حضور خدا را در دل‌مان درک کنیم/ مطالعه تألیفات علامه طهرانی توصیه‌ای که به نسل جوان می‌شود
کد خبر: 3758012
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۸
در گفت‌وگو با ایکنا عنوان شد:

حضور خدا را در دل‌مان درک کنیم/ مطالعه تألیفات علامه طهرانی توصیه‌ای که به نسل جوان می‌شود

کانون خبرنگاران نبأ ــ علامه طهرانی در یک جمله انسانی مخلص، صادق، عارف و از هر جهت اهل مراقبه و صمت و سکوت بود و کارهای خود را برای خدا انجام می‌داد. همین تألیفاتی که از ایشان باقی مانده به‌عنوان یک وظیفه الهی آن را تلقی کرده بود و حتی به رفقایش اجازه نمی‌داد ایشان را ملاقات کنند و می‌گفت من می‌خواهم این مجموعه تألیفات را به پایان برسانم و وقت ملاقات ندارم.

حضور خدا را در دل‌مان درک کنیم/ مطالعه تألیفات علامه طهرانی توصیه‌ای که به نسل جوان می‌شود

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ؛ مرحوم آیت‌الله «سیدمحمدحسین حسینی طهرانی» از شمار بزرگان معاصر و گمنامی است که باید در پاسداشت مقام علمی، اخلاقی و عرفانی ایشان، کتاب‌ها نوشته و همایش‌های باشکوه برگزار شود. به‌این منظور به مناسبت سالروز ارتحال علامه سید‌محمد‌حسین طهرانی(ره) که از شاگردان سلوکی آیت الحق مرحوم سیدهاشم حداد است با آیت‌الله محمد‌صالح کمیلی از دیگر شاگردان سلوکی مرحوم سید‌هاشم حداد درباره شخصیت علامه طهرانی گفت‌وگو کردیم که مشروح آن در ادامه از نظر می‌گذرد.

 ایکنا _ با توجه به رابطه‌ای که با مرحوم علامه طهرانی داشتید نظرتان درباره شخصیت ایشان چیست؟

من چه بگویم درباره علامه طهرانی که زبان قصار است، ایشان وصی استاد ما مرحوم آیت الحق سیدهاشم حداد بودند و خاطرات زیادی را با ایشان دارم، چه آن زمانی که ما در نجف بودیم و ایشان آن وقت تحصیلات‌شان را تکمیل کرده بودند و به ایران آمده بودند، اما در مناسبت‌های زیارتی به نجف تشرف پیدا می‌کردند و ما وقتی می‌شنیدیم ایشان به کربلا آمدند و در منزل استادمان اقامت داشتند خوشحال می‌شدیم و از نجف به کربلا جهت زیارت استادمان و ایشان می‌رفتیم.

ایشان قبل از انتقال‌شان به مشهد در تهران بودند و ما هم یک سال به پیروزی انقلاب اقامت دائم در قم پیدا کردیم و ایشان گاهی به قم می‌آمدند و با یکدیگر در قم یا تهران دیدار داشتیم و درباره مسائل مختلف گفت‌وگو می‌کردیم. بعدها که به امر استادمان مرحوم سید‌هاشم حداد، ایشان به مشهد مقدس رفتند باز هم آنجا خدمت می‌رسیدم و با وی ملاقات داشتم که خاطرات زیادی از این دیدارها دارم.

ایکنا _ نظر استادتان مرحوم آیت الحق سید‌هاشم حداد به علامه طهرانی چه بود؟

البته مرحوم استادمان آیت الحق سیدهاشم حداد نظر خاصی به علامه طهرانی داشتند، یک وقت استاد ما را تنها گذاشته بودند ولی مرحوم استادمان می‌فرمود اگر همه ما را تنها بگذارند محمدحسین (علامه طهرانی) ما را تنها نمی‌گذارد.

ایکنا _ چه توصیه‌ای به نسل جوان و کسانی که دنبال سیر و سلوک هستند به مطالعه تألیفات علامه طهرانی دارید؟

به‌طور عموم کلیه کتاب‌های علامه طهرانی مورد ارزش و مطالعه است، که توصیه بنده این است که همه کتاب‌های ایشان را مطالعه کنند. خصوصا دوره احیا حکومت اسلام، معادشناسی، امام‌شناسی، الله‌شناسی و دیگر کتب ایشان را حتما مطالعه کنند.

ایکنا _ درباره مکاتباتی که با علامه طهرانی داشتید، توضیح بفرمایید.

بنده دو نامه خاطره‌آمیز با دست‌خط ایشان دارم، که ایشان آن زمانی که من در نجف اقامت داشتم به تهران آمده بودند، مکاتبه‌ای صورت گرفت و ایشان در آن نامه چنین مرقوم داشته بودند که شما خود را از فیوضات حرم مطهر امیرالمؤمنین(ع) بی‌بهره نگذارید و هر وقت مشرف می‌شوید ما را دعا کنید، و خیلی از فراق نجف شکوه عشقی داشتند.

ایکنا _ در یک جمله ایشان را اگر بخواهید تعریف کنید چه می‌گویید؟

علامه طهرانی در یک جمله انسانی مخلص، صادق، عارف و از هر جهت اهل مراقبه و صمت و سکوت بود و کارهای خود را برای خدا انجام می‌داد. همین تألیفاتی که از ایشان باقی مانده به‌عنوان یک وظیفه الهی آن را تلقی کرده بود و حتی به رفقایش اجازه نمی‌داد ایشان را ملاقات کنند و می‌گفت من می‌خواهم این مجموعه تألیفات را به پایان برسانم و وقت ملاقات ندارم.

علامه طهرانی توصیه مکرر به مراقبه داشتند که ما در محضر خدا هستیم و حضور خدا را باید همیشه در دل‌مان درک کنیم، توصیه به یاد خدا بودن در هر لحظه را داشتند. این مراقبه و یاد دائمی خدا توصیه ایشان و مرحوم استاد ما بود. خداوند  هر دو را هر چند درجات‌شان متعالی است باز هم متعالی‌تر بفرماید.

یادآور می‌شود، آیت‌الله سید‌محمدحسین حسینی لاله‌ زاری طهرانی معروف به علامه طهرانی از مشهورترین شاگردان سلوکی عارف حق مرحوم سیدهاشم حداد بود که در ۲۴ محرم سال ۱۳۴۵ق در تهران به دنیا آمد. تحصیلات حوزی خود را در مشهد آغاز و در قم و سپس نجف به پایان برد. در سال ۱۳۷۷ق به تهران بازگشت و در مسجد قائم خیابان سعدی این شهر به تبلیغ مشغول شد. در سال ۱۴۰۰ق به درخواست استادش سیدهاشم حداد به مشهد رفت و تا پایان عمر در آنجا ساکن شد. وی شنبه، ۹ صفر سال ۱۴۱۶ق در مشهد درگذشت و آیت‌الله بهجت بر پیکر او نماز گذارد و در قسمت جنوب شرقی صحن انقلاب(عتیق) حرم امام رضا(ع) به خاک سپرده شد.

مراسم بزرگداشت آیت‌الله سیدمحمدحسین حسینی طهرانی روز گذشته، 29 مهرماه از سوی جامعه اسلامی دانشجویان دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران برگزار شد.

امیرمحسن سلطان‌احمدی
انتهای پیام

captcha