باطن نبوت و امامت، کار اجرایی نیست
کد خبر: 3772590
تاریخ انتشار : ۲۴ آذر ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۴
آیت‌الله جوادی آملی:

باطن نبوت و امامت، کار اجرایی نیست

گروه حوزه‌های علمیه ــ مفسر قرآن با بیان ولایت که باطن نبوت و امامت است، کار اجرایی نیست، اظهار کرد: لذا ولایت به زنانی مانند حضرت فاطمه(س) می‌رسد، ولی در امور اجرایی میان زن و مرد تفاوت است.

انتقاد آیت‌الله جوادی آملی از سبک زنگی کنونی جامعهبه گزارش ایکنا، آیت‌الله جوادی آملی 24 آذر در ادامه جلسات تفسیری خود در مسجد اعظم با بیان اینکه اخلاق نقش مهمی در ساختن فرد و جامعه دارد، گفت: اگر کسی انسانی اخلاق‌مدار باشد، حشر او با فرشتگان است که مقامی تکوینی محسوب می‌شود.

وی افزود: امام علی(ع) فرمودند که پیامبر امام را از خودستائی نهی فرمود و اگر این نبود، من بعضی از مفاخر خانوادگی خود را شرح می‌دادم؛ امام فرمود اینکه من با دست بسته سقیفه را امضاء کردم، فخر من است، زیرا من با دست باز زیر بار آن نمی‌رفتم.

آیت‌الله جوادی آملی با اشاره به آثار وضعی و اخروی کارهای نیک و بد در دنیا و آخرت بیان کرد: اعمال یا سبب نورانیت چهره و یا تیرگی آن در قیامت است و گاهی انسان به صورت گرگ و کلب در می‌آید و اعضا و جوارح او شهادت فعلی می‌دهند که او در دنیا بازی می‌کرد و خصلت گرگ و کلب داشت.

این مفسر قرآن با بیان اینکه پاداش و کیفر در دنیا امری اعتباری است و ممکن است انسان به آن برسد و یا نرسد و اگر برسد هم اعتباری و غیراساسی است، تصریح کرد: اخلاق با حیثیت هستی انسان سر و کار دارد.

وی با بیان اینکه مال و اموال خیر و برکت است، ولی اگر کسی حقوق الهی را ندهد و فخرفروشی بی‌جا داشته باشد، برای او بلاست، ادامه داد: مباحثی مانند ولایت و نبوت و امامت درس و بحثی نیست، بلکه عهدالله و کلید آن دست خداست و انسان به خودی خود به این مقام نمی‌رسد.

این مرجع تقلید با بیان ولایت که باطن نبوت و امامت است، کار اجرایی نیست، اظهار کرد: لذا ولایت به زنانی مانند حضرت فاطمه(س) می‌رسد، ولی در امور اجرایی میان زن و مرد تفاوت است.

وی با اشاره به اینکه در سوره قلم اشاره به تعبیر خرطوم و داغ کردن خرطوم کفار می‌شود، بیان کرد: از این تعبیر معلوم است که برخی به شکل فیل در قیامت محشور می‌شوند که این تعبیر در مورد آنان به کار رفته است.

آیت‌الله جوادی آملی تصریح کرد: انسان طوری محشور می‌شود که کل بدن شهادت می‌دهند که انسان بیراهه رفته و یا راه درست رفته است، لذا انسان تا زنده است، در مسیر فرشتگی یا حیوانیت و ساختن و سوختن گام بر می‌دارد، بنابراین تشبیه برخی انسان‌ها به حمار و کلب و ... تشبیه عادی نیست، بلکه واقعیت است و به همین صورت محشور می‌شوند.

وی با بیان اینکه ائمه(ع) هنگام برداشت میوه قسمتی از دیوار باغ را باز می‌گذاشتند، گفت: این تمدن است و این دینی است که می‌تواند جامعه را اداره کند؛ این طور می‌کردند تا هم مردم از آن بهره ببرند و هم بیش از حد نبرند.

این مفسر قرآن با بیان اینکه اگر انسان شب کار کند و حق چشم را ادا نکند، در روایات تعبیر به حرمت شده است، گفت: الان سبک زندگی ما این است که در بهترین شهرهای دینی افراد، تا ساعت ده و 11 صبح می‌خوابند و بعد مغازه را باز می‌کنند و تا آخر شب مغازه‌ها باز است، در حالی که تکلیف این است که تا مغرب کار کنیم و بعد هم به عبادت و خانه بپردازیم تا این همه نگاه به نامحرم و گناه هم انجام نشود.

این مفسر با بیان اینکه امانتی که در قرآن آمده و نبوت و ولایت است که به ما نمی‌دهند، بیان کرد: امانت برای ما همین بیت‌المال است که به دست برخی افراد داده شد و از آن نجومی‌ها بیرون آمدند و جامعه را به این سمت بردند؛ ما می‌خواهیم درست زندگی کنیم و جناح‌بازی نباشد و امنیت باشد و معتاد و بیکار وجود نداشته باشد. جامعه‌ای که در آن زد و خورد و معتاد و ... است، اباذر و مقداد تربیت نمی‌کند. 

انتهای پیام

captcha