کتابخانه مرکزی مشهد تا پایان سال جاری گشایش می‌یابد
کد خبر: 3731998
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۶
مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی:

کتابخانه مرکزی مشهد تا پایان سال جاری گشایش می‌یابد

گروه فرهنگی-مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی از گشایش کتابخانه مرکزی مشهد تا پایان سال جاری خبر داد و اضافه کرد: این کتابخانه پس از ۲۳ سال در دهه فجر افتتاح خواهد شد.

مشهد نیازمند برند فرهنگی است/افتتاح ششمین کتابخانه سیار در مشهدبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام علی‌اکبر سبزیان، مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی، امروز، 30 تیر ماه، در دیدار با آیت‌الله علم‌الهدی، نماینده ولی فقیه و امام جمعه مشهد، در محل دفتر وی با ارایه آماری از فعالیت‌های انجام شده توسط اداره کل نهاد کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی اظهار کرد: ۲۰۱ کتابخانه در خراسان رضوی فعال است که 3 میلیون و 177 هزار و 140 نسخه کتاب در آن وجود دارد. 

وی ادامه داد: از این تعداد، ۱۱۷ کتابخانه مربوط به نهاد کتابخانه‌های استان، ۸۰ مورد مشارکتی و 4 مورد مستقل هستند؛ البته این تعداد کتابخانه و کتاب به جز کتابخانه مرکزی آستان قدس، کتابخانه‌های تابعه هستند.

مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی با بیان اینکه تاکنون ۲۱۴ هزار و ۱۷۷ نفر عضو کتابخانه‌های استان، به جز کتابخانه‌های آستان قدس رضوی، شده‌اند، اضافه کرد: تا پایان سال ۹۶، ۱۱۸ هزار و ۹۳۶ کتاب به امانت داده شده است.

حجت‌الاسلام سبزیان با اشاره به فعالیت بخش کودکان در ۱۱۷ کتابخانه مربوط به نهاد کتابخانه‌ها در خراسان رضوی، اظهار کرد: در دوره مدیریت آقای مختارپور ۴۰ کتابخانه به طور ویژه در راستای کار با کودک و فعالیت‌های مهدهای کودک تجهیز شد.

معرفی بیش از 9 هزار کتاب در نشست‌های کتابخوان

مدیرکل نهاد کتابخانه‌های خراسان رضوی از اجرای طرح قفسه باز در ۱۱۷ کتابخانه استان و طرح کتابخوان به عنوان یکی دیگر از اقدامات انجام شده خبر داد و عنوان کرد: از سال ۹۶ تا خرداد ۹۷، ۱۶۹۵ نشست کتابخوان در استان برگزار شده که ۲۰ هزار نفر در آن شرکت داشته‌اند و در آن‌ها 9 هزار و 582 کتاب توسط اعضا معرفی شده است. البته فیلترهای لازم با محوریت ارزش‌های دینی نیز در معرفی کتاب‌ها اعمال شده است.

وی با اشاره به برگزاری ۳۰۸ مسابقه مکتوب، نویسندگی و نقاشی تا پایان سال ۹۶ بیان کرد: 11 هزار و 250 نفر در این مسابقات شرکت کردند. علاوه بر این حدود ۷۴۰ عنوان کتاب با حضور ۳ هزار و ۳۰۰ نفر در فضای باز کتابخانه‌های خراسان رضوی به صورت جمعی خوانش شده است.

حجت‌الاسلام سبزیان از برگزاری ۴۶۷ جلسه قصه‌خوانی از سال ۹۶ تاکنون خبر داد و گفت: در این جلسات که مورد تأکید رهبر معظم انقلاب نیز بوده، ۶ هزارو ۵۰۰ کودک ونوجوان شرکت کرده‌اند.

مدیرکل نهاد کتابخانه‌های خراسان رضوی ادامه داد: در دوره مدیریتی من ۶۱۷ نمایشگاه کتاب برگزار شده که در این نمایشگاه‌ها ۱۱ هزار عنوان کتاب عرضه شده است.

وی از مشارکت ۷۰ هزار نفری اهالی خراسان رضوی در جشنواره کتابخوانی رضوی سال گذشته یاد کرد و افزود: آمار دقیقی از شرکت کنندگان سال جاری در اختیار نداریم اما برآورد کلی این است که امسال نیز رقم قابل توجهی در این جشنواره حضور خواهند داشت.

حجت‌الاسلام سبزیان ضمن تأکید بر لزوم تمرکز بر گفتمان انقلابی در فعالیت‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی استان بیان کرد: نهاد کتابخانه‌های استان در بین مراکز فرهنگی، بیشترین نیروی انسانی و فضای مکانی را در اختیار دارد اما با این وجود امکان خدمات دهی به همه مردم را نداریم.

افتتاح یک کتابخانه سیار در مشهد پس از دهه کرامت

وی با اشاره به فعالیت 4 کتابخانه سیار در خراسان رضوی اظهار کرد: یک کتابخانه سیار به تازگی در کاشمر گشایش یافته و کتابخانه دیگری به نام شهید محمد حسن روشنک نیز بعد از دهه کرامت در مشهد افتتاح خواهد شد.

مدیرکل نهاد کتابخانه‌های خراسان رضوی تاکید کرد: یکی از کتابخانه‌های سیار سال گذشته در منطقه زلزله زده فریمان حضور یافت که ضمن افزایش بصیرت و معرفت، باعث التیام مصایب اهالی این منطقه نیز گردید.

حجت‌الاسلام سبزیان با اعلام اینکه دیدار با علما و خانواده‌های شهدا و همچنین جذب کمک‌های خیران از دیگر برنامه‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی استان است، ادامه داد: با توجه به محدودیت منابع دولت، با استفاده از کمک‌های خیران شاهد اتفاقات خوبی در آینده در این زمینه خواهیم بود.

مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی با بیان اینکه در مشهد هیچ برند فرهنگی بالاتر از حرم امام رضا(ع) وجود ندارد، افزود: اما مشهد به عنوان شهر نویسندگان و اندیشمندان نیازمند ساختمانی به عنوان نماد فرهنگی است.

حجت‌الاسلام سبزیان از گشایش کتابخانه مرکزی مشهد تا پایان سال جاری خبر داد و اضافه کرد: این کتابخانه پس از ۲۳ سال در دهه فجر افتتاح خواهد شد.

انتهای پیام

captcha