۵۰ سال است شبهات را با قرآن جواب می‌دهم/ کم‌دقتی در برخی ترجمه‌های قرآن
کد خبر: 3779918
تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۷
حجت‌الاسلام انصاریان:

۵۰ سال است شبهات را با قرآن جواب می‌دهم/ کم‌دقتی در برخی ترجمه‌های قرآن

گروه فعالیت‌های قرآنی ـ استاد و مفسر قرآن کریم با بیان اینکه ۵۰ سال است شبهات را با قرآن جواب می‌دهم، گفت: قرآن این ظرفیت را دارد که همه مشکلات را حل کند به شرط آن‌که نهاد‌های تربیتی و فرهنگی دیگر جامعه هم همراهی داشته باشند.

انتشار قرآن شریف‎ترین شغل دنیا استبه گزارش ایکنا از قم، حجت‎الاسلام‌والمسلمین حسین انصاریان، مفسر و مترجم قرآن امروز، 19 دی‌ماه در همایش ملی اصحاب چاپ و نشر قرآن کریم در مجتمع ناشران قم گفت: کار چاپ، نشر و ترجمه قرآن بهترین،  پاک‌ترین و شریف‌ترین شغل در دنیا است.

وی افزود: هر کدام از فعالان این عرصه به شکل و فعلیتی، نتیجه بعثت همه انبیای الهی یعنی قرآن مجید را که کلام پروردگار متعال و وحی منزل است را به مردم منتقل می‌کنند.

انصاریان با بیان اینکه تنها کسی که در دنیا ملقب به امیرالمؤمنین شد امام علی(ع) است و دزدی این لقب توسط هر کسی سبب‌ساز لعنت خدا است، افزود: در یک تفسیر ذوقی می‌توان گفت که در سوره یوسف(ع) واژه «نمیر» که متکلم مع‌الغیر است از زبان برادران یوسف ‌برابر یوسف(ع) مطرح شد؛ آنها به حضرت یوسف بیان کردند که به ما محبت، لطف، کالا و متاع بده تا خانواده خود را تغذیه و از قطحی و گرسنگی خارج کنیم؛ اگر بخواهیم «امیر» را در امیرالمؤمنین به متکلم وحده بگیریم، یعنی من کسی هستم که عقل و روح و معنویت و ایمان و اخلاق تمام مؤمنین عالم را تغذیه می‌کنم.

مترجم و مفسر قرآن کریم تصریح کرد: امام علی(ع) پس از رسول خدا(ص)، پرنورترین ‌و پرجاذبه‌ترین خورشید در منظومه خلقت است؛ ایشان بالاترین، بهترین و قوی‌ترین مربی در نظام خلقت هستند؛ امام علی(ع) بیان می‌‏کنند که قرآن را به سخن بیاورید ولی زبان قرآن به گوش شما نمی‌‏رسد بلکه زبان قرآن، من هستم.

وی گفت: پیامبر(ص) بیان کردند که قرآن ابتدا دارد ولی انتها ندارد و عجایب و دانش قرآن پایان‌پذیر نیست؛ پیامبر(ص) با همان قلب و سینه وسیع و الهی این کتاب عظیم و علم‌الله را در قلب خویش جای داده است و همان ابواب علم به سینه امام علی(ع) نیز وارد شد؛ امام علی(ع) بیان کردند که پیامبر هزار باب علم به سینه من وارد کرد و از آنها هزار باب دیگه باز شد.

انصاریان یادآور شد: پیامبر(ص) بیان فرمودند که تمام گزارش‎های گذشته تا ابتدای خلقت در این کتاب است؛ این کتاب مایه برقراری نظم در زندگی خانوادگی فردی ـ اجتماعی و داروی تمام بیماری‌های فکری و روحی شما است؛ بنده این مسئله را در زندگی لمس کرده‎ام؛ بنده تمام شبهاتی که در این 50 سال به من عرضه شد را با قرآن حل کرده و به آنها بیان کردم.

انصاریان بیان کرد: قرآن کریم یک بنای عظیم ساختاری را بنا کرده و تمام متفکران عالم را به مقابله فرامی‌خواند که اگر توانایی این کار را دارند نمونه بیاورند ولی اگر این امکان در گذشته و حال حاضر وجود داشت کافران و ملحدان دیگر ادیان تاکنون اسلام را از بین می‌بردند؛ وقتی بنیان فکری جوان را این چنین با قرآن بسازیم، می‏‎توانیم مطالب را به او عرضه کنیم.

این استاد حوزه بیان کرد: قرآن داروی تمام شبهات و وسوسه‌ها و خیالات و اوهامات و تصورات باطل است؛ در دوره‌های گذشته مردم هر نوع درگیری و اختلاف و دعوایی داشتند به اهل قرآن عرضه می‏‌کردند و مردم نیز آن را می‌‏پذیرفتند و اختلافات به راحتی حل می‎‏شد.

مترجم و مفسر قرآن کریم اظهار کرد: قرآن حلال مشکلات است ولی این مسئله تا زمانی است که مردم و حکومت و آموزش و پرورش و.... زمینه این کار را ایجاد کنند.

وی گفت: در دنیا در زمینه رنگ‌ها سرمایه‌گذاری شده است؛ یکی از بخش‌های دین ما هم به این می‌پردازد؛ امروزه رنگ‌ها در دنیا یک مطلب جاافتاده‌ای است که اگر در یک جا چند نوع رنگ وجود داشته باشد باید هارمونی داشته باشد؛ در این زمینه در رنگ و انتخاب کاغذ و خط و کاغذ قرآنی باید بهترین انتخاب انجام شود تا کشش بصری نیز برای مخاطب ایجاد کند.

انصاریان یادآور شد: 117 ناشر در زمینه قرآن فعالیت می‌کنند ولی گاهی در ترجمه‌ها کم‌دقتی می‌شود و همین مشکلات چاپی باعث می‌شود که دقت‌های انتشار را بکاهد؛ بنده ترجمه انجام شده را به شکل کلمه به کلمه بررسی کرده، مجدداً به لغات عرب مراجعه کرده و بهترین لغات را استخدام کردم زیرا این دقت‌ها برای انتشار کتاب بسیار بااهمیت است.

انتهای پیام

captcha