شرکت‌کنندگان در مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان از آرزوهای خود گفتند/ رقابت 4 حافظ در سومین شب
کد خبر: 3725517
تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۴
در اسرا بین‌المللی؛

شرکت‌کنندگان در مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان از آرزوهای خود گفتند/ رقابت 4 حافظ در سومین شب

گروه مسابقات ــ در سومین شب از ششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان چهار حافظ کل قرآن به سوالات هیئت داوران پاسخ دادند، این شرکت‌کنندگان در پاسخ به سؤالات دوربین حاشیه‌های این مسابقات از آرزوهای خود گفتند.

به گزارش ایکنا؛ سومین شب از پخش تلویزیونی ششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان شب گذشته چهارم تیرماه به روی آنتن شبکه قرآن و معارف سیما رفت و در آن چهار حافظ کل قرآن کریم از کشورهای مختلف با حضور در جایگاه به سوالات هیئت داوران پاسخ دادند.
شروع‌کننده رقابت‌های این شب «عبدالله صالح احمد الحاشدی» از کشور یمن بود. این شرکت‌کننده از دانشگاه «الرواد» در این مسابقات حضور یافته و به دو سوال از سوره‌های مبارکه توبه و صافات پاسخ داد.

شرکت‌کنندگان در مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان از آرزوهای خود گفتند/ رقابت 4 حافظ در سومین شب
وی قبل از حضور در جایگاه متسابقان در گفت‌وگوی کوتاهی با دوربین حاشیه‌ای برنامه «اسراء بین‌المللی» مسابقات بین‌المللی قرآن در ایران را مسابقاتی شناخته شده عنوان کرد و گفت: این مسابقات رقابت‌های ویژه‌ای است که از دیگر رقابت‌های قرآنی به مراتب بالاتر است.
در ادامه و پس از اجرای این شرکت‌کننده معتز آقایی، داور بخش حفظ این دوره از مسابقات به تحلیل اجرای نماینده کشور یمن پرداخت و اظهار کرد: دو سوال از این شرکت‌کننده پرسیده شد، در سوال اول یک کلمه اشتباه تلفظ شد که تصحیح فوری داشت و در سوال دوم نیز شاهد دو اشتباه از سوی این شرکت‌کننده بودیم.
همچنین جواد پناهی، داور بخش وقف و ابتدا این دوره از مسابقات نیز با بیان اینکه تلاوت زیبایی را شاهد بودیم، گفت: با وجود تلاوت زیبا اما تجوید در سطح عالی نبود و شاید از سطح متوسط برخوردار بود. عمده اشکالات ایشان در عدم توازن مدود بود. کشش‌هایی که در خواندن ایجاد شد ناموزون بود، ضمن اینکه در برخی مخارج نیز ایراد داشتند.
نماینده کشور یمن همچنین بعد از اجرای خود و شنیدن تحلیل‌های داوران، به بیان احساس و نظر خود در مورد اجرایی که در این مسابقات داشته است، پرداخت و گفت: سوالات خوبی پرسیده شد که بسیار مورد توجه قرار گرفت. امید داشتم اجرای بهتری داشته باشم، تمام تلاش خودم را در این زمینه انجام دادم و از خداوند متعال می‌خواهم به من توفیق دهد که به مرحله نهایی راه پیدا کنم.
در ادامه نوبت به دومین شرکت‌کننده در سومین شب از ششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان رسید. «سیدمحمد غفاری» دانشجوی رشته فلسفه در مقطع کارشناسی‌ارشد در شهر مشهد که از طریق جامعة‌المصطفی(ص) العالمیه در این مسابقات حضور یافته است، به عنوان نماینده کشور افغانستان به روی جایگاه رفت تا به سوالات هیئت داوران پاسخ دهد. وی قبل از حضور در جایگاه در مورد حضور خود در این مسابقات، به دوربین برنامه اسراء بین‌المللی گفت: شیوه جدید برگزاری مسابقات که ترکیبی از حضوری و غیر حضوری در مراحل مختلف است، جذابیت لازم را دارد و می‌تواند بسیار بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

شرکت‌کنندگان در مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان از آرزوهای خود گفتند/ رقابت 4 حافظ در سومین شب
وی در ادامه در جایگاه شرکت‌کنندگان حضور یافت تا به دو سوال هیئت داوران پاسخ دهد. سوالاتی از سوره‌های مبارکه نحل و شعرا که با اجرای خوبی همراه بود و استقبال هیئت داوران را نیز به دنبال داشت.
در پایان اجرای این شرکت‌کنننده هر کدام از داوران به تحلیل اجرای او پرداختند. در این بخش معتز آقایی داور بخش حفظ ضمن ارائه تحلیلی کوتاه بر اجرای این شرکت‌کننده، گفت: تلاوت بسیار زیبایی بود. در سوال اول مشکل خاصی نداشتند، اما در سوال دوم یک مورد مکث داشتند که خود را نشان داد. همچنین عبارتی که کمتر از یک سطر حساب می‌شود، اشتباه تلاوت شد که بلافاصله تصحیح شد.
مخلص محمد حنفی از کشور اندونزی که داوری بخش صوت این دوره از مسابقات را برعهده دارد نیز در مورد اجرای نماینده کشور افغانستان، گفت: ابتدا به خاطر ادای زیبای این شرکت‌کننده در رشته حفظ تشکر می‌کنم، اما از نظر لحن به نظر می‌رسد که در تنوع و جابه‌جایی در مقامات نیازمند تسلط بیشتری باشند تا شاهد نوعی ناسازگاری در درجات صوتی نباشیم. همچنین آنچه باعث زیبایی و جذابیت تلاوت برای شنوده می‌شود استفاده از لطافت‌های صوتی بدون تکلف است از حافظان قرآن کریم می‌خواهم به خاطر داشتن صدای زیبا این مقامات را در خدمت احکام تلاوت به کار گیرند.
پس از پایان تحلیل‌های هیئت داوران، نماینده کشور افغانستان در مورد اجرای خود گفت: از لحاظ حسن حفظ یک یا دو اشتباه داشتم، اما از لحاظ ترتیل خوب بودم. باید بقیه شرکت‌کنندگان اجرای خود را انجام دهند تا چهره فینالیست‌ها مشخص شود، امیدوارم در بین این افراد حضور داشته باشم. ترتیل خوبی داشتم و به همین دلیل امیدوارم این موضوع بتواند حسن حفظ را جبران کند.
شرکت‌کننده دیگر این شب حافظ محمد عمری از کشور تانزانیا بود. این شرکت کننده از دانشگاه مموریال در این مسابقات حضور یافته و رودرروی هیئت داوران قرار گرفت تا به سوالات این بخش پاسخ دهد، سولاتی که از وی پرسیده شد از سوره‌های مبارکه توبه و عنکبوت بود. وی قبل از اجرای خود در این مرحله به دوربین برنامه اسراء بین‌المللی گفت: رقابت در این مسابقات بسیار سخت و فشرده است و امیدوارم به کمک خداوند متعال اجرای خوبی داشته باشم.

شرکت‌کنندگان در مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان از آرزوهای خود گفتند/ رقابت 4 حافظ در سومین شب
پس ازا جرای این شرکت‌کننده، معتز آقایی، داور بخش حفظ در مورد اجرا گفت: در سوال اول که از سوره مبارکه توبه بود، به خاطر وجود آیه مشابه اشتباه تلاوت شد، اما بعد تصحیح کرد. در سوال دوم نیز شاهد تکرار آیه بودیم. تکرار هر فراز مساوی با کسر نیم نمره از شرکت‌کننده خواهد بود.
نماینده کشور تانزانیا بعد از اجرای خود رو به دوربین‌ها گفت: تا‌کنون شرکت‌کنندگانی که در این مرحله حضور یافته‌اند، بسیار عالی بوده‌اند. اجرای امروز من بسیار ضعیف بود؛ چرا که امروز صبح به مشهد رسیدم و انرژی لازم را برای اجرا نداشتم. اما احساس خوبی دارم در هر صورت امیدوارم نتیجه خوبی برایم رقم بخورد. سایر شرکت‌کنندگان تمام تلاش خودشان را برای سربلندی کشورمان به کار خواهند برد. امیدوارم همه چیز به خوبی پیش برود و نتیجه برای من و دوستانم خوب باشد و سال آینده نیز در این مسابقات حضور یابم.
آخرین شرکت‌کننده رشته حفظ در سومین شب از ششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان، عبدالوافی ازاکی بین سینوان از کشور مالزی و از دانشگاه بین‌المللی مدینه بود که به سوالاتی از سوره‌های مبارکه اعراف و نمل پاسخ داد.
معتز آقایی، داور بخش حفظ در مورد اجرای این شرکت‌کننده، گفت: در سوال اول مشکل مکث داشتند و در سوال دوم در آیه هشتاد، یک تکرار داشتند و یک عبارت را تصحیح نکردند.

شرکت‌کنندگان در مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان از آرزوهای خود گفتند/ رقابت 4 حافظ در سومین شب
رحیم خاکی، داور بخش صوت نیز در مورد اجرای آخرین شرکت‌کننده شب سوم این مسابقات، گفت: سرعت تلاوت بسیار پایین بود، این سرعت برای ترتیل نیست و بیشتر برای تحقیق مناسب بود با قابلیت صوتی که این شرکت‌کننده دارد، می‌تواند درجات بالاتر و بیشتری را اشاره کند. انعطاف صدای پایینی دارد، اما ذات صدای خوبی دارد و می تواند با پرورش صدا جذابیت‌های بیشتری را در تلاوت خود ایجاد کنند.
نماینده کشور مالزی در پایان و پس از شنیدن تحلیل‌های هیئت داوران رو به دوربین‌ها به اجرای ضعف خود اذعان کرد و گفت: چون انرژی لازم را نداشتم اجرای ضعیفی داشتم، اما با این وجود احساس خوبی دارم، در هر صورت امیدوارم نتیجه مطلوبی برایم رقم بخورد. فکر می‌کنم سایر شرکت‌کنندگان هم نهایت سعی خود را برای سربلندی کشورمان انجام دهند. امیدوارم همه چیز به خوبی پیش برود و نتیجه برای من و دوستانم به خوبی رقم بخورد. امیدوارم سال آینده هم موفق به دیدار دوستان شوم.
یادآور می‌‌شود، ششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان طی روزهای هفتم تا نهم اردیبهشت‌ماه در مشهد مقدس برگزار شد و از هفته گذشته پخش تلویزیونی این مسابقات از شبکه قرآن و معارف سیما آغاز شده است. این مسابقات ساعت 22 روزهای زوج به روی آنتن می‌رود.

پخش تلویزیونی سومین قسمت اسرا را اینجا ببینید.

انتهای پیام

captcha