افزایش بودجه قرآنی دستگاه‌ها، بودجه منشور را کاهش ندهد/ 14 میلیارد در صندوق/ فشاری بر مسئولان برای ارتقاء بودچه قرآنی نیست
کد خبر: 3732010
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۸
حسن محمدی بیان کرد:

افزایش بودجه قرآنی دستگاه‌ها، بودجه منشور را کاهش ندهد/ 14 میلیارد در صندوق/ فشاری بر مسئولان برای ارتقاء بودچه قرآنی نیست

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ نایب رئیس کمیته تخصیص اعتبار صندوق مشارکت توسعه فرهنگ در مورد این موضوع که با کاهش یافتن بودجه قرآنی منشور، بودجه داخلی دستگاه‌ها افزایش یافته است، گفت: زمانی که یک نهاد بالادستی با حضور 27 دستگاه شکل می‌گیرد و باعث می‌شود تا انسجامی در کشور به وجود بیاید که همه به صورت واحد با هم حرکت کنند، نباید بودجه چنین نظامی کاهش یابد و در مقابل بودجه داخلی دستگاه‌ها که به صورت جزیره‌ای عمل می‌کنند، افزایش یابد.

افزایش بودجه قرآنی دستگاه‌ها نباید به ازای کاهش بودجه منشور باشد / 14 میلیارد در صندوق / دفاع از برنامه‌های قرآنی / فشاری بر مسئولان برای ارتقاء بودچه قرآنی نیست

به گزارش ایکنا، حسن محمدی، مدیرعامل اتحادیه تشکل‌های قرآنی کشور و نایب رئیس کمیته تخصیص اعتبارات صندوق مشارکت توسعه فرهنگ قرآنی، طی گفت‌وگویی به بیان وضعیت بودجه قرآنی کشور طی سال‌های گذشته و نیز جزئیاتی از روند ادغام اتحادیه‌های قرآنی کشور پرداخت.
وی در ابتدای صحبت‌های خود با فاجعه‌بار خواندن وضعیت بودجه فعالیت‌های قرآنی در سال‌های اخیر، گفت: در سال 1393 حدود 98 میلیارد از بودجه قرآنی دریافت شد، در سال‌های 94 و 95 نیز رقم دریافتی از بودجه تقریباً صفر بود. متاسفانه وضعیت به گونه‌ای است که هرجا با کسر اعتبار مواجه می‌شوند، قبل از هر چیز ار بودجه قرآنی کم می‌کنند تا کسری‌ها جبران شود.
محمدی با اشاره به اینکه اعتبارات قرآنی در ردیف اعتبارات برنامه‌ای است و اگر تا پایان سال دریافت نشود، به سال بعد انتقال نیافته و اصطلاحاً سوخت می‌شود، افزود: انتظار ما این بود که بی‌توجهی‌ها به بودجه قرآنی در سال‌های 94 و 95 در سال 96 جبران شود، اما متاسفانه این امر صورت نگرفت و اعتباری که در ابتدا 200 میلیارد اعلام شده بود به 100 میلیارد تومان کاهش یافت.
نایب رئیس کمیته تخصیص اعتبار صندوق مشارکت توسعه فرهنگ قرآنی با اشاره به اینکه سال گذشته تا آخرین روزها این انتظار وجود داشت که بخشی از بودجه محقق شود، بیان کرد: تا آخرین روزها قرار بود تا 10 میلیارد از بودجه سال 96 واریز شود که در یک کش و قوس اداری به آخر سال کشیده شد و عملاً دریافت آن غیرممکن شد.
محمدی در ادامه و در پاسخ به این سوال که اگر بودجه‌ای پرداخت نمی‌شود و و وجود ندارد، پس علت فعالیت کمیته تخصیص چیست و چه چیزی را تخصیص می‌دهد، به تشکیل این کمیته در سال 95 و بعد از شکل گیری صندوق مشارکت اشاره کرد و گفت: با این وجود در سال 93 بخشی از اعتباراتی که باقی مانده بود به سال 94 انتقال یافت. کمیته تخصیص وظیفه تخصیص این بودجه را بر عهده داشت. ضمن اینکه در دو سال اخیر با برگزاری سلسله جلساتی سیاست‌هایی برای واریز اعتبارت دریافتی تدوین شده است. لذا اعتباری که برای سال 97 دریافت شده است بر اساس این سیاست‌ها توزیع خواهد شد.
وی در ادامه این بخش از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه بودجه قرآنی سال 97 طی یک فرایند ابتدا از 100 میلیارد به 40 میلیارد و پس از نامه‌نگاری و تعاملات بسیار زیاد به 100 میلیارد اولیه رسید، گفت: از این بودجه تا کنون 18 میلیارد تومان به صندوق واریز شده است.
نایب رئیس کمیته تحصیص اعتبارات صندوق مشارکت توسعه فرهنگ قرآنی همچنین در پاسخ به این سوال که مقصر اصلی این وضعیت چه کسانی هستند، اظهار کرد: بخشی از این تقصیر متوجه مسئولینی است که توجه کمتری به اهمیت جایگاه قرآن در فرهنگ کشور دارند، و حتماً بخش اعظمی از این تقصیر بر عهده دستگاه‌های قرآنی است که کم کاری آنها به این تقلیل بودجه دامن زده است.
محمدی ارتقاء بودجه قرآنی سال 97 از 40 میلیارد به 100 میلیارد را در نوع خود دستاوری که جای شکر دارد عنوان کرد و گفت: با این وجود در مجموع در حق جامعه قرآنی کوتاهی شده و پیگیری بودجه قرآنی شامل همه دستگاه‌های قرآنی می‌شود. در این بین شورای توسعه فرهنگ قرآنی که نهاد بالادستی است، نیز بی تقصیر نبوده است. البته این نهاد و نیز کمیته تخصیص تمام تلاش خود را به کار بستند و جلسات مفصلی برای پیگیری انجام داده‌ایم. یکی از این تلاش‌ها امضای نامه‌ای با امضای سه وزیر عضو شورای توسعه فرهنگ قرآنی برای ارتقاء بودجه قرآنی بود که در افزایش بودجه امسال نیز بی تأثیر نبوده است.
وی با تأکید بر اینکه فشاری که باید بر مسئولین برای ارتقاء بودجه قرآنی وجود داشته باشد، وجود ندارد، در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود بخشی از علل کاهش بودجه به نداشتن برنامه قرآنی قابل دفاع توسط دستگاه‌ها بر می‌گردد، گفت: اینکه می‌گویند برنامه‌های قرآنی چندانی وجود ندارد تا بودجه به آن داده شود قابل قبول نیست. حداقل خود بنده در جلساتی که با کمیسیون فرهنگی و فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی داشته‌ام بالغ بر 2000 میلیارد تومان برنامه مدون و قابل اجرا ارائه کرده‌ایم تا دست دولت برای اختصاص و تعیین بودجه قرآنی باز باشد.
نایب رئیس کمیته تخصیص اعتبار صندوق مشارکت توسعه فرهنگ قرآنی در بخش دیگری از این گفت‌وگو در مورد وضعیت بودجه دریافتی سال 97 گفت: از 18 میلیاردی که تخصیص پیدا کرده است، حدود 14 میلیارد تومان به صندوق واریز شده است. ابتدا 10 میلیارد از این مبلغ واریز شد، این مبلغ جبران 10 میلیارد از بودجه سال 96 که در روزهای پایانی سال منتفی شده بود، خواهد بود. در ادامه نیز هشت میلیارد تومان ابلاغ شد که از آن مبلغ نیز چهار میلیارد تومان واریز شده است.
محمدی در مورد نحوه توزیع این 14 میلیارد تومان نیز بیان کرد: این بودجه به نهادهای عضو شورای توسعه فرهنگ قرآنی که بالغ بر 27 نهاد هستند، اختصاص می‌یابد. سال 95 زمانی ابتدا قرار بود 25 میلیارد تومان به صندوق واریز شود. ما نیز بر اساس آن 25 میلیارد تومان با دستگاه‌های عضو کمیسیون‌ها قراردادهایی امضا کردیم، در نهایت تنها 9 میلیارد و 900 میلیون تومان واریز شد و ما ناگزیر شدیم تنها 40 درصد از قراردادهایی که بسته شده بود را واریز کنیم و مابقی آن را به بودجه‌های بعد موکول کنیم. بنابراین از این 14 میلیارد تومانی که در صندوق قرار دارد مابقی 60 درصد از آن قراردادها پرداخت خواهد شد.
وی در بخش دیگری از این گفت‌‌وگو در مورد این موضوع که با کاهش یافتن بودجه قرآنی منشور، بودجه داخلی دستگاه‌ها افزایش یافته است، گفت: زمانی که یک نهاد بالادستی با حضور 27 دستگاه شکل می‌گیرد و باعث می‌شود تا انسجامی در کشور به وجود بیاید که همه به صورت واحد با هم حرکت کنند، نباید بودجه چنین نظامی کاهش یابد و در مقابل بودجه داخلی دستگاه‌ها که به صورت جزیره‌ای عمل می‌کنند، افزایش یابد. به اعتقاد من اگر قرار بر کاهش بودجه است، باید بودجه داخلی دستگاه‌ها کاهش یابد.
نایب رئیس کمیته تخصیص اعتبار صندوق مشارکت توسعه فرهنگ قرآنی در مورد دستگاه‌ها یا مراکزی که این بودجه به آنها تعلق گرفته است نیز گفت: حدود 50 درصد از این بودجه به نهادهای مردمی تعلق می‌گیرد و بخشی نیز به شوراهای استانی اختصاص خواهد یافت. همچنین برای حمایت از فعالیت‌ اتحادیه‌های مدغم استانی مبالغی در نظر گرفته شده است.
محمدی در پایان این بخش از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه 14 میلیارد تومان بودجه سال 97 اواخر فصل بهار به صندوق واریز شده است، در پاسخ به سوالی در مورد طولانی بودن روند واگذاری این بودجه به نهادها، گفت: یکی از دلایل طولانی بودن این روند انتظار برای دریافت گزارش عملکرد بودجه 40 درصدی بوده است. دوستان ما منتظر هستند تا از کمیسیون‌ها گزارش 40 درصد اخذ بودجه‌های که قبلا به نهادها داده شده است را دریافت کنند تا پس از آن 60 درصد بقیه واگذار شود.
وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو در مورد ادغام دو اتحادیه کشوری نیز به بیان مطالبی پرداخت و گفت: روند ادغام دو اتحادیه قرآنی از سال 88 مطرح و حتی جلسات مشترکی نیز برگزار شد که البته چندان جدی گرفته نشد. با استقرار شورای توسعه فرهنگ قرآنی این ادغام و وحدت جدی‌تر در دستور قرار گرفت.
مدیرعامل اتحادیه تشکل‌های قرآنی کشور به وجود برخی موانع بر سر راه ادغام که البته طبیعی بوده است، اشاره و اظهار کرد: به نظر می‌رسد برخی افراد و نهادها یا سازمان‌ها چندان به دنبال این انسجام نیستند و همین امر باعث شد بعضاً موانعی ایجاد شود و فرایند ادغام طولانی شود.
محمدی با بیان اینکه گمان می‌کنم به سرانجام کار نزدیک شده‌ایم، افزود: اتحادیه‌های استانی به صورت واحد و منسجم در حال فعالیت هستند. الان در مرحله تصویب اساس‌نامه اتحادیه کشوری هستیم که اختلاف نظراتی وجود دارد. امیدواریم که این اختلاف نظرات برطرف شود تا پس از آن شاهد استقرار اتحادیه واحد کشوری باشیم. به زودی این اختلاف نظر که بین اصلاحات اساس نامه است برطرف خواهد شد.
وی در مورد پیش‌بینی که از روند ادغام می‌تواند داشته باشد نیز گفت: با توجه به پروسه‌ای که ادغام اتحادیه استانی داشته است و خیلی سریع این کار صورت گرفته است، پیش‌بینی می‌شد که کار ادغام اتحادیه کشور نیز به همین سرعت باشد که اینگونه نشد. با توجه به تخلفاتی که در برخی استان‌ها صورت گرفته بود، روند رسیدگی به اعتراضات طولانی شد و نهایتاً نیز آخرین استان که تهران بود، در فروردین ماه سال 97 ادغام شد و بعد هم فرایند تشکیل و برگزاری اتحادیه کشوری در حال اجراست که پیش‌بینی می‌کنم تا پایان سال 97 این ادغام شکل بگیرد.
یادآور می‌شود این گفت‌وگو در برنامه افق رادیو قرآن که روزهای شنبه هر هفته به روی آنتن می‌رود صورت گرفته است.

انتهای پیام

captcha