ایجاد فضای اظهارنظر توصیه صریح اسلام است/ پیام‌های عقلانیت وحیانی
کد خبر: 3806401
تاریخ انتشار : ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۲
آیت‌الله جوادی آملی:

ایجاد فضای اظهارنظر توصیه صریح اسلام است/ پیام‌های عقلانیت وحیانی

گروه حوزه‌های علمیه ــ مفسر قرآن کریم تاکید کرد: امام سجاد(ع) به ما آموخت که از خدا بخواهیم این دین و وحی و نبوت را برای ما مهیئه قرار دهد؛ یعنی همه اندیشه‌ها را تحمل و فضا برای اظهارنظر ایجاد کنیم و راه برای اظهارنظر همگان باز باشد.

جوادی آملیبه گزارش ایکنا آیت‌الله جوادی آملی، امروز، 5 اردیبهشت ماه، در پیامی تصویری به همایش «نظریه علم دینی و کاربست آن در نظام آموزش و پرورش» که در دفتر تبلیغات اسلامی قم برگزار شد، بیان کرد: یکی از ادعیه ماه شعبان صلوات‌های مخصوص امام سجاد(ع) است که ایشان وجود مبارک پیامبر را به عنوان مهیئه یاد کرده است؛ پیامبر(ص) جامع قرآن و عترت است و در این نیایش از خدا خواستیم که او را میدان باز برای ما قرار دهد؛ مهیئه دشت وسیعی است که مسافر از هر جهت بخواهد وارد آن سرزمین شود راه باز است.

این مرجع تقلید بیان کرد: امام سجاد(ع) به ما آموخت که از خدا بخواهیم این دین و وحی و نبوت را برای ما مهیئه قرار دهد؛ یعنی همه را تحمل و اظهارنظر کنیم و راه برای اظهارنظر همگان باز باشد تا حق خودش را نشان دهد؛ الان همایش گرانقدر علم دینی نموداری از آن است تا هر کسی نظر خود را در مورد علم دینی ارائه دهد.

آیت‌الله جوادی آملی با بیان اینکه عقلانیت وحیانی دو پیام دارد، تصریح کرد: یکی ثابت می‌کند هر علمی که موضوعش فعل خدا باشد دینی است و از نظر تفسیر قرآن، قرآن هر موجود خارجی را نه هر فعل انسان دینی می‌داند؛ زیرا هر چه در خارج است آیت حق است؛ این آیت نظیر پرچم یک کشور یا از سنخ انسان ناطق نیست بلکه از سنخ‌الوجود موجود است که ذاتی هویت است نه ماهیت؛ لذا آیت بودن ذاتی هویت است.

این مفسر قرآن تأکید کرد: هر قدمی که در این راه برداشته شود مشمول عنایت خداست و اختلاف هم اختلاف رحمت است، زیرا خلأ یکی را دیگری پر می‌کند. همان طور که شب و روز به تعبیر قرآن، اختلاف دارند تا خلأ یکدیگر را پر کنند و این اختلاف نظر از سنخ تأمین کمبودهای یکی از سوی دیگری است.

انتهای پیام ‌

captcha