استاد محمدامین پورامینی در گفتوگو با ایکنا؛ ضمن تبریک دهه کرامت در پاسخ به این سؤال که برخی از افراد، معصومان و بزرگان دینی را به دلیل اینکه مربوط به چند قرن گذشته هستند فاقد شرایط لازم برای الگوگیری در این زمان میدانند گفت: در مبحث الگوسازی، قید زمان و مکان و تشخصات فردی انسانها ملغی است.
وی با بیان اینکه افراد نمونه مانند همه انسانها دارای جنبههای شخصی، قید زمانی و مکانی، محل تولد، و انجام سفر و زمان و مکان مرگ دارند تصریح کرد: از جنبه تاریخی این ابعاد از زندگانی بزرگان میتواند مورد تحقیق باشد، ولی به لحاظ الگوگیری اخلاقی و انسانی این جنبهها مدنظر نیست.
پورامینی با بیان اینکه شخصیت خاص افراد و خصوصیات اخلاقی و خانوادگی و عملکرد رفتاری و جنبههای اخلاقی، مواضع سیاسی و ... به خصوص اگر فرد، جنبه دینی داشته باشد و از خاندان عصمت و یا نزدیک به عصمت باشد مهر تایید بر آن زده میشود عنوان کرد: حضرت مریم (س) بیش از دو هزار سال قبل زندگی کردند، ولی امروز کسی نمیگوید آن حضرت مخصوص آن دوره بوده است و شیوه پاک زندگانی وی برای امروز کارآیی ندارد.
این محقق و استاد حوزه عنوان کرد: ما این وضعیت را در سطح بالاتر برای حضرت فاطمه زهرا (س) قائلیم، و با همین دید و نگرش زوایای زندگانی حضرت زینب و معصومه (س) را مورد بررسی قرار میدهیم.
پورامینی گفت: یک جنبه مهم در زندگینامه حضرت فاطمه معصومه (س)، زیارتنامه ایشان است که امام معصوم (ع)؛ یعنی امام رضا (ع)، شیوه و متن آن را فرمودهاند، و ادب زیارت را هم ایشان مورد توجه قرار دادهاند که خود این، نشان از برجستگی خاص شخصیت آن حضرت است.
این محقق و مدرس حوزه با بیان اینکه در رابطه با امامزادگان معظم زیارات ماثور بیش از چند مورد مانند زیارت حضرت عباس، علی اکبر و ... وجود ندارد بیان کرد: حضرت فاطمه معصومه (س) مقام شفاعتی را داراست که از خدا میخواهیم شامل ما گردد؛ ایشان امتداد خط نورانیای هستند که در زیارتنامه ایشان وجود دارد و از حضرت آدم و نوح و موسی و عیسی شروع شده و به پیامبر و ائمه معصوم و حضرت بقیةالله منتهی میشود؛ مسیری الهی که برای هدایت بشر ترسیم شده است.
پورامینی با بیان اینکه در روایات ما بر زیارت با معرفت سفارش شده است تصریح کرد: این معرفت زمینه و مقدمه ورود به بهشت است، بنابراین صرف حضور در کنار مزار نمیتواند ما را به هدف برساند، زیرا ممکن است فردی با عنوان گردشگری از کشوری دیگر بیاید، ولی اساسا معرفتی به آن بانو نداشته باشد، البته اینجا وظیفه همگانی و به خصوص شیفتگان آن حضرت، و به ویژه نهادهای حوزوی و بالاخص آستان مقدس حضرتش گامهای بلند در معرفی آن بانوی نمونه در سطح جهانی و با بهکارگیری ابزار روز رسانه بردارند؛ ولی به هر حال شرط زیارت کامل، مقرون بودن آن با معرفت و شناخت است.
این مدرس و محقق حوزه علمیه در پاسخ به این سؤال که روایاتی در مورد قم در آخرالزمان وجود دارد؛ آیا این روایات مستند و معتبر است و میتواند مبنایی برای تحلیلهای اجتماعی و ... قرار گیرد با بیان اینکه علائم ظهور حتمی و غیرحتمی است اظهار کرد: در بحار، باب مفصلی در رابطه با بلاد مذمومه و ممدوحه وجود دارد و از روایات استفاده میشود که شهر قم، آشیانه آل محمد و کوفه کوچک است؛ در روایت فرمودند که خداوند حرمی دارد و آن مکه است، پیامبر حرمی دارد که مدینه است، امیر مؤمنان علی (ع) حرمی دارد که کوفه است، و ما – اهلبیت (ع) - هم حرمی داریم که قم است.