مأموریت رتبه‌بندی فرهنگی دانشگاه‌ها به جهاددانشگاهی واگذار شود
کد خبر: 3763354
تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۳۹۷ - ۲۲:۵۹
عیسی علیزاده خواستار شد:

مأموریت رتبه‌بندی فرهنگی دانشگاه‌ها به جهاددانشگاهی واگذار شود

گروه دانشگاه ــ معاون فرهنگی جهاددانشگاهی در حاشیه امضای تفاهم‌نامه با معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، اظهار کرد: رتبه‌بندی کیفی از فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه‌ها نداریم و با توجه به الزام این مسئله، مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران قابلیت انجام این پروژه را دارد.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ عیسی علیزاده، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی در حاشیه مراسم امضای تفاهم‌نامه با معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری که امروز 21 آبان‌ماه برگزار شد، ضمن تشریح اهم فعالیت‌های معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی، اظهار کرد: جهاد دانشگاهی در طول سال ۲۲ طرح ملی، سراسری و هماهنگ را در موضوعات مختلف دانشجویی و در عناوین متعددی همچون طریق جاوید، همایش علمی و فرهنگی خلیج فارس، مسابقات مناظره دانشجویی، جشنواره پایان‌نامه سال دانشجویی، مسابقات دفاع سه دقیقه‌ای پایان‌نامه‌های ارشد و دکتری، جشنواره کتاب سال دانشجویی و اردو‌های ایران، مرز پرگهر زیر نظر مراکز تابعه خود برگزار می‌کند.

علیزاده ادامه داد: همواره یکی از کار‌های خوب جهاد برگزاری مناظرات دانشجویی است. همان‌طور که می‌دانید پس از آنکه مقام معظم رهبری بر برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی تاکید کردند و متولیان این امر در این زمینه کار خاصی نکردند و اتفاقی نیفتاد، اما سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی در این عرصه ورود کرد و موفق شد هفت دوره این مسابقات را در سطح ملی برگزار کند و امسال نیز نخستین دوره مسابقات مناظره به زبان انگلیسی را با همکاری معاونت فرهنگی دانشگاه تهران برگزار کرد. اسفندماه سال جاری هم قرار است این مسابقات به زبان انگلیسی بین دانشجویان عضو اکو برگزار شود. گزاره‌هایی که در طی این مسابقات در اختیار گروه‌های دانشجویی قرار می‌گیرد، انتخابی است و بر روی آن‌ها کار کارشناسی می‌شود.

وی با گلایه از سنگ‌اندازی‌ دانشگاه‌ها برای فعالیت جهاد دانشگاهی در فضای دانشگاه‌ها، افزود: چندین سال است معاونت‌های فرهنگی دانشگاه‌ها در حوزه فرهنگ به ما فرصت کافی نمی‌دهند. یک دلیل این اتفاق خود ما هستیم، اما دلیل دیگر عدم همکاری معاونت‌های فرهنگی دانشگاه‌ها و نهاد رهبری با جهاد است. یک وقتی به ۱۳ دانشگاه در شورای فرهنگی دانشگاه‌ها دعوت‌نامه ارسال کردیم تا از ظرفیت فضای دانشگاه‌ها در حوزه فرهنگ و هم‌افزایی با آن‌ها استفاده کنیم، اما تعلل صورت گرفت و امروز جهاد در بعضی دانشگاه‌ها دفتری ندارد و دانشجو برای استفاده و مشارکت در برنامه‌های جهاد دانشگاهی، باید به ساختمان این مجموعه در خارج از دانشگاه خود مراجعه کند.

علیزاده ادامه داد: معاونان فرهنگی دانشگاه‌ها در مواردی صریحا اعلام می‌کنند در استفاده از ظرفیت‌ها و فضا‌های فعالیت فرهنگی در دانشگاه‌ها اولویت با کانون‌های دانشجویی داخل است یا اگر تمایل به همکاری داشته باشند، برای استفاده از حتی یک سالن همایش از ما پول می‌خواهند.

وی با ارائه درخواستی اظهار کرد: پیشنهادی که برای همکاری بیشتر با دانشگاه‌ها داریم، این است که ماموریت‌هایی در حوزه فرهنگ ولو به صورت آزمایشی به جهاد دانشگاهی واگذار شود. در حوزه انتشارات، گردشگری و برگزاری اردو‌های دانشجویی، این ظرفیت وجود دارد که به جهاد ماموریت‌هایی واگذار شود.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی گفت: همچنین این توانمندی در جهاد وجود دارد تا طرح‌های نظرسنجی که در دانشگاه به درد می‌خورند را در دستور کار مرکز افکارسنجی این نهاد قرار دهند و نیز این مرکز می‌تواند یک رتبه‌بندی فرهنگی از دانشگاه‌های کشور ارائه کند، چرا که ما رتبه‌بندی کیفی از فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه‌ها نداریم و الزام این امر وجود دارد.

وی با اعلام آمادگی همکاری با معاونت فرهنگی وزارت علوم و معاونت‌های فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌ها، گفت: در حوزه نشریات دانشجویی و توانمندسازی دانشجویان در عرصه فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی چه در عرصه ملی، سراسری و هماهنگ جهاد دانشگاهی می‌تواند کار‌هایی انجام دهد.
 
علیزاده گفت: بسیاری از مراکز فرهنگی تلاش می‌کنند به دو موضوع تولیدات چند رسانه‌ای و آسیب‌های اجتماعی روی آورند. جهاد دانشگاهی از سال‌ها پیش توانسته در این دو عرصه ورود کند و با بهره‌گیری از رسانه‌های خود عملکرد قابل دفاعی داشته باشد.
 
وی افزود: تفاهم‌نامه‌ای هم با سازمان میراث فرهنگی و گردشگری منعقد کرده‌ایم که طی این قرارداد همکاری، امسال اولین آزمون اعطای مجوز به مراکز فعال گردشگری از سوی جهاد و مرکز گردشگری علمی، فرهنگی دانشجویان ایران برگزار شد.

انتهای پیام
captcha