«سنگ بست»؛ روایتی نمایشی از توسل به علی بن موسی‌الرضا(ع) در فضایی اجتماعی
کد خبر: 3731847
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۸
ساحت هنر و ادبیات در دهه کرامت/3

«سنگ بست»؛ روایتی نمایشی از توسل به علی بن موسی‌الرضا(ع) در فضایی اجتماعی

گروه هنر ــ «سنگ بست» به نویسندگی محمدمهدی خاتمی و کارگردانی محسن افشار از تهران یکی از آثار حاضر در سیزدهمین جشنواره سراسری «تئاتر رضوی» است.

ابوالفضل حاج‌علیخانی؛ نویسنده، بازیگر و کارگردان تئاتر در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایکنا با ابزار گله از فضای فرهنگی و هنری حاکم بر کشور که تحت‌الشعاع بازی‌های سیاسی و اقتصادی است گفت: در چنین اوضاعی من و بسیاری از فعالان عرصه تئاتر دینی و ارزشی متوسل به معصومین(ع) شده‌ایم و من نیز ترجیحم این است که با توسل به امام هشتم، تمام تمرکز و نیروی خود را صرف تئاتر رضوی کنم.

وی ادامه داد: در شرایط کنونی تنها به بازی در یک نمایش رضوی به منظور شرکت در سیزدهمین جشنواره «تئاتر رضوی» مشغول هستم که این نمایش «سنگ بست» نام دارد و محسن افشار، کارگردانی آن را برای حضور در این جشنواره به عهده دارد.

حاج‌علیخانی تصریح کرد: «سنگ بست» را محمدمهدی خاتمی نوشته است و داستان آن با تمی اجتماعی در مورد مردی شیرازی در دهه 40 و 50 است که زائر امام رضا(ع) را با ماشین زیر می‌گیرد و همسرش با عزیمت به مشهد درصدد گرفتن رضایت از اولیای دم است اما در این راه توفیقی به دست نمی‌آورد تا اینکه متوسل به ساحت امام رضا(ع) شده و این امر فتح باب نجاتی برای رفع این مشکل است.

این نویسنده و کارگردان تئاتر دینی گفت: گروه پس از اجرای این نمایش در خلال سیزدهمین جشنواره سراسری «تئاتر رضوی» که به میزبانی بجنورد برگزار می‌شود، برای اجرای عمومی آن در یکی از سالن‌های نمایشی تهران اقدام خواهد کرد.

کارگردان برگزیده سوگواره نمایشی«خمسه» در ادامه و در پاسخ به این پرسش که گروه دیگری ازسیستان و بلوچستان با همین اثر نمایشی متقاضی حضور در این جشنواره بوده است و آیا در صورت پذیرش، اجرای دو گروه از یک اثر نمایشی در این رویداد تئاتری به صلاح است یا خیر گفت: تا مرحله بازخوانی در میان اسامی آثار پذیرفته‌شده ذیل عنوان نمایش«سنگ بست» دو گروه قید شده بود، یکی از تهران و دیگری از سیستان و بلوچستان که البته نمی‌دانم با وجود پذیرفته شدن گروه ما، گروه سیستانی نیز به مرحله نهایی جشنواره راه پیدا کرده است یا نه.

حاج‌علیخانی در پایان تأکید کرد: هرچند که شیوه اجرایی و نوع متفاوت نگاه کارگردانان با وجود مشترک بودن متن نمایشی موجب خواهد شد تا با دو اثر متفاوت در اجرای صحنه مواجه شویم اما به هر حال اجرای توأمان دو گروه در یک رویداد براساس متنی واحد، بر روی قابلیت و نگاهی هنری آنها اثر منفی خود را خواهد گذاشت و امیدوارم که پذیرش نهایی آثار راه یافته به جشنواره «تئاتر رضوی» براساس شایستگی  و جذابیت هنری هر یک از آنها باشد.

انتهای پیام    

 

captcha