هنر مبلغ دینی انتقال حکمت‌های قرآنی به مخاطب است/ اهتمام بیشتر به ترتیل‌خوانی
کد خبر: 3809168
تاریخ انتشار : ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۳

هنر مبلغ دینی انتقال حکمت‌های قرآنی به مخاطب است/ اهتمام بیشتر به ترتیل‌خوانی

گروه معارف ــ مشاور تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با بیان اینکه باید جلسات ترتیل‌خوانی قرآن جد‌ی‌تر گرفته شود و مردم را از نعمت قرآن برخوردار کنیم، گفت: هنر مبلغ دینی انتقال حکمت‌های قرآنی به مخاطب است.

هنر مبلغ دینی انتقال حکمت‌های قرآنی به مخاطب است/ اهتمام بیشتر به ترتیل‌خوانیحجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدغلامعباس موسوی، مشاور تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، در گفت‌وگو با ایکنا از قم، با اشاره به حلول ماه مبارک رمضان و تبریک این ماه گفت: ماه رمضان ماه انس با قرآن، نزول رحمت و آیات الهی، ماه نزول مغفرت، نور و رضوان الهی است، این ماه فرصتی مناسب برای ارتباط بندگان با خالق خود، تمرین بندگی و پرستش خالصانه، خودسازی و تهذیب‌نفس است.

وی افزود: این ماه دارای برکات و عظمت‌های بسیاری است، ماه پرخیر و برکتی که همه مؤمنان بر سر سفره رحمت الهی میهمانند و میزبان آن خداوند کریم است و مواد این ماه، قرآن، مغفرت، عبادت و آمرزش است.

موسوی ادامه داد: رمضان، ماه صعود بندگان به سوی آسمان‌ها و صعود به پله‌های ترقی نیایش و پرستش است، ماهی که انسان می‌تواند با خداوند مأنوس‌تر شود و این امر از طریق عبادت، روزه، تلاوت، تدبر و انس با قرآن و زندگی بر اساس منشور قرآن امکان‌پذیر است.

وی تصریح کرد: مبلغینی که رهسپار مناطق تبلیغی هستند، باید در پی هدایت و تبیین معارف قرآنی برای مردم و مؤمناین باشند، قطعاً بهترین معارف در دل قرآن وجود دارد، قرآن، کلام خداوند و مطابق با فطرت انسان‌ها است، دل‌ها را به خداوند مأنوس و انسان را به راه راست هدایت می‌کند، پس همه باید به سمت قرآن برویم و آن را به عنوان حبل‌المتین در نظر بگیریم.

مبلغان آیات‌ الهی را به زبان روز بیان کنند
مشاور تبلیغی دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم بیان کرد: اگر مبلغان بتوانند منبرهای خود را مملو از آیات الهی کنند و آن‌ها را به زبان روز برای مردم بیان کنند، قرآن برای همه سنین، اقشار و اعصار حرف دارد.

وی در ادامه افزود: هنر مبلغ این است که حکمت‌های قرآن را کشف و به مردم منتقل کند، اگر همه برنامه‌های تبلیغی بر اساس قرآن باشد، خستگی ایجاد نمی‌شود، قرآن دارای شیرینی، حلاوت، شیوایی، مثل، قصه و احکام متناسب با فطرت بشر و همه اعصار است.

موسوی گفت: مبلغان از آیات به درستی استفاده کنند، آن‌ها را مطالعه کرده و تفاسیر را بخوانند، تدبر کرده و برای نسل‌های مختلف، معارف را از طریق قرآن بیان کنند، مردم عطش معارف الهی را دارند و باید آن‌ها را با کلام وحی که پیامبر(ص) برای ما آورده، مانوس کنیم.

محافل قرآنی بیشتر جدی گرفته شوند
وی اظهار کرد: یکی از مسائلی که از قبل وجود داشته و الان هم موجود است، برگزاری کلاس‌ها و فعالیت‌های مختلف قرآنی است، امروزه جزءخوانی قرآن کریم در ایام ماه مبارک رمضان، مرسوم شده اما این محافل باید بیشتر جدی گرفته شوند.

مشاور تبلیغی دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم ادامه داد: قرآن باید سرلوحه کارها قرار بگیرد و مردم را از قرآن برخوردار کنیم چرا که قرآن نجات‌بخش و حرکت‌آفرین است، زندگی باید بر اساس قرآن تنظیم شود تا برکت داشته باشد، امروزه هر قدر که ناهنجاری، ظلم، ستم و گناه می‌بینیم به‌دلیل دوری از قرآن است.

وی یادآور شد: اگر با قرآن همراه باشیم، مسائلی از قبیل جدایی، اختلافات و بسیاری از گناهان وجود نخواهد داشت، زمانی فضائل در جامعه رواج پیدا می‌کند که آن جامعه قرآن‌محور باشد و جامعه قرآن‌محور، یک جامعه اسلامی است.

موسوی بیان کرد: اگر در ادارات و مؤسسات، قرآن محور انجام کارها باشد، دیگر شاهد اختلاس، چپاول‌گری و چنگ انداختن به بیت‌المال نخواهیم بود، لذا یکی از وظایف اصلی مبلغان، توجه دادن مردم به قرآن است همچنین نکته دیگر که باید مورد توجه مبلغین قرار بگیرد، توجه و ارتباط با جوانان است، مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب توجه ویژه‌ای به جوانان دارند و این مسئله باید تعمیم پیدا کند.

مشاور تبلیغی دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم گفت: باید برنامه‌هایی را تنظیم کنیم که مورد نیاز جوانان ست، نیاز جوان را بشناسیم و به خوبی آن را تبیین کنیم زیرا هرجا که به جوانان توجه کردیم و کار را به آن‌ها سپردیم، به دنبالش شاهد آبادی بوده‌ایم.

انتهای پیام

captcha