تلویزیون در «حوالی پاییز» کم آورد
کد خبر: 3760845
تعداد نظرات: ۹ نظر
تاریخ انتشار : ۱۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۴

تلویزیون در «حوالی پاییز» کم آورد

گروه هنر ــ «حوالی پاییز» سریالی به کارگردانی حسین نمازی است که معنایی ارزشمند دارد، اما به دلایل فنی، مجموعه نتوانسته تصویرگر خوبی برای این معنا باشد با نگاهی به کیفیت این سریال به سادگی می‌توان گفت این قبیل آثار صرفاً برای پر کردن آنتن تولید می‌شوند.

«حوالی پاییز» جدیدترین سریالی است که این روز‌ها از شبکه ۳ سیما پخش می‌شود. این مجموعه تلویزیونی با هدف و رویکردی ارزشی تولید شده است، اما این ویژگی سبب نشده تا کار به لحاظ ساختار کیفیت مطلوبی داشته باشد. کارگردانی این سریال را حسین نمازی برعهده دارد و سعید پروینی تهیه کار را انجام داده است.
سریال حوالی پاییز، داستان یک خانواده سنتی است که به‌ظاهر شاخصه‌های یک خانواده ایرانی را به همراه دارد، اما رفتار‌هایی که در آن دیده می‌شود، چندان همخوان با این تصویر نیست. قصه سریال بار‌ها در قالب کار‌های متعدد سینمایی و تلویزیونی بازگو شده است. برای همین جذابیت روایی آن تا حد زیادی کمرنگ شده است. دختری عرب با پسری ایرانی ازدواج می‌کند، اما این اتفاق حواشی بسیاری به وجود می‌آورد که زندگی کل خانواده را تحت الشعاع قرار می‌دهد.
درباره بازیگران این مجموعه باید گفت، هنرمندان هر سریالی نقش ویترین آن اثر را ایفا می‌کنند، اما کارگردان با انتخاب‌های نامناسب ظرفیت این بخش را از بین برده است. بازیگر لبنانی این اثر بازی به غایت سرد و خنثی را ارائه کرده است. سایر بازیگران نقش‌های اصلی هم بازی چندان دلچسبی در این مجموعه از خود ارائه نکرده‌اند و در این میان، تنها رویا تیموریان بازی مقبولی از خود ارائه می‌دهد، هرچند وی نیز در مقایسه باکار‌های گذشته خود، نوعی پسرفت داشته است.

«حوالی پاییز» صرفاً برای پر کردن آنتن تولید می‌شود / سبک زندگی ایران - اسلامی با ظواهر خلق نمی‌شود
اما در بحث کارگردانی حسین نمازی، نتوانسته دکوپاژ خوبی برای کارش بیافریند، البته تلاش کرده با چیدن میزانسن، فضایی ایرانی بر سریالش حاکم کند، اما وی به این نکته توجه نداشته که چند گلدان و یک خانه قدیمی نمی‌تواند به‌ تنهایی اثری را ایرانیزه کند، البته این آسیب تنها به این سریال خلاصه نمی‌شود، بلکه متأسفانه سال‌ها است که در برنامه‌سازی تلویزیون مشاهده می‌شود. نکته دیگر به فیلمنامه این کار برمی‌گردد که کارگردان خود نگارش آن را برعهده داشته است. نویسنده با خلق داستانک‌هایی می‌خواهد برای تماشاگر تازگی ایجاد کند اما دررسیدن به این خواسته موفق نبوده است، چون تعلیق‌ها و گره‌هایی که در کار وجود دارد، قابل پیش‌بینی است. در بحث معنا، سریال سعی کرده به برخی معضلات اجتماعی توجه کند. برای مثال حوالی پاییز به موضوعی، چون تأثیرات فضای مجازی بر خانواده‌ها اشاره دارد.
تأثیرات فضای مجازی معضلی است که نمازی در کارش به آن پرداخته است، اما این نگاه منطقی و قابل‌باور نیست، زیرا فضای مجازی تنها عامل فراموش کردن مناسبات خانوادگی نیست، این گفته دیگر به یک کلیشه تبدیل شده که مخاطبان آن را به عنوان گوناگون و به هر بهانه‌ای می‌شنود. لازمه نقد این است که به  نکات مثبت پدیده مورد ارزیابی هم اشاره کنیم، تا تماشاگر قادر به قضاوت در آن مقوله باشد، اما وقتی سریالی نقد و نتیجه‌گیری می‌کند، نتیجه موردنظر برای هیچ تماشاگری قابل‌باور نیست.
 
«حوالی پاییز» صرفاً برای پر کردن آنتن تولید می‌شود / سبک زندگی ایران - اسلامی با ظواهر خلق نمی‌شود
رویکرد این سریال معمایی است. در کنار این موضوع، سریال سعی دارد به اهداف انقلابی هم اشاره کند. در این مجموعه کارگردان سعی دارد صلابت وزارت اطلاعات را نشان دهد، چون در ظاهر قهرمان زن قصه جاسوس عربستان است، اما این بخش هم جدا از این‌که واقع پذیر نیست به‌نوعی گریز تماشاگر را در پی دارد.
نکته دیگر درباره این سریال به حاشیه‌های آن مربوط می‌شود که در فضای مجازی بابت انتخاب بازیگر زن این سریال به وجود آمده است، چون عکس‌هایی که از وی پخش‌شده با حجابی که ما در سریال از وی شاهد هستیم همخوانی ندارد، در این رابطه شاید کارگردان توجیه خاص خود را داشته باشد، اما الزامی نبود از یک بازیگر ضعیف عرب استفاده شود. نکته دوم این‌که می‌شد قبل از انتخاب بازیگر به برخی مسائل دقت نظر بیشتری داشت.
در بخش دیگری از این یادداشت باید به عدم موفقیت این کار در سیما اشاره کرد که کاملاً برای چنین کاری قابل پیش‌بینی است، چون علاوه بر این‌که مخاطب حرفه‌ای چنین کاری را نمی‌پسندد تماشاگر عام نیز از این مجموعه استقبال نمی‌کند. این قبیل کار‌ها را باید صرفاً آثاری نامید که برای پر کردن آنتن تولید می‌شوند، اما هرگز جریان‌ساز نمی‌شود. درباره چرایی آسیب‌شناسی‌های فراوانی صورت گرفته است اما، چون عزم و اراده مدیران سیما برای بقای این دست تولیدات استوار است، قطعاً وضعیت بهتری پیش رو نخواهد بود.«حوالی پاییز» صرفاً برای پر کردن آنتن تولید می‌شود / سبک زندگی ایران - اسلامی با ظواهر خلق نمی‌شود
عدم موفقیت سیما آنقدر حاد شده که سریالی، چون «دلدادگان» که جزء کار‌های پرمخاطب سیما محسوب می‌شود، نیز با انتقاد فراوان مخاطبان و منتقدان مواجه است اما در چنین شرایطی هم مدیران سیما از موفقیت‌های برنامه‌سازی خود سخن می‌گویند و این رویکرد بیانگر آن است که خواست مردم و نظر‌کارشناسان اهمیتی برای مدیران صدا و سیما ندارد.
در پایان باید اذعان کرد با ساخت سریال‌هایی چون «حوالی پاییز» و «بازی نقاب‌ها» گوی رقابت را به‌راحتی به سریال‌های ماهواره‌ای باخته‌ایم تا آن‌ها هرروز بیش از گذشته مخاطب را جذب کنند، البته مدیران و مسئولان فرهنگی به تصور اینکه با نقد یکسویه به سریال‌های ماهواره‌ای قادرند تماشاگر را از دیدن کار‌های مربوطه منصرف کنند و با همین خیال خوش خود را به خواب زده‌اند و در لاک دفاعی فرو رفته‌اند، با این توضیحات مطمئناً  آینده‌ای مطلوب برای سیما نمی‌توان متصور بود.
به قلم، داود کنشلو
انتهای پیام
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۳
غیر قابل انتشار: ۰
کهف
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۸/۱۵ - ۲۱:۴۵
0
0
انگار مثلا لیلا اوتادی فیلم با لیلا اوتادی واقعی خیلی هماهنگی داره، یا این مامان عاشق حج و ارزش های خانوادگی و ... یا این عاطفه ی چشم و گوش بسته ی فیلم خیلی همخوانی دارن با شخصیت واقعیشون، حالا این بازیگر عرب نداره.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۸/۱۶ - ۰۰:۰۸
0
0
چه نقد عجیبی
سریال حوالی پائیز سریال بسیار زیبا با بازی های زیباست
به خصوص بازی بازیگر نقش ساره بسیار باور پذیر است و کاملا بیننده تفاوت دختر عرب و دختر ایرانی را حس می کند
روابط خانوادگی به زیبایی و ظرافت نشان داده شده اند
روابط مادر و فرزندان , خواهر و برادر و مهم تر عروس و خواهر شوهر
من به عنوان یک بیننده از اینکه تلویزیون یک سریال تمییز و زیبا با یک داستان زیبا نشان می دهد بی نهایت خوشحالم
اتابك
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۸/۱۶ - ۱۰:۱۰
0
0
واقعاً عشق و عاشقى ساره كه سن مادر پسر را داره بى نهايت قبيح و چندش اوره!!!!!
یک بانو
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۸/۱۶ - ۲۱:۳۰
0
0
دقیقا بانویسنده متن موافقم.سریال با بازیهای سرد و ناهماهنگ که هیچ حسی در بیننده بوجود نمیاره.ساخته شده.
هیچ کششی در بیننده برای دیدن ادامه سریال وجود نداره.متاسفانه بازیهای حسین مهری و رویا تیموریان هم تجت تاثیر بقیه خنثی و سرد انجام میشه.بنظرمن فقط کمی پسر بزرگ رویاتیموریان طبیعی بازی میکنه.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۸/۱۷ - ۲۱:۴۲
0
0
بسيار هم خوبه.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۸/۲۴ - ۱۳:۰۶
0
0
واقعا سریال مزخرفیه، هم فیلمنامه و هم کارگردانی. به شعور مخاطب توهین شده
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۸/۲۶ - ۱۲:۴۷
0
0
سلام ، بی مقدمه بگم که سریالی افتضاح از نظر فنی و مزخرف از نظر انتخاب بازیگر و در کل حال بیننده را بهم می زند . حیف از وقت مردم و هزینه هایی که به این راحتی خرج این مزخرفات می شود . واقعا حیف از سوژه ی فاجعه ی منا که به این افتضاحی به تصویر کشیده می شود . خیانت سازندگان این فیلم کمتر از خیانت اختلاس گران این مملکت نیست که بیت المال را اینچنین حیف و میل می کنند . واقعا متاسفم !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
بیاری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۸/۳۰ - ۱۳:۲۳
0
0
سریالی بی سرو ته بود. سوژه هی زیادی داشت ولی همه به صورت معما باقی ماندند و ربطی به قصه نداشت .مثلا ورشکستگی کارگاه مهارانشان که در اوایل به آن زیاد پرداخته میشد معلوم نشد. یا پولی که مهران از اوس تقی گرفته بود جنساش توی گمرک موند وصعیتش چه شد؟ و یا نقش ارشا اقدسی آخرش معلوم نشد که چه بود و چه شد و اصلا چه لزومی داشت . یا نقش کیوان ساکت اف و اون خانمی که باهاش ازدواج کرد چه لزومی داشت و ... ذهن بیننده را منحرف کردند و تنها چیزی که از اول توی فیلم مشخص نبود پرداختن به حادثه منا بود که در اواسط قصه تازه دیده شد . سر به زنگاه که حجاج اعزام میشدند اینها دو تا فیش خریدند و تا لحظات آخر هم معلوم نبود کهی می خواد بره . در صورتی که خرید و فروش فیش حج به این راحتی ها نیست و در ثانی کلاس ها زیادی برای حجاج باید بگذارند که حدقل 6 ماه طول می کشه که در این فیلم همه چیز در مدت زمان کوتاهی صورت گرفت (این رو میشه از زمان بارداری عروس خانواده فهمید)
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۹/۰۲ - ۲۲:۱۰
0
0
سریال ضعیف و‌اشغالی بود بی سر و‌ته با بازیهایی ضعیف . حیف پول مفت بیت المال
captcha