گستره و آزادی فعالیت‌های قرآنی بعد از انقلاب در طول تاریخ بی سابقه است
کد خبر: 3808226
تاریخ انتشار : ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۴
مدیر مسئول فصلنامه دانش‌ها و آموزه‌های قرآن و حدیث:

گستره و آزادی فعالیت‌های قرآنی بعد از انقلاب در طول تاریخ بی سابقه است

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ مدیر مسئول فصلنامه دانش‌ها و آموزه‌های قرآن و حدیث تاکید کرد: انقلاب اسلامی نه تنها مانع فعالیت‌های قرآنی و حدیثی نشده بلکه بیشترین آزادی عمل را در این نوع از فعالیت‌ها برای اندیشمندان و پژوهشگران ایجاد کرده است.

گستره و آزادی فعالیت‌های قرآنی بعد از انقلاب در طول تاریخ بی سابقه است‌به گزارش ایکنا از قم، حجت‌الاسلام محمدمهدی احسانی‌فر، مدیر مسئول فصلنامه دانش‌ها و آموزه‌های قرآن و حدیث 12 اردیبهشت در نخستین نشست گروه همکاران علمی مجله دانش‌ها و آموزه‌های قرآن و حدیث با اشاره به آیات دوم و سوم سوره مبارکه طلاق، فعالیت قرآنی و حدیثی را زمینه رزق پیش‌بینی نشده دانست و تاکید کرد: دستور اهل بیت علیهم السلام مبنی بر نشر معارف قرآن و حدیث و یاری دیگران در نیازهای قرآنی و حدیثی در همین راستا است.

وی با اشاره به فرصت پیش آمده در انقلاب اسلامی، این پدیده را بسیار مبارک توصیف کرده و چنین موقعیتی را برای فعالیت‌های قرآنی و حدیثی، منحصربه‌فرد برشمرد و افزود: انقلاب اسلامی نه تنها مانع فعالیت‌های قرآنی و حدیثی نشده بلکه بیشترین آزادی عمل را در این نوع از فعالیت‌ها برای اندیشمندان و پژوهشگران ایجاد کرده است. این گستره آزادی کارهای قرآنی و حدیثی در طول تاریخ حتی در حکومت‌های شیعی گذشته، بی سابقه بوده است.

مدیر مسئول فصلنامه دانش‌ها و آموزه‌های قرآن و حدیث، حمایت نظام از تلاش‌های قرآنی و حدیثی را دومین امتیاز بزرگ انقلاب اسلامی در این عرصه دانست و افزود: پشتوانه رسانه‌ای و خبرگزاری‌ها یکی از زمینه‌های رشد معارف قرآن و حدیث در جامعه است.

احسانی‌فر سومین خدمت بزرگ انقلاب اسلامی به عرصه قرآن و حدیث را در اختیار قراردادن امکانات، دانست و گفت: چنین امکاناتی همچون نرم‌افزارهای مختلف، کتابخانه‌های بزرگ و نیروی انسانی متخصص و فراوان، در طول تاریخ شیعه سابقه نداشته است.

وی این نعمت‌هایی که به ‌واسطه انقلاب اسلامی در اختیار استادان و پژوهشگران عرصه قرآن و حدیث قرار گرفته را فرصتی بزرگ برای برداشتن گام‌های بلند در خدمت به قرآن و حدیث دانست و ادامه داد: یکی از امکانات دوره‌ حاضر برای نشر معارف، مجلّات هستند.

صاحب امتیاز مجله دانش‌ها و آموزه‌های قرآن و حدیث، افزود: ما با وضعیت‌سنجی مجلات قرآنی و حدیثی مشاهده کردیم که مجلات بسیاری در این عرصه وجود دارد ولی هنوز بخش‌هایی از کار باقی‌مانده و از این رو مجله دانش‌ها و آموزه‌های قرآن و حدیث را راه‌اندازی کردیم. این مجله برای پاسخ به برخی از نیازهای این عرصه، شاخصه‌هایی را در خود ایجاد کرده است.

وی با اشاره به برخی از این شاخصه‌ها تصریح کرد: نشر معارف قرآنی و حدیثی در 24 قالب مختلف علمی، کمک به نویسندگان برای یافتن موضوعات متناسب، پژوهش و نگارش، مستقل بودن فصلنامه و آزادی عمل آن در حوزه نشر معارف قرآن و حدیث از جمله این شاخصه‌ها است.

وی همچنین مهم‌ترین اهداف مجله را افزایش و گسترش نوشتارهای قرآنی و حدیثی، شناسایی، حمایت و هدایت استعدادهای علمی و الگوسازی و تقویت فعّالیت‌های علمی اثرگذار برشمرد.

یادآور می شود جلسه گروه همکاران علمی مجلّه دانش‌ها و آموزه‌های قرآن و حدیث با هدف ارتقای سطح ارزیابی مقالات، گسترش تخصص‌های موجود در مجلّه و جذب نگاشته‌های متناسب، راه‌اندازی شده است.

انتهای پیام

captcha