نفرات برتر مسابقات بین‌المللی قرآن طلاب علوم دینی معرفی شدند/ پیگیری سیاست کاهش هزینه‌ها
کد خبر: 3803427
تاریخ انتشار : ۲۴ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۱:۲۰
گزارش ایکنا از آیین اختتامیه مسابقات طلاب؛

نفرات برتر مسابقات بین‌المللی قرآن طلاب علوم دینی معرفی شدند/ پیگیری سیاست کاهش هزینه‌ها

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ سومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن طلاب علوم دینی امشب 24 فروردین‌‌ماه با حضور آیت‌الله مکارم، آیت‌الله اعرافی و رئیس سازمان اوقاف در مدرسه علمیه امام کاظم(ع) در قم به کار خود خاتمه داد.

حیات بشر امروز با قرآن اصلاح می‌شود/ سیاست کاهش هزینه مسابقات دنبال خواهد شدبه گزارش خبرنگار ایکنا، مراسم اختتامیه سومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم طلاب علوم دینی با تلاوت اصل غوابش، نفر اول رشته قرائت این دوره از مسابقات آغاز شد.

آیت‌الله مکارم شیرازی در بخشی از این مراسم طی سخنانی گفت: یکی از ویژگی‌های نور سرعت فوق‌العاده آن است، زیرا در هر ثانیه 300 هزار کیلومتر راه را طی می‌کند؛ قرآن هم در پیشرفت سرعت عجیبی داشت؛ یکی از مسائلی که مورخان شرق و غرب در مورد آن بحث کرده و معما دانسته‌اند سرعت تحولاتی است که قرآن در جامعه بشری ایجاد کرد.

وی با بیان اینکه امروز ارزش‌های اخلاقی و انسانی و بین‌المللی فدای دلار می‌شود، تصریح کرد: چنین حیاتی نیاز به نور قرآن دارد تا بشر امروز را از ظلمت جهل برهاند و این وظیفه ما هست تا پیام قرآن را به دنیا برسانیم؛ اگر هیچ کاری جز این نکنیم که پیام قرآن را به  دیگران برسانیم جاذبه قرآن آنقدر است که همه به دین خدا وارد می‌شوند و سبب می شود تا مفاسد از دنیا برچیده شود.

این مرجع تقلید تصریح کرد: دشمنان دست به دست هم داده‌اند تا با شبهات پایه این کتاب آسمانی را متزلزل کنند؛ اینها جدا قرآن را نفهمیده و از قرآن بی خبرند و وظیفه ما هست تا از طریق رسانه‌ها پاسخ این شبهات را بدهیم.

وی تاکید کرد: دشمنان درصدد هستند تا میان خود مسلمین ایجاد اختلاف کنند؛ در میان اهل سنت می‌گویند که شیعه قائل به تحریف است و هر چه ما می‌گوئیم که در کتب ما بررسی کنید و ببینید که چقدر با ادله‌های قوی تحریف را رد کرده‌ایم تاثیری ندارد زیرا اینها وسوسه های شیطانی دشمن است.

آیت‌الله مکارم شیرازی با تاکید بر اینکه تفسیر باید به عنوان یکی از محورهای اصلی مسابقات جایگاه خود را بیابد گفت: دیگران باید قرآن را در اعمال و رفتار مسلمانان به ویژه طلاب علوم دینی ببینند همان چیزی که امام صادق(ع) فرمودند یعنی تبلیغ عملی دین.
حضور پررنگ قرآن در مراکز علمی

این مفسر قرآن بیان کرد: در میان شیعه و سنی اقلیت بسیار ناچیزند که گاهی حرف از تحریف می‌زنند که این اقلیت ناچیز ملاک قضاوت نیستند بلکه قاطبه نزدیک به همه عالمان و بزرگان معتقد به عدم تحریف هستند و خود قرآن فرموده که خود خدا حافظ این کلام است لذا اجازه ندهیم میان ما مسلمین این شبهات القاء شود.

صاحب تفسیر نمونه گفت: سعی کنیم قرآن در مدارس نفوذ داشته باشد و از برنامه‌های قرآنی مدارس کم نکنند و در دانشگاه‌ها و دادگاه‌ها و مجلس قانونگذاری ما قرآن حضور عملی داشته باشد.

سیاست کاهش هزینه‌ها

حجت‌الاسلام والمسلمین خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور نیز در سخنانی با بیان اینکه مسابقه با موضوع قرآن فاخرترین نوع مسابقه است گفت: این مسابقات رفیع‌ترین مسابقه‌ای است که بین طلاب جهان اسلام در این کره خاکی برگزار شده‌است و مفتخریم که میزبان سومین دوره مسابقات بین‌المللی قران کریم طلاب علوم دینی بودیم.

وی با بیان اینکه در مسابقات سال گذشته، قریب به سه میلیون نفر در حفظ جزء 30 شرکت کردند، و به نشانه این است که همه آحاد مردم در حفظ قرآن کریم از یکدیگر سبقت می‌گیرند تصریح کرد: برگزاری دوره سوم مسابقات بین‌المللی قرآن کریم طلاب علوم دینی به میزبانی قم، به جهانیان ثابت کرد که توسعه فعالیت‌های قرآنی و فرهنگی در جهان اسلام مطالبه‌گر بسیاری دارد.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور اظهار کرد: امسال تلاش بر این بود که در مسابقات اوقاف، هزینه‌ها را کاهش و کیفیت را ارتقا دهیم.

تجلیل از نفرات برتر

در ادامه از نفرات برتر این دوره از مسابقات تجلیل شد؛ براین اساس در رشته حفظ کل قرآن، محمد خاکپور طلبه ایرانی به مقام اول این دوره از مسابقات دست یافت، احمدمحمد طاهر از چاد به مقام دوم رسید و محمد بهدی از الجزایر رتبه سوم را به دست آورد.

در رشته پایان‌نامه نویسی، عبدالهاشم میرزا اف از تاجیکستان، سیدعیسی مسترحمی، سیدحمید جزایری و حمیدرضا طوسی از ایران موفق به کسب رتبه‌های برتر شدند.

در رشته تحقیق، صدیق ملیانا از اندونزی، سوم، محمدکریم محسنی از افغانستان، دوم و اصل غوابش از ایران موفق به کسب رتبه اول شد. همچنین در رشته خطابه‌خوانی، محمدعلی الانباری از عراق رتبه سوم را به دست آورد و عبدالله کمال از روسیه دوم شد و عمر سفرانی مقام اول را به دست آورد.

در رشته ترتیل محمدالسید موسی از لبنان رتبه سوم، سیدمهدی مشرف از افغانستان رتبه دوم و آقایی از ایران رتبه اول این دوره از مسابقات را به دست آوردند.

بازگشت به قرآن راه رهایی از مصیبت‌ها

همچنین آیت‌الله علیرضا اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه هم در سخنانی گفت: این مسابقات باید بتواند ظرفیت فکری حوزه را در قلمرو فعالیت‌های قرآنی را توسعه ببخشد.

وی تاکید کرد: اگر امت اسلام بخواهد از همه مصیبت‌ها رهایی یابد راهنمای او قرآن است؛ اگر امروز می‌بینیم که سراسر عالم اسلام دچار فتنه و مشکل و غوغا است چون از قرآن فاصله گرفته‌ایم.

مدیر حوزه‌های علمیه بیان کرد: هر چه از سعادت و هدایت می‌خواهیم باید از محضر قرآن فرا بگیریم؛ سخن مولا امام علی(ع) این است که برای نجات امت باید به قرآن پناه برد و امروز هم امت اسلام بیش از هر دوره نیازمند بازگشت به قرآن است.

پخش کلیپ دیدار رهبری، پخش دموی آثار قرآنی حضرت آیت الله مکارم شیرازی، اجرای ابتهال استاد منیر عقله از کشور سوریه و پخش کلیپ دیدار رهبری از دیگر بخش های این مراسم بود.

انتهای پیام

captcha