توصیه‌هایی به برگزار‌کنندگان مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان/جرات ورود به عرصه‌های جدید؛ گام اول موفقیت
کد خبر: 3709610
تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۷
پورمعین بیان کرد:

توصیه‌هایی به برگزار‌کنندگان مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان/جرات ورود به عرصه‌های جدید؛ گام اول موفقیت

گروه مسابقات ــ یکی از پیشکسوتان قرآنی کشورمان با اشاره به اینکه جهاد دانشگاهی جرأت کرده و به عرصه جدیدی از برگزاری مسابقات گام نهاده است، گفت: جرأت ورود به عرصه‌های جدید گام اول موفقیت است.

جرأت ورود به عرصه‌های جدید، گام اول موفقیت / توصیه‌هایی به برگزار کنندگان مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان

محمدرضا پورمعین، پیشکسوت قرآنی کشورمان در گفت‌وگو با ایکنا، در مورد ششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان و برگزاری آن به شکل و شمایل جدید، گفت: من با اصل تنوع و شیوه‌های نوین در مسابقات موافق هستم اما باید شیوه‌هایی استخدام شود که همخوانی داشته باشد.
وی افزود: ما در حال حاضر در مرحله آزمایش هستیم و لذا نقاط قوت را بر ضعف‌ها ترجیح می‌دهم. به اعتقاد من این شیوه برگزاری مسابقات خوب است اما باید تا پایان کار ماند و دید. چرا که اظهار‌نظر در مورد این شیوه برگزاری بعد از دیدن خروجی‌ها و تحلیلی که نخبگان و کارشناسان و شرکت‌کنندگان در مورد آن ارائه می‌دهند، صحیح‌تر خواهد بود.
پورمعین با تأکید بر اینکه با این شیوه برگزاری موافقت اصولی دارم اما موافقت‌های بعدی منوط به بازخوردها هست، گفت: با این وجود ذکر چند نکته در مورد برگزاری این مسابقات خالی از لطف نخواهد بود.
این کارشناس قرآنی کشورمان اظهار کرد: اولین موضوع این است که باید به فکر تنوع در رشته‌های مسابقات باشیم. این شیوه برگزاری می‌تواند به فعالیت‌های هنری، علمی و ادبی تسری پیدا کند. چه اشکالی دارد که یک شعر و یا یک نقاشی و خوشنویسی مورد تحلیل قرار بگیرد و داوران در مورد آن نظر بدهند. بنابراین جا دارد مسئولان برگزاری مسابقات به تنوع بخشیدن به رشته‌های این مسابقات هم فکر کنند.
وی دومین نکته در مورد این مسابقات را اضافه شدن بخش بانوان به رقابت‌ها عنوان کرد و افزود: حضور بانوان یک امر بدیهی است و علت اینکه از حضور بانوان در مسابقات قرآن وحشت وجود دارد را نمی‌دانم. ما در حال حاضر بانوان قرآنی دانشجوی بسیار زیادی در کشور داریم. در حال حاضر تعداد بانوان دانشجو در کشور بیشتر از آقایان است. در کشورهای دیگر نیز تعداد بانوان دانشجو کم نیست. بنابراین مسئولان برگزاری مسابقات می‌توانند به اضافه شدن بخش بانوان به مسابقات بیشتر فکر کنند.
پورمعین اظهار کرد: استفاده از تکنولوژی تنها در گفتار نباشد. حال که ما از تکنولوژی صحبت می‌کنیم می‌توانیم حتی خطوطی که میزان ارتعاش صدای قاریان یا حافظان را رسم می‌کند نیز داشته باشیم. یعنی ارتفاعات صوتی قاریان را بر روی نمودار نشان دهیم و در قالب آن برای مخاطبان توضح دهیم که قاری در کدام بخش از تلاوت از کوک خارج شده یا به خطوط قرمز نزدیک شده است. بیننده زمانی این را ببیند راحت‌تر با توضیحات ارائه شده از سوی داوران ارتباط برقرار می‌کند.
وی در ادامه به استفاده از اصطلاحات عامیانه توسط داوران اشاره و اظهار کرد: اصطلاحات فنی برای مخاطبان عام قابل فهم نیست. این شاید برای فعالان این عرصه قابل فهم باشد اما زمانی که هدف قاب تلویزیون است پس اصطلاحات باید قابل فهم باشد و لذا باید از استعمال اصطلاحات فنی که دیگران مفهومی از آن ندارند، ممانعت شود.
پورمعین با تأکید بر اینکه همیشه بعد از جرأت، موفقیت به دست می‌آید، گفت: من احساس می‌کنم گام اول در این مسیر برداشته شده است و به دوستانی که این «ریسک» را انجام داده‌اند تبریک می‌گویم. به نظر کار خوبی خواهد بود و باید تحلیل‌های پایانی هم مورد بررسی قرار بگیرد و جای تبریک به برگزار‌کنندگان این مسابقات دارد.

انتهای پیام

captcha