هفته خوشنویسی ایران به فیلیپین می‌رود/ ترسیم صلح با هنرمندی مسلمان و مسیحی
کد خبر: 3754786
تاریخ انتشار : ۲۱ مهر ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۲
تندیس تقوی در گفت‌وگو با ایکنا:

هفته خوشنویسی ایران به فیلیپین می‌رود/ ترسیم صلح با هنرمندی مسلمان و مسیحی

گروه بین‌الملل ـ تندیس تقوی، مسئول انجمن خوشنویسان ایران در شعبه مانیل، گفت: هم‌زمان با هفته ملی خوشنویسی در ایران، برنامه‌‌هایی در فیلیپین اجرا می‌‌کنیم که از آن جمله نمایش و رونمایی از تابلوی صلح در دانشگاه «یو پی» این کشور است.

به گزارش ایکنا؛ امروز 21 مهرماه مصادف با روز ملی خوشنویسی در ایران است، این تاریخ به مناسبت پایه‌گذاری کلاس‌هایی در حوزه آموزش خوشنویسی از سوی مرحوم مهدی بیانی، خوشنویس برجسته کشورمان، در سال 1329 شمسی روز ملی خوشنویسی نام‌گذاری شده و از 21 تا 27 مهر نیز هفته ملی خوشنویسی اعلام شده است.

انجمن خوشنویسان ایران در این هفته برنامه‌های متنوعی را به منظور پاسداشت این هنر گران‌سنگ در داخل کشور اجرا می‌کند، اما این برنامه‌ها تنها محدود به ایران نیست و تندیس تقوی، مسئول انجمن خوشنویسان ایران شعبه مانیل، نیز قرار است برنامه‌هایی به همین مناسبت با همکاری رایزنی فرهنگی ایران در مانیل با هدف معرفی خوشنویسی ایرانی اسلامی در فیلیپین اجرا کند.

برای آشنایی بیشتر با این برنامه‌ها با تندیس تقوی به گفت‌و‌گو نشستیم. وی که در همین راستا تابلوی «هنر صلح» را در قالب کاری مشترک با «تایپان لوسه رو» (Taypan lucero)، هنرمند مسیحی فیلیپینی، خوشنویسی کرده است، اظهار کرد: به نمایندگی از انجمن خوشنویسان ایران تابلوی هنر صلح را با تایپان لو سه رو خوشنویسی کرده‌ام که قرار است در دانشگاه یوپی رونمایی و به این دانشگاه اهدا شود.

جرقه کار
وی افزود: کارگاه‌های خوشنویسی متعددی در فیلیپین برگزار کرده‌ام و از وقتی که دیدم از این کارگاه‌ها استقبال خوبی می‌شود و فیلیپینی‌ها با علاقه پیگیر این‌گونه برنامه‌ها هستند، به این فکر افتادم که چقدر زیباست که بتوان کارهای مشترکی با هنرمندان فیلیپینی انجام داد و جرقه این کار (تابلوی صلح) در ذهن من زده شد.

این بانوی ایرانی تصریح کرد: در جنوب فیلیپین که منطقه‌ای مسلمان‌نشین است، با افراد علاقه‌مند به خوشنویسی و هنر تعاملاتی داشتم و در نهایت طی نمایشگاهی در وزارت فرهنگ فیلیپین بود که آقای «تایپان» را دیدم. نمایشگاه متعلق به آثار او بود و از این آثار بازدید کردم و در همین مکان از او خواستم که کار مشترکی انجام دهیم و وی استقبال کرد. پس از آن آخر هفته‌ها به رایزنی فرهنگی ایران در مانیل می‌آمد و در آنجا فعالیت مشترک هنری را آغاز کردیم.

همچنین معاون انجمن دوستی زنان ایران و فیلیپین یادآور شد: سه ماه است که این کار را آغاز کرده‌ایم و می‌خواهیم به جهان نشان دهیم که با وجود داشتن دین، زبان و فرهنگ غیرمشترک کار هنری مشترک می‌توان انجام داد. قرار است این اثر در هفته ملی خوشنویسی ایران در دانشگاه «یو پی» فیلیپین به نمایش درآید.

هفته خوشنویسی ایران به فیلیپین می‌رود/ ترسیم صلح با هنرمندی مسلمان و مسیحی+عکس

همسر رایزن فرهنگی ایران در مانیل با اشاره به اهتمام ویژه مسیحیان فیلیپین به صلح به عنوان مبحثی انسانی اظهار کرد: در بین مسلمانان رایج است که پس از خواندن نماز و دعا در مسجد خطاب به یکدیگر می‌گویند «قبول باشد»؛ این در حالی است که کاتولیک‌ها فرهنگ خاصی دارند و پس از دعا و نیایش واژه صلح (peace) را خطاب به طرف مقابل به کار می‌برند.

همکاری با هنرمند فیلیپینی
تندیس تقوی با بیان اینکه تایپان در این کار بسیار فعال و منظم ظاهر شده است، گفت: تایپان از خوشنویسان برجسته فیلیپین است و خط «بایی‌بایین» (Baybayin) از خطوط قدیمی فیلیپین را که با حمله اسپانیایی‌ها به کشورش از بین رفت، برای این کار در نظر گرفته است. این برایم ارزشمند بود که او هنرمندی ملی و علاقه‌مند است که در دانشگاه «یو پی» آثار مشترکی را به نمایش بگذاریم.

این بانوی هنرمند ادامه داد: با واژه صلح سه کار مشترک انجام داده‌ایم؛ یکی اثر عاشورایی، دیگری واژه مادر و سومین کار نیز واژه نیکوکاری (برای کلیسای مورمون‌ها) است و این آثار در نمایشگاه دو نفره ما در دانشگاه «یو پی» و «پی سی یو» (Philippine Christian University) به نمایش درخواهد آمد.

تقوی اظهار کرد: تابلوی هنر صلح را قرار است امروز شنبه 13 اکتبر 2018 (21 مهرماه) به دانشگاه یو پی اهدا کنیم و 15 اکتبر (23 مهرماه) نیز در دانشگاه مسیحی کاتولیک فیلیپین (Philippine Christian University) مناجات‌نامه امام علی(ع) و نامه آن حضرت به مالک اشتر که خودم خوشنویسی کرده‌ام، به نمایش درخواهد آمد.

مسئول انجمن خوشنویسان ایران شعبه مانیل تصریح کرد: با توجه به اینکه هنر می‌تواند انتقال‌دهنده احساس باشد، به این نتیجه رسیدم که چه بهتر کار مشترکی انجام شود که این هدف را محقق کند. با خودم گفتم اکنون که در فیلیپین معرفی خوشنویسی ایرانی را دنبال می‌کنم، چه بهتر که در کاری مشترک این هدف را تحقق بخشم. معتقدم چون این کار نو بوده و برای نخستین‌ بار است که انجام می‌شود برای مردم فیلیپین بسیار جالب خواهد بود.

این خوشنویس قرآنی با اشاره به دیگر برنامه‌های هفته خوشنویسی ایران در فیلیپین بیان کرد: همچنین کلمه‌ای مشترک با مفهوم «صدقه، خیریه و نیکوکاری» را به صورت مشترک با تایپان خوشنویسی کرده‌ایم که 16 اکتبر (24 مهرماه) به کلیسای مورمون‌ها اهدا خواهد شد. این اثر روی بوم در ابعاد یک متر و 20 سانتی‌متر در هشتاد سانتی‌متر خوشنویسی شده است.

هفته خوشنویسی ایران به فیلیپین می‌رود/ ترسیم صلح با هنرمندی مسلمان و مسیحی+عکس

وی همچنین ادامه داد: پیش‌زمینه یکی از تابلوها به رنگ سیاه به نشانه جنگ و تاریکی است و نوشته‌های این تابلو، که بیانگر صلح است، به رنگ طلایی نگارش شده و تابلوی دیگر نیز پیام‌آور صلح و به رنگ آبی و سفید است و طراحی آن مانند خورشید و کلمه صلح در مرکز است.

اشاعه خوشنویسی اسلامی ایرانی
تندیس تقوی تأکید کرد: در روز و هفته خوشنویسی ایران در فیلیپین تلاش خواهیم کرد علاوه بر اشاعه فرهنگ خوشنویسی اسلامی ایرانی، نشان دهیم که در قالب هنر و فرهنگ چقدر می‌توان به دل‌ها نزدیک شد و اینکه نشناختن زبان محدودیت نیست و هنر زبانی است که چون از دل برمی‌آید لاجرم بر دل می‌نشیند.

تقوی همچنین افزود: راحت‌ترین راه گفت‌و‌گو، گفت‌و‌گو برای صلح است و بر اثر فعالیت مشترک با هنرمند یک کشور بازدیدکنندگانی از آن کشور با ما و فرهنگ و هنر ایرانی ارتباط برقرار خواهند کرد و احساس‌ نهفته در آثار هنری منتقل می‌شود، کما اینکه در تابلوهایی که پیش از این نگارش کرده‌ام، مخاطبان احساس من را خوانده‌اند و نمونه این آثار تابلوهای خوشنویسی‌شده «تو را من چشم در راهم» بیانگر عشق و احساس درونی و «تو را ای کهن بوم و بر دوست دارم» نشانه میهن‌دوستی و علاقه به ایران است.

 در پایان مسئول انجمن خوشنویسان ایران در شعبه مانیل گفت: اینجا در فیلیپین انجمن خوشنویسی به صورت رسمی وجود ندارند و من به تایپان لوسه رو پیشنهاد داده‌ام که طرح تأسیس این انجمن را ارائه داده و مانند ایران انجمنی تأسیس شود که به خوشنویسان برتر فیلیپین مدرک رسمی اعطا کند.

هفته خوشنویسی ایران به فیلیپین می‌رود/ ترسیم صلح با هنرمندی مسلمان و مسیحی+عکس

هفته خوشنویسی ایران به فیلیپین می‌رود/ ترسیم صلح با هنرمندی مسلمان و مسیحی+عکس

هفته خوشنویسی ایران به فیلیپین می‌رود/ ترسیم صلح با هنرمندی مسلمان و مسیحی+عکس

تابلوی عاشورا

 

هفته خوشنویسی ایران به فیلیپین می‌رود/ ترسیم صلح با هنرمندی مسلمان و مسیحی+عکس

هفته خوشنویسی ایران به فیلیپین می‌رود/ ترسیم صلح با هنرمندی مسلمان و مسیحی+عکس

هفته خوشنویسی ایران به فیلیپین می‌رود/ ترسیم صلح با هنرمندی مسلمان و مسیحی+عکس

گفت‌و‌گو: زهرا نوکانی

انتهای پیام

مطالب مرتبط
captcha