تفسیر معاصری باید به علم‌الاجتماع سوق یابد
کد خبر: 3763007
تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۱
حجت‌الاسلام آکوچکیان:

تفسیر معاصری باید به علم‌الاجتماع سوق یابد

گروه حوزه‌های علمیه ــ رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک توسعه(رشد) با بیان اینکه تفسیر باید از صرف مباحث نظری بیرون بیاید، گفت: تفسیر معاصری باید به علم‌الاجتماع و ارائه نظریه برای اداره جامعه سوق یابد.

احمد آکوچکیان

به گزارش ایکنا؛ حجت‌الاسلام والمسلمین احمد آکوچکیان، رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک توسعه (رشد) دیروز در نشست علمی «پاردایم اجتهادی تفسیر» که در این مرکز برگزار شد، گفت: بازخوانی نظام اندیشه متناسب با تحولات جدید و رویکرد تازه به منابع دین مانند قرآن و سنت در دوره معاصر کاری ضروری است.

وی افزود: از تفسیر دین تنها توقع ایجاد نظام معرفتی نیست بلکه باید به سمت تدوین علم‌الاجتماع و حکمرانی مدنظر برویم؛ بنابراین نیازمند روش‌شناسی ممتاز و ویژه هستیم که بتواند ما را به این هدف برساند و در این راه باید نظریه تفسیری جدیدی را بنا بگذاریم.

آکوچکیان بیان کرد: جریانات تفسیری در طول تاریخ یا معارفی و یا موضوعی جزءنگر بوده و مسئله مرکزی آنان مسئله انسانی و نیازهای معاصری نبوده است؛ از این رو ما حاجتمند بازخوانی در فلسفه دین و مباحث معرفت‌شناسی هستیم.

وی با بیان اینکه نظریه مکتب تفسیری باید از مباحث نظری عبور کند، تصریح کرد: بعد از چهار دهه از انقلاب نشان داده شده است که باید بازخوانی پارادایمی در نظریات تفسیری داشته باشیم؛ زیرا گفت‌وگوها و کلام‌ها عمدتاً بینش‌های پیشاتفسیری بوده و کمتر کسی به تفسیر تفصیلی متن پرداخته است.

این پژوهشگر اظهار کرد: آنانی که داعیه‌دار نواندیشی بوده به تفسیر متن نپرداخته‌اند و کسانی که تفسیر کرده‌اند کمتر دغدغه انسان معاصری را داشته‌اند؛ بنابراین در این میان انسان و حاکمیت معاصری خالی از پارادیم و متدلوژی آینده‌نگار و راهبردی تحول است. از این رو در عمل سامانه علم الاجتماعی انسان دیندار معاصری به بحران پارادایمی مبتلا شده است و بروز نظریه جدید از این منظر بسیار لازم است.

انتهای پیام

captcha