مدیرعامل نشر معارف تاکید کرد: حرکت با «استراتژی اقیانوس آبی» در وضعیت بی‌تدبیری نشر
کد خبر: 3727237
تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۹
نبض بازار کتاب‌های دینی و قرآنی/3

مدیرعامل نشر معارف تاکید کرد: حرکت با «استراتژی اقیانوس آبی» در وضعیت بی‌تدبیری نشر

گروه ادب ــ مدیرعامل دفتر نشر معارف گفت: در حال حاضر در وضعیت بی‌تدبیری در حوزه نشر مواجه هستیم و برای مدیریت این موضوع مسئولانه عمل کرده و در حوزه فضای مجازی نشر «استراتژی اقیانوس آبی» را در پیش گرفته‌ایم.

مسعود پیرمرادیان، مدیرعامل دفتر نشر معارف در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره بازار نشر دینی و قرآنی گفت: با توجه به اوضاع و احوال اقتصادی و وضعیت نامتلاطم بازار، بازار نشر نیز از این تلاطم متأثر است و پیش‌بینی می‌کنم که آسیب ببیند.
وی با اشاره به عوامل این موضوع افزود: آنچه که به تحریم‌ها برگردد، مربوط به سال‌های 91 و 92 است و طی این سال‌ها شاهد تورم بودیم و بازار نشر هم آسیب دید و کاغذ از بندی 30 هزار تومان به بندی 90 هزار تومان افزایش پیدا کرد و این مقطعی بود که بازار نشر را دچار سختی و مشقت کرد و پس از آن بود که تحریم‌ها دیگر موضوع جدیدی نبود، اما بازار متلاطم ارز، وضعیت نشر را دچار آشفتگی کرده و کاغذ از بندی 80 هزار تومان به 130 هزار تومان رسیده است و این طبیعتاً هزینه تمام شده کتاب را افزایش خواهد داد و حداقل افزایش تا 50 درصد قیمت کتاب خواهد بود.
پیرمرادیان با بیان اینکه هزینه‌های چاپ و صحافی به تبع این گرانی‌ها، افزایش یافته و مزید بر علت خواهد بود، بیان کرد: این یک موضوع مدیریتی، نه در حوزه نشر، بلکه یک موضوع مدیریتی در سطح کلان کشور است و ما در حال حاضر در یک وضعیت بی‌تدبیری هستیم، وضعیت دلار، سکه و ... یک وضعیت رها شده و بی‌تدبیری است و این موضوع تأثیر خود را بر کسب و کارها به ویژه حوزه نشر و کتاب خواهد گذاشت.
وی تصریح کرد: عملکرد ما تابع اوضاع اقتصادی است و صنعت نشر در وضعیت کلان اقتصادی که یک محیط غیرقابل کنترل برای ناشران است، کار خاصی نمی‌تواند بکند و مسئولانه در این وضعیت جلو برود؛ چرا که این وضعیت قابل تدبیر نیست، آنچه که در شرایط فعلی می‌توان عنوان کرد این است که در فضای مجازی در حوزه نشر، فرصت خوبی را برای کشورمان فراهم می‌کند.
مدیر دفتر نشر معارف در رابطه با فضای مجازی در حوزه نشر عنوان کرد: در دنیا در حوزه فکری، معنوی و الهی تقاضای زیادی وجود دارد و این تقاضا به واسطه فضای مجازی، دسترسی را برای ناشرانی که تولید محتوا می‌کنند، در بستر فضای مجازی، تسهیلی فراهم کرده که ناشران می‌توانند نیاز داخلی کشور به محتوای فکری، الهی و معنوی را در قالب فضای مجازی پاسخ دهند. تنها مشکلی که در این زمینه داریم، عدم درک فضای مجازی از سوی ناشران و بازاریابی حرفه‌ای در حوزه کتاب است. متأسفانه در کشورمان، بازاریابی را مساوی ویزیتوری و تبلیغات می‌دانند، بلکه این دو جزئی از بازاریابی حرفه‌ای است.
پیرمرادیان ادامه داد: در این راستا ابتدا باید به تشخیص و شناسایی نیاز و ارزش‌های مورد نظر مخاطب پرداخت، به این معنی که باید بتوانیم نیاز مخاطب را از بازار ملی و بین‌المللی در حوزه محتواهای فکری و اندیشه‌ای و الهی و انسانی و معرفتی شناسایی کنیم و این یک مقوله بازاریابی حرفه‌ای است و در حوزه سیاست‌های بازاریابی استراتژیک می‌گنجد که یکی از ضعف‌های ما در این حوزه است؛ از این رو اگر بتوانیم این موضوع را با کمک وزارت ارشاد، دانشگاه‌ها و ... تقویت کنیم، ناشران می‌توانند از فرصت فضای مجازی برای نشر محتواهای دینی و معنوی و فکری استفاده کنند.
وی گفت: ناشران ایرانی به صورت ویژه، یک حوزه انحصاری در تولید محتوای دینی و الهی دارند و اگر ما بتوانیم این محتوا را برای یک میلیارد مسلمان در عرصه بین المللی عرضه کنیم، با یک مقوله‌ای در بازاریابی با عنوان «استراتژی اقیانوس آبی» مواجه هستیم، اگر بتوانیم خوب عمل کنیم، هیچ رقیبی در دنیا برای محصولات ناشران ایرانی به ویژه در حوزه دینی و قرآنی نخواهیم داشت، اما متأسفانه نسبت به فضای مجازی آگاهی اندکی داریم و از سوی دیگر با تجارت در فضای مجازی آشنا نیستیم.
پیرمرادیان در ادامه در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا با این اوصاف می‌توان عنوان کرد که نشر ما حرفه‌ای نیست؛ بیان کرد: حرفه‌ای بودن در حوزه نشر به سه مقوله برمی‌گردد، یکی مقوله محتوا که در حوزه کتب دینی، بهترین محتوا را تولید می‌کنیم، در حوزه ویراستاری در سطح متوسط هستیم و در حوزه بازاریابی نیز ضعیف هستیم.
وی در ادامه درباره فضای مجازی گفت: نشر در فضای مجازی، همان نشر الکترونیک نیست، یکی از گام‌های بعدی در حوزه نشر فضای مجازی، این است که اگر تقاضایی وجود داشته باشد، نسبت به نشر الکترونیک نیز اقدام کرد. یکسری محتوا در کتاب‌هایمان وجود دارد که این متن و محتوا را می‌توان در فضای مجازی عرضه کرد و مخاطب این محتوا را خریداری و مطالعه می‌کند. آنچه در فیدیبو و طاقچه انجام می‌شود برای کشورمان پاسخگو نیست؛ چرا که مخاطبان محتوا را در فضای مجازی طلب می‌کنند نه به صورت نشر الکترونیک. به عنوان مثال کانالی به اسم «نوردیده» وجود داشت که در حوزه تربیت کودک فعالیت داشت و محتواهایی را در این کانال منتشر می‌کرد و کسب و کاری برای خود دارد که بسیار پردرآمد است و یا کتاب «حیفا» کتابی است که در ابتدا در فضای مجازی به صورت مستند داستانی که هر شب، یک قسمت از آن از سوی یک طلبه منتشر می‌شد، هدف کتاب نبوده، بلکه مستند داستانی بوده و اینها تجمیع و تبدیل به کتاب شده است. بنابراین در ابتدا محتوا را وارد فضای مجازی کرده و سپس با آن تجارت کرده و پس از آن در صورت تقاضای بازار کتاب را عرضه می‌کنید که این می‌تواند به صورت الکترونیک و یا چاپی باشد. البته این امر مستلزم چارچوب‌های قانونی و رعایت حقوق معنوی است که رعایت شود و محتواها به سرقت نرود.

گفت و گو از سمیه قربانی
انتهای پیام

captcha