کارگاه‌های تدبر قرآن کریم در سطح بین‌المللی برگزار شود
کد خبر: 3806023
تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۲:۲۸
استاد دانشگاه تورنتو کانادا:

کارگاه‌های تدبر قرآن کریم در سطح بین‌المللی برگزار شود

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ استاد دانشگاه تورنتو کانادا گفت: توسعه تدبر در قرآن کریم یکی از مهمترین فرمایشات و تاکیدات قرآن است لذا باید این نوع کارگاه‌ها را در سطح بین‌المللی توسعه دهیم و ایجاد کنیم.

به گزارش ایکنا از قم، محمدرضا آرام عصر امروز سوم اردیبهشت در مراسم افتتاحیه موسسه بین‌المللی قرآنی آنلاین امام مبین که در بنیاد فرهنگی امامت برگزار شد گفت: یکی از مزایای این مراسم افتتاح آن است که این موسسه کار خود را پیش از افتتاح آغاز کرده است.
وی افزود: کسانی که در حوزه بین‌المللی کار کرده‌اند می‌دانند که فعالیت در حوزه چند زبانی و بین‌المللی، بسیار دشوار است؛ درست است که زبان قرآن، یک زبان رسمی و فرازبانی است ولی قطعا باید ظرافت‌های آن را رعایت کرد.
استاد دانشگاه تورنتو کانادا با تشریح واژه قرآنی امام مبین در سوره یس بیان کرد: خداوند متعال که خود را به عنوان معلم قرآن معرفی کرده است خود را الرحمن نامیده است؛ این مساله نشان می‌دهد که معلمانی که به واسطه داشتن برخی از صفات الهی وظیفه تعلیم قرآنی را دارند باید برخی از صفات الهی را داشته باشند.
وی گفت: قرار نیست که معلمان قرآنی خارج از حوزه الرحمن عمل کنند؛ فعالان قرآنی باید جامعیت زبان قرآنی را شامل همه انسان ها و همه کشورها داشته باشند؛ باید فعالیت‌ها متناسب با همین صفت الرحمن باشند و معلمان باید علم القرآن و متصف به صفت الرحمن باشد.
آرام اظهارکرد: آنچه در این موسسه باید مورد توجه قرار گیرد، شیوه‌های آموزش قرآن است؛ وقتی مخاطب بین‌المللی داریم باید فراتر از مساله گفتار و رفتار، مجهز به سیره قرآنی پیامبر و اهل بیت(ع) باشیم. 
وی افزود: آسان سازی قرائت و توجه به مساله عمل به محتوای قرآن و تدبر در آیات الهی از مهمترین لوازم آموزش قرآنی در حوزه بین‌الملل است زیرا تلفظ زبان عربی برای مردم کشورهای دیگر کمی سخت است و به همین دلیل باید به شیوه پیامبر و اهل بیت(ع) در این زمینه عمل کرد.
استاد دانشگاه تورنتو کانادا بیان کرد: دعوت به تدبر، منحصر به گروه خاصی نیست؛ هیچ عبارتی از تدبر در قرآن به این نکته اشاره ندارد که مخاطب ما حتما باید یک دوره مباحث قرآنی را گذرانده باشد؛ حوزه تدبر، حوزه همگانی است و این مساله وظیفه فعالان موسسات قرآنی است.
وی گفت: روایاتی وجود دارد که امام مبین به امام علی(ع) دلالت دارد؛ قطعا شیوه تعلیمی و تفسیری امام علی(ع) و امام رضا(ع) باید در آموزش ها دخیل باشد؛ اینکه واژه امام مبین در آیه 12 سوره یس که قلب قرآن است آمده از نشانه‌های بزرگ قرآنی است.
آرام اظهارکرد: برگزاری کارگاه‌های تخصصی تدبر در قرآن کریم از جمله فراخوان های عمومی قرآن است و مخاطب ما نیز در محدوده خاصی قرار ندارد.
وی افزود: این موسسه باید به سمتی برود که فعالیت های خود را در قالب آکادمیک نظام‌مندی و سامان دهد؛ اگر این حرکت رخ دهد شیوه مناسبی برای جذب مخاطب در حوزه بین‌الملل خواهد بود؛ حتی اگر این اتفاق مهم رخ دهد، آنچه که محور حرکت موسسه قرآنی بین‌المللی است، بحث اخلاص ورزی و ولایت مداری است.
استاد دانشگاه تورنتو کانادا با بیان اینکه بسیاری از مخاطبان این موسسه، از طلاب و مردم افغانستانی هستند افزود: باید خاورمیانه را که عرصه ظهور است دریابیم بنابراین حرکت این موسسه کوثری است نه تکاثری زیرا حضور مردم منطقه ما و رشد و نمو مردم این منطقه قطعا آثار بزرگی را در آینده خواهد داشت.
انتهای پیام

captcha