کرامت و رفتار کریمانه از دیدگاه آیت‌الله غرویان
کد خبر: 3731843
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۰

کرامت و رفتار کریمانه از دیدگاه آیت‌الله غرویان

آیت‌الله محسن غرویان گفت: در برخورد با اندیشه‌ها نباید نگاه انحصارطلبانه و یا انحصارگرایانه داشته باشیم.

 

 

به گزارش خبرگزاری ایکنا؛ ایسنا نوشت: این استاد حوزه علمیه پیرامون کرامت و رفتار کریمانه در برخورد با افکار متفاوت و گوناگون اظهار کرد: نباید به فکر و اندیشه خود و یا آنچه اعتقاد داریم مغرور باشیم؛ به این خاطر که هیچ‌یک از ما معصوم نبوده و به درجه عصمت نرسیده‌ایم، ما در پی خوب شدن و راهیابی به حقیقت هستیم. همان‌گونه که همه انسان‌ها فطرتا حقیقت‌جو و به دنبال کمال و ارزش‌های متعالی‌ هستند. 

وی پیرامون حدیث « اَلتَّوَدُّدُ إِلَی اَلنَّاسِ نِصْفُ اَلْعَقْلِ» از امام رضا(ع) و عمل به این سخن در جامعه و در برخورد با افکار متفاوت افزود: نباید این‌گونه تصور کرد که حقیقت همان است که تنها «من» فکر می‌کنم و می‌اندیشم؛ بلکه باید به مقداری به دیگران و اندیشه آنان نیز حق بدهیم؛ زیرا همگی به سمت خداوند حرکت می‌کنیم، اما راه‌های رسیدن به حقیقت، طبق روایات متعدد است و هرکسی می‌خواهد از راهی به حقیقت و خداوند برسد و ما باید انحصارطلبی‌ها را کنار گذاریم.

غرویان ادامه داد: همان‌طور که گفتیم، جامعه امروز ما جامعه‌ای متکثر است و بسیاری از افراد، ممکن است سبک زندگی متفاوت با ما داشته باشند؛ اما آن‌ها هم طالب خیر و حقیقت‌اند و اگر این مسئله را به عنوان یک اصل و پایه بپذیریم که دیگران نیز حق دارند زندگی و فکر کنند، به خدا برسند و نیز بپذیریم که تمام راه رسیدن به خدا منحصر به آنچه «منِ فردی» فکر می‌کنم نیست، در این حالت، به یکدیگر نیز حق داده، گفت‌گو خواهیم کرد، با هم مهربان می‌شویم و دست از انحصارگرایی و انحصارطلبی برخواهیم داشت.

استاد حوزه علمیه ضمن اشاره به آیه «مَن جاهَدوا فینا لَنهدینَّهُم سُبُلَنا» خاطرنشان کرد: باید بدانیم که خداوند، رحیم، رئوف و مهربان است و رحمت او بر غضبش سبقت دارد. بنابراین، تصویر خشن و تندی از خدا و دین او نباید ترسیم کرد؛ بلکه دین خداوند، دین آسانی است و همین که انسان از ته قلب خود بگوید می‌خواهد به حقیقت برسد و در عین حال، پا روی آنچه تشخیص می‌دهد، نگذارد، خداوند راه را برای او باز خواهد کرد.

وی در پاسخ به سوالی پیرامون ویژگی‌های گفتمانی امام رضا(ع) با ادیان و اندیشه‌های گوناگون عنوان کرد: از آثار، اخبار و احادیثی که در تاریخ نقل شده و از ایشان به جا مانده است، به دست می‌آوریم که آن حضرت دارای روحیه‌ای باز در گفت‌وگو با افکار و آراء فیلسوفان، متکلمان و علمای آن زمان و ادیان مختلف بوده‌اند. بنابراین، به تعبیری امام رضا(ع) تعصبات قومی و دینی خاص نداشتند؛ بلکه مسلمان و شیعه بودند و در عین حال، با علما، ادیان و صاحبان افکار دیگر نیز گفت‌وگو داشته، از این اتفاق استقبال می‌کردند و این برای جامعه امروز ما درس مهمی است که تعصبات شدید قومی و قبیله‌ای نداشته باشیم و در عین شیعه و مسلمان بودن، با افکار و اندیشه‌های دیگر نیز آشنا شویم.

این مدرس حوزه علمیه اضافه کرد: مسئله دیگر، بحث منطق و استدلال است که امام رضا(ع) از آن بهره می‌بردند، همچنین مردم‌داری، محبت، عاطفه نسبت به مردم و پرهیز از خشونت در رفتارهای آن حضرت کاملا مشهود بوده است و این «کرامت» نیز به لحاظ رفتارهای اخلاقی و محبت‌آمیز ایشان است که به همین سبب آن حضرت را «امام رئوف» می‌خوانیم و این خصوصیت، حتی نسبت به حیوانات نیز موجود بوده است. پس این همان اخلاقیاتی است که امروزه در جامعه ما کمرنگ شده و به نظر من، در دهه کرامت باید تماما از اخلاق آن حضرت سخن گفت.

وی در پاسخ به سوالی پیرامون چگونگی تقویت شیوه‌های گفتمانی امام رضا(ع) در جامعه امروز گفت: این موضوع باید از مسئولین بالا آغاز شود و افکاری در راس امور باشند که به چنین گفتمان‌هایی معتقد بوده، نترسند و به صحنه آیند.

غرویان با اشاره به آیه « فَبَشِّرْ عِبَادِ الَّذینَ یَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ » گفت: خوب است در فضاهایی همچون دانشگاه‌ها، حوزه‌های علمیه و خصوصا صداوسیما، گفت‌وگوی بین ادیان برگزار شود و در این صورت، جو و فضایی برای گفت‌گو برقرار خواهد شد که جوانان ما بدون تعصب به شنیدن نظرات گوناگون می‌نشینند و انتخاب می‌کنند و این همان راهی است که قرآن می‌فرماید.

این مدرس حوزه علمیه همچنین با بیان آیه «ادعُ إِلیٰ سَبیلِ رَبِّکَ بِالحِکمَةِ وَالمَوعِظَةِ الحَسَنَةِ ۖ وَجادِلهُم بِالَّتی هِیَ احسن» اظهار کرد: راه این آزاداندیشی باید در جامعه علمی و فکری باز و فضای آن ایجاد شود.

وی در تکمیل سخنان خود گفت: دهه کرامت هرسال برگزار شده، اما کمتر آثار عملی در موضوعاتی که مطرح کردیم، مشاهده می‌شود و باید دید چه میزان در عمل به سنت امام رضا(ع) نزدیک‌تر می‌شویم و آن‌ها را پیاده می‌کنیم. بنابراین، صرف شعار، عکس و تبلیغات بدون وجود آثار عملی کافی نیست و امیدواریم در عمل، اقدامات محسوس و روشنی در راستای آرمان‌های رضوی شاهد باشیم.

انتهای پیام

captcha