حمایت از تولید داخلی،‌ حمایت از اقتدار ملی
کد خبر: 3731929
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۲

حمایت از تولید داخلی،‌ حمایت از اقتدار ملی

رویکرد هوشمندانه و تدبیر سازنده رهبر معظم انقلاب در حمایت از تولید ملی و محصولات داخلی در شرایط حساس اقتصادی کنونی کشورمان حاکی از اهمیت و ضرورت توجه همه جانبه به‌این اصل مهم و یک عزم ملی جدی در این راستاست. موضوعی که پرداختن به‌ان نیاز اساسی کشور در حل معضلات اقتصادی حال حاضر جامعه می‌باشد.

به گزارش ایکنا، جهان اقتصاد نوشت: توجه به‌این نکته که رهبر معظم انقلاب در دو سال متوالی بر بحث اقتصاد مقاومتی و در سال سوم به بحث حمایت از تولیدات داخلی به عنوان یک عنصر کلیدی تاکید کرده‌اند حاکی از اهمیت این موضوع در بهبود وضعیت حال حاضر کشور‌است. توجه خاصه‌ایشان به وضع معیشتی مردم و طبقات ضعیف و متوسط جامعه و ابراز نگرانی از مشکلات اقتصادی،‌آسیب‌های اجتماعی و وضعیت اشتغال جوانان باید دغدغه‌اصلی تک‌تک مسئولین،‌دولت محترم،‌صنعتگران و تمامی‌فعالان حوزه‌های مختلف که به نحوی در چرخه‌اقتصاد کشور نقش دارند قرار گیرد.

حمایت از تولیدات داخلی موجب رونق بازار،‌رقابت سازنده،‌فعال‌شدن هر چه بیشتر چرخ صنعت،‌خودکفایی هر چه بیشتر کشور،‌ایجاد انگیزش سازنده در تولیدکنندگان و صنعتگران در ارائه کالا و خدمات بهتر،‌بهبود وضعیت اشتغال و کارآفرینی برای خیل عظیمی‌از جوانان و نیروهای تحصیلکرده کشورمان و در نهایت حمایت از کارگر ایرانی و بالطبع بهبود وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم خواهد‌شد.

اما تحقق این مهم نیاز به فراهم‌شدن بسترهای مناسب و ساز و کارهایی دارد که همه دستگاه‌ها و ارگانها و اجزای پیکره صنعت کشور در آن نقش آفرینی می‌کنند.

ارتقاء کیفیت کالاها و محصولات داخلی از مهمترین ضروریات در ایجاد جایگاه مناسب برای محصولات ایرانی در بازارهای داخلی و جهانی و نیز در اذهان مصرف‌کنندگان و در واقع احترام به‌اعتماد و انتخاب آنهاست. در اولویت قراردادن سلامت و سبک زندگی سالم مردم و عرضه کالا و خدمات با کیفیت جهت رفاه‌انها باید سرلوحه کار تمامی‌تولید کنندگان،‌صنعتگران و ارائه دهندگان خدمات قرارگیرد تا مردم با اطمینان و رغبت به سمت انتخاب و مصرف کالاهای ایرانی سوق یابند.

بدیهی‌است مردم زمانی به سمت مصرف کالاهای ایرانی خواهند رفت که‌این کالاها تمام شاخص‌های قابل رقابت با محصولات مشابه خارجی را از لحاظ کیفیت و قیمت داشته باشند و تولیدکنندگان باید این اصل مهم را در نظر داشته باشند.

افزایش کیفیت مواد غذایی داخلی‌،‌حداکثر‌استفاده‌از امکانات و بستر تولید در کشورمان‌،‌ارائه کالاهایی با قیمت مناسب‌،‌کیفیت بالا و مطابق با‌استانداردهای جهانی موثر با بسته بندی‌های زیبا و کارآمد و منطبق بر تکنولوژی روز دنیا و فناوری‌های نوین و قابل رقابت با کالای خارجی از بهترین ابزارها جهت ترغیب مردم به عدم مصرف محصولات خارجی و تمایل به مصرف کالاهایی داخلی‌،‌ساماندهی واردات قانونی در حوزه کالاهای مورد نیاز کشور و کمک به خود کفایی و رشد و رونق اقتصادی کشور‌است.

آموزش در تمامی‌سطوح،‌اطلاع رسانی درست و تبلیغات صحیح از طریق ابزارهای ارتباط جمعی و رسانه‌ها در راستای معرفی تولیدات داخلی و اشاعه فرهنگ مصرف محصولات داخلی و اهمیت حمایت از تولید ملی از وظایف مهم آموزش و پروش،‌دانشگاهیان و رسانه ملی و تمامی‌دست اندکاران این عرصه‌است.

برای فرهنگ سازی این مهم در جامعه باید از تربیت و آموزش صحیح فرزندانمان آغاز کنیم که‌اینده سازان این مرز و بوم هستند.

بی شک حمایت همه جانبه دولت و مسئولین،‌کمک به رفع مشکلات و موانع تولید و فراهم نمودن تسهیلات و شرایط مناسب برای تولیدکنندگان لازمه‌ایجاد بسترهای مناسب در جهت رونق تولید و اقتصاد ملی‌است. مبارزه جدی با ورود کالاهای قاچاق به کشور و ایجاد شرایط با ثابت اقتصادی و کنترل نرخ ارز جهت ایجاد اطمینان و امنیت برای سرمایه گذاران از پیش نیازهایی‌است که نگاه موشکافانه،‌مدبرانه و همت عالی تمامی‌مسئولین و سیاست گذاران اقتصادی را می‌طلبد.

در شرایطی که تولیدکنندگان داخلی با تمام توان به تولید محصولات با کیفیت و قابل رقابت با محصولات مشابه خارجی همت می‌ورزند و نیروهای متخصص‌،‌جوان،‌کارآزموده،‌خلاق و تحصیلکرده کشورمان در طرح ایده‌ها و نوآوری و همگامی‌با آخرین تکنولوژی‌ها و دستاوردهای روز دنیا از هیچ کوششی فروگذار نمی‌کنند ورود بی رویه و کنترل نشده و اغلب قاچاق محصولات مشابه خارجی به کشورمان و پر کردن لاین‌های فروشگاهها با این محصولات بی انصافی در حق تولیدکننده زحمتکش،‌نیروهای تحصیلکرده و فرهیخته و کارگر زحمتکش ایرانی‌است و خوابیدن چرخ‌های تولید بسیاری از صنعتگران و تعطیلی بسیاری از واحدهای تولیدی و بیکار خیل عظیمی‌از نیروهای کار از پیامدهای این بی تدبیری‌است.

اگر ما خود را به‌اخرین دستاوردها و تکنولوژی‌های روز دنیا و‌استانداردهای ملی و بین المللی تجهیز کنیم و در بویژه در صنعت بسته بندی و تجهیزات و ماشین آلات مربوطه بتوانیم خود را به برندهای بزرگ دنیا نزدیک کنیم و از ایده‌های نو،‌خلاقیت‌ها و شیوه‌های نوین بسته بندی حمایت و آنها را در صنعت کشورمان اجرایی کنیم بی شک محصولات ایرانی نه تنها مورد اقبال تمامی‌مردم شریف کشورمان قرار خواهد گرفت و محصولات مشابه خارجی رنگ می‌بازد بلکه در بازارهای جهانی جایگاه خود را پیدا خواهد کرد و این خود برگ برنده‌ای در رونق صادرات غیرنفتی خواهد بود که بی شک به رونق اقتصادی کمک شایان توجهی خواهد نمود.

اگر زیرساخت‌های کشاورزی در کشورمان اصلاح شود و کشاورزان عزیز به نحو شایسته‌ای مورد حمایت قرار گیرند بدون شک از واردات بسیاری از مواد اولیه بی نیاز خواهیم بود و با توجه به چهارفصل بودن کشورمان و شرایط ویژه‌اقلیمی‌و پتانسیل بالای آب و هوایی و حاصلخیزی خاک‌های میهن عزیزمان این مهم از لازمه‌های رسیدن به خودکفایی و تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی‌است.

شکی نیست که تولیدکنندگان عزیزمان و صاحبان صنایع بویژه کوچک به تسهیلات جهت نوسازی و تجهیز ماشین آلات و خطوط تولید نیازمندند که دولت محترم و بانک مرکزی باید نگاه ویژه‌ای به‌این مقوله داشته باشند تا تولیدکنندگان با توان و قوای بیشتر در تامین نیازهای مردم شریف مان حرکت کنند.

تلاش همه جانبه در جهت افزایش تولید ناخالص ملی و رشد اقتصاد غیر نفتی،‌توسعه‌اقتصادی بر پایه تولید داخلی و صادرات غیر نفتی،‌کاهش نرخ بیکاری و بهبود وضع اشتغال جوانان،‌توسعه و حمایت از واحدهای تولیدی و توجه به بنگاههای کوچک زودبازده باید سرلوحه کار مسئولین و فعالان امر قرار گیرد تا شاهد عزم راسخ ملی در جهت تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی،‌رسیدن به بهره وری اقتصادی و اقتصاد پایدار باشیم.

و در پایان نباید فراموش کرد که کنترل نرخ ارز و ثبات بازار از عوامل بسیار مهم و تعیین کننده در سرمایه گذاری برای تولید‌است. بسیاری از مواد اولیه غذایی ناگزیر‌است که‌از دیگر کشورها تأمین شود. به عنوان مثال مهد ادویه جات کشور هندوستان‌است و تولیدکنندگان چاره‌ای جز واردات بسیاری از مواد اولیه تولیدات خود ندارند. ضمن اینکه علیرغم پیشرفتهای بسیاری که در صنعت و تکنولوژی کشور و رشد و خودکفایی تولیدات صورت گرفته‌،‌هنوز ما ناچار به واردات بسیاری از ماشین آلات و دستگاهها از سایر کشورها هستیم. بسته بندی ما هنوز به خودکفایی کامل نرسیده و ما چاره‌ای جز واردات بسیاری از مواد اولیه بسته بندی خود نداریم. تمام این موارد قطعاً متأثر از نوسانات نرخ ارز خواهد بود و افزایش نرخ ارز به‌شدت تولیدکنندگان را تحت فشار قرار می‌دهد‌،‌به ویژه‌اینکه تولید کننده مجبور‌است مواد اولیه و ملزومات خود را با نرخ بالای ارز وارد کند و این قطعاً هزینه تولید و قیمت تمام‌شده محصول را بالا می‌برد. تولید کننده با در نظر گرفتن توان مالی مردم و حفظ رقابت در بازار و حضور در بازار رقابتی نمی‌تواند قیمت محصول را چندان افزایش دهد. ضمن اینکه تولید کننده با وجدان برای حفظ منافع اقتصادی خود هرگز حاضر به کاستن از کیفیت محصول نخواهد بود و این مهم نیاز به عزم جدی دولت و مسئولین دارد.

ثبات اقتصادی و رشد پایدار اقتصادی از دستاوردهای مهمی‌است که دولت و تمام ارکان اقتصاد و صنعت کشور باید در راه دستیابی و حفظ آن کوشش و برنامه ریزی مدیدریت‌شده‌ای داشته باشند.

مهدی کریمی‌تفرشی – رئیس هیات مدیره تعاونی تولیدکنندگان محصولات غذایی-

captcha