دغدغه‌ پژوهش آیت‌الله آصفی را از جهاد بازنداشت
کد خبر: 3805916
تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۷
دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت(ع):

دغدغه‌ پژوهش آیت‌الله آصفی را از جهاد بازنداشت

گروه اندیشه ــ دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) ضمن تبیین ویژگی‌های بارز اخلاقی آیت‌الله آصفی، گفت: ایشان علاوه بر تواضع، ساده‌زیستی و داشتن دغدغه پژوهش، همواره در مسیر تحقق آرمان‌های اسلامی جهاد می‌کردند. طبیعتاً تکریم چنین دانشمندانی یکی از مسائل مهم و ارزشمندی است که باید برای پیشرفت جامعه به آن توجه شود.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ سومین نشست طلایه‌داران صلح و وحدت اسلامی با محوریت بررسی اندیشه‌های آیت‌الله محمدمهدی آصفی، امروز، سوم اردیبهشت، با حضور جمعی از علاقه‌مندان و اندیشمندان در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد. حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسن اختری، دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت(ع)، در این نشست بیان کرد: تکریم شخصیت‌ها به ویژه دانشمندان یکی از مسائل مهم و ارزشی است که در جامعه برای پیشرفت علم و دانش باید به آن توجه کرد. اگر در جامعه‌ای عالمان و دانشمندان مورد تکریم و توجه باشند، قطعاً جامعه به سوی علم و دانش پیش می‌رود. در اوایل حکومت عباسی‌ که زمینه‌ای برای انتقال معارف و دانش و علوم یونان و غرب آن روز به کشور‌های اسلامی به وجود آمد، یکی از شخصیت‌ها اثری را ترجمه کرده بود. وقتی خواستند برای ترجمه آن کتاب قیمت‌گذاری کنند، خلیفه وقت گفته بود که کتاب را در یک کفه ترازو بگذارید و در مقابلش درهم و دینار را در کفه دیگر قرار دهید و به اندازه وزن کتاب به مترجم درهم بدهید.

وی در ادامه گفت: بسیار اهمیت دارد که جامعه به سوی علم و دانش حرکت کند و دانش در آن جامعه به منزله بالاترین ارزش محسوب شود. امروز در جمهوری اسلامی شاهدیم که اگر این پیشرفت‌های علمی به وجود آمده، مؤثرترین شخصیت در این حرکت و رشد مقام معظم رهبری هستند. شاید بسیاری از افراد که زیر ۵۰ سال عمر داشته باشند امروز درک نکنند که در این کشور جهش علمی به وجود آمده است و خیال می‌کنند که سیر علمی و دانش در ایران به همین نحو بوده است، اما باید بگویم که خیر، کشور ما از نظر دانش و علم در زمینه‌های مختلف در گذشته بسیار عقب‌افتاده بود و یا در حد بسیار پایین قرار داشت و این جهش به برکت انقلاب اسلامی و شخص مقام معظم رهبری بوده است.

اختری در ادامه تصریح کرد: دولت‌ها هم مؤثر بوده‌اند، اما رهبری خواست که به بالاترین درجات در این زمینه دست یابیم و با تشکیل جلسات و برنامه‌های مختلف و دعوت از دانشمندان این کار را دنبال کردند؛ لذا ارزش علم بسیار بالاست و برای آنکه ارزش نهادن به علم را مورد توجه قرار دهیم به این آیه شریفه که خداوند می‌فرماید: «وَإِذْ قَالَ رَبُّکَ لِلْمَلَائِکَةِ إِنِّی جَاعِلٌ فِی الْأَرْضِ خَلِیفَةً قَالُوا أَتَجْعَلُ فِیهَا مَنْ یُفْسِدُ فِیهَا وَیَسْفِکُ الدِّمَاءَ وَنَحْنُ نُسَبِّحُ بِحَمْدِکَ وَنُقَدِّسُ لَکَ قَالَ إِنِّی أَعْلَمُ مَا لَا تَعْلَمُونَ» اشاره می‌کنم. این آیه شریفه در ارج نهادن به علم و دانش و مقام دانشمند است و بر این مسئله تأکید و بیان کرده که فرشتگان از نظر معنوی، پاکی، تقدس و عبادت در رده بسیار بالایی قرار دارند، چون اصلاً نظام خلقت آن‌ها بر این اساس است. یعنی پلیدی‌ها در محیط آن‌ها راه ندارد. وقتی خداوند متعال انسان را برای مقام خلیفه‌اللهی برگزید و حضرت آدم را بدین منظور انتخاب کرد، او شگفت‌زده شد. خداوند متعال نکته‌ای اساسی را در این آیه شریفه بیان می‌فرماید و آن امتیاز خاص انسان برای جانشینی خداوند بر روی زمین است.

اختری تصریح کرد: وقتی فرشتگان به خداوند اعتراض کردند، خداوند فرمود بیایید مناظره و گفت‌وگو کنیم. گفتند خدایا دانش ما محدود و به مقداری است که خود به ما آموخته‌ای: «وَ عَلَّمَ آدَمَ الْأَسْمَاءَ کُلَّهَا». دانشی را که باید انسان به آن دست یابد خدا به او داد و این‌ها همه در برابر او تسلیم شدند. بنابراین، ارزش دانش این طور است؛ لذا از اینکه برای یک دانشمند ارزش قائل باشیم و از دانش تعریف کنیم، یکی از کار‌های بسیار مهم و ارزشمند است. در مورد مرحوم آیت‌الله آصفی، این شخصیت بزرگ و دانشمند، که چندبعدی است نیز این مراسم بجاست. ایشان استاد دانشگاه، استاد حوزه‌، خطیبی توانمند، متفکری اندیشمند و محقق و پژوهشگری بودند.

وی افزود: در عین حال، ایشان امتیازات خاصی داشتند. یکی از آن‌ها خدمت‌رسانی و خدمت‌گزاری بود، چون در خانواده‌ای خدمتگزار و حوزه‌ علمیه رشد کرده بود و عشق و علاقه فراوانی برای خدمت به مردم ستم‌دیده و محتاج داشت. خیرین را جمع می‌کردند و از آن‌ها کمک می‌گرفتند تا برای ایتام وسائلی را آماده کنند و برای آن‌ها خوابگاه و مدرسه بسازند و آن‌ها را پرورش دهند، آن هم در مناطق مختلفی از جمله افغانستان و... روحیه خدمت‌رسانی در کل دوره زندگانی‌شان به چشم می‌خورد.

دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) تصریح کرد: ارتباط من با ایشان حدود ۵۰ سال به طول انجامید، یعنی از سال ۱۳۴۴ در نجف اشرف تا روزی که ایشان در قید حیات بودند این ارتباط برقرار بود و کاملاً از نزدیک شاهد زندگی ایشان و شاهد خدمات این بزرگوار بوده‌ام. در حالی که می‌توانستند امکانات مختلفی را در اختیار داشته باشند، اما همواره منش ایشان بر ساده‌زیستی استوار  بود و از هیچ‌ امکاناتی استفاده نکرد. در خانه‌ای بسیار محقر و چند اتاق کوچک زندگی می‌کرد و زیست بسیار متواضعانه‌ای داشت، اما در عین حال روحیه بسیار بزرگی داشت که از آموزه‌های رهبران دینی است.

وی بیان کرد: ویژگی دیگر ایشان این است که تواضع و فروتنی و درس و تحصیل و پژوهش ایشان را از کار جهاد و مقاومت بازنمی‌داشت، در حالی که بسیاری از افرادی که در یک رشته متخصص می‌شوند و یا  افرادی که در آزمایشگاه‌ها کار می‌کند، معمولاً در همان رشته‌ خود تخصص دارند، اما خصوصیتی که در روحانیت به معنای عام و در شخصیت‌های بزرگ علمی و دانشمندان وجود دارد، که برگرفته از مکتب اهل بیت(ع) است، این است که وقتی به این زندگی‌ها توجه می‌کنیم می‌بینیم که هم تخصص‌های مختلفی دارند و هم تواضع و فروتنی. تنگنا‌های معیشتی را تحمل می‌کنند، اما این مسائل آنان را از جهاد و مقاومت دور نمی‌کند.

اختری در ادامه افزود: آیت‌الله آصفی در زمینه جهاد جزء جهادگران و مبارزان علیه صدام و جنایتکاران صدامی بودند که در میدان‌های نبرد و در مناطق مختلف جهادی و در تشکل‌های نظامی و مسلحانه عراقی‌ها علیه صدام و صدامیان حضور داشتند و جهاد فکری علیه ظلم و ستم و استکبار را، آن هم از همان روز‌های اول که در محضر درس امام بودند، همانند امام دنبال کردند و تا روز آخر زندگانی در راه تحقق آرمان‌های اسلامی جهاد می‌کردند. نکته دیگر زندگی ایشان تلاش برای ایجاد حکومت اسلامی است. شاید افراد بسیاری بگویند که برخی از علما به تشکیل حکومت اسلامی حساس بوده‌اند، اما حکومت اسلامی که پیامبر(ص) دنبال آن بود بسیاری از علمای ما نیز برای تأسیس این حکومت اسلامی تلاش کردند و ایشان نیز یکی از کسانی بود که برای حکومت اسلامی تلاش زیادی کرد.

دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) تصریح کرد: چون زمانی که این عزیزان در عراق به فکر حکومت اسلامی بودند، خیلی از جا‌های دیگر حتی در حوزه‌های علمیه ایران مسئله تشکیل حکومت اسلامی بسیار کمرنگ بود، در حالی که تعدادی از شخصیت‌های بزرگ عراقی که در رأس آن‌ها شهید سیدمحمدباقر صدر بود، از اول به فکر تشکیل  حکومت اسلامی بودند و تشکیل این حکومت به مقدماتی نیاز داشت که از جمله آن‌ها تأسیس نظام و تنظیم گروه و به معنای دیگر حزب بود و می‌گفتند تا تشکیلات نداشته باشیم، نمی‌توانیم به حکومت اسلامی دست یابیم. لذا در عراق حزب‌الدعوة اسلامی را تأسیس کردند و این نظام حزبی در عراق شروع به فعالیت کرد که توانست تا قبل از سقوط صدام در مبارزات حضور داشته باشد و جزء مؤثرترین احزاب در داخل و خارج عراق بودند و بعد از سقوط صدام نیز وزرایی که در عراق روی کار آمدند جزء کادر‌های اصلی و رهبران اصلی حزب‌الدعوة بودند، مانند نوری مالکی و یا حیدرالعبادی و ایشان از پایه‌گذاران و فعالان نظام حزبی برای رسیدن به هدف بودند.

 
اختری در انتها گفت: آیت‌الله آصفی شخصیتی است که از جهات مختلف غیر از مقام علمی، در مقام سیاسی و جهادی نیز به منزله شخصیت برجسته‌ای مطرح بوده است و حضور در جبهه مقاومت و مبارزه را نیز یکی از اهداف خود می‌دانستند.
انتهای پیام
 
captcha