعتبارات منشور نیز در راستای شفاف سازی، همگام با اقدام قابل ستایش شورای توسعه فرهنگ قرآنی، رو به شفافیت عملکرد و هزینه کرد روی بیاورند. هر چند امیدواریم که شورای توسعه هم هزینه کرد 6-7 سال گذشته خود را منتشر کند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۲/۲۴ - ۰۷:۱۶
0
0
از این آمارها میشه فهمید چرا عده ای مخالف ادغام اتحادیه های قرآنیند....
captcha