کلام نورانی معصومین(ع)‌ باید در متن زندگی باشد
کد خبر: 3708190
تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۵

کلام نورانی معصومین(ع)‌ باید در متن زندگی باشد

گروه اندیشه ــ رییس هیئت مدیره موسسه امام هادی(ع) گفت: هدف ما از همایش «واکاوی اصالت میراث حدیثی» این است که حرکت حفظ حدیث شیعه و جایگاه رفیع میراث شیعه مورد تجلیل قرار گیرد. در قرون گذشته نسبت به حدیث کم لطفی‌هایی شده است.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ نشست خبری همایش «واکاوی اصالت میراث حدیثی» شیعه امروز 3 اردیبهشت با حضور حجت الاسلام و المسلمین سیدمصطفی میرلوحی،‌ رییس هیئت مدیره موسسه امام هادی(ع) و علیرضا مهدوی، مدیرعامل موسسه امام هادی(ع) در دانشگاه امام صادق(ع) برگزار شد.

میرلوحی در آغاز نشست با قرائت حدیث ثقلین گفت: بیشترین فرمایش پیامبر اکرم(ص) در آخر عمرشان در خصوص قرآن و اهل بیت(ع) بوده است.

وی افزود: قرآن به تصریح خود پیامبر را مفسر و مبین قرآن معرفی می‌کند و بر اساس حدیث غدیر، امام علی(ع)‌ و اهل بیت نیز مفسر هستند. اسلام بدون حدیث معنا ندارد و قرآن نیازمند مفسر است که در زمان حیات پیامبر(ص) ایشان مفسر بودند و پس از ایشان ائمه(ع) این وظیفه را به عهده داشتند و از نظر حجیت فرمایشان قطعی 14 معصوم برابر با قرآن است.

میرلوحی ادامه داد: ثبت روایات از زمان حیات پیامبر(ص) آغاز شد، هر چه از بیان 14 معصوم(ع)‌ باشد برای ما حجت است از این‌رو اهتمام شیعیان جمع احادیث بوده و محصول آن کتب اربعه شیعه است. از زمان ائمه تا کنون برای حفظ میراث حدیثی تلاش‌های زیادی شده است و در مقابل مخالفت‌ها و شکنجه‌هایی بوده و این مسئله در شیعه و سنتی بوده است.

وی تصریح کرد: امروز یک موج روشنفکری می‌گوید وقتی قرآن و عقل است چه نیازی به حدیث است. شهید مطهری نسبت به این جریان ابراز نگرانی می‌کرد. گروهی که بازگشت به قرآن را مطرح می‌کردند مانند فرقان و گروه‌های انحرافی در مقابل نظام جمهوری اسلامی دست به سلاح بردند و امثال شهید مطهری را ترور کردند.

وی با بیان اینکه کسی با بازگشت به قرآن مخالف نیست،‌ گفت: مراد قرآن بدون مفسر نیست که معاویه هم منادی آن بود،‌ بلکه مراد قرآنی است که با سنت و روایات تفسیر می‌شود.

میرلوحی ادامه داد: موسسه امام هادی با همکاری شورای عالی حوزه علمیه،‌ دانشگاه امام صادق،‌ مرکز فقهی ائمه اطهار،‌ انجمن فقه و حقوق حوزه علمیه،‌ جامعه المصطفی العاملیه،‌ صدا و سیما،‌ مباحثات،‌ سازمان تبلیغات اسلامی استان قم، موسسه الامام مهدی(ع) و موسسات بسیاری در برگزاری این همایش علمی همراهی داشته‌اند.

 رییس هیئت مدیره موسسه امام هادی(ع) ادامه داد: همایش «واکاوی اصالت میراث حدیثی شیعه» یکشنبه آینده 9 اردیبهشت مرکز فقهی ائمه اطهار قم بلوار سمیه برگزار خواهد شد.

وی آیت الله استادی و حجت‌الاسلام احمد احمدی، ریاست سازمان سمت را از سخنرانان مراسم عنوان و بیان کرد: در این نشست کتاب اعتبارسنجی حدیث شیعه نوشته نویسنده سیدعلیرضا حسینی شیرازی از شاگردان آیت‌الله شبیری‌زنجانی رونمایی خواهد شد. همچنین حجج اسلام علی دوست، ‌مهدوی‌راد، ‌مختاری از دیگر سخنران این همایش خواهند بود. آیت‌الله اعرافی و بوشهری نیز از دیگر مهمانان هستند که از محضرشان استفاده خواهیم کرد.

میرلوحی تصریح کرد: هدف ما این است که حرکت حفظ حدیث شیعه و جایگاه رفیع میراث شیعه مورد تجلیل قرار گیرد. در قرون گذشته نسبت به حدیث کم لطفی‌هایی شده است. دشمنان تلاش کرده اند احادیثی را وارد میراث ما کنند که علما در جدایی سره از ناسره اهتمام داشته‌اند اما متاسفانه حرکت‌های افراطی شده است،‌ کسانی که با اساس ولایت مخالف بودند،‌ احادیث این مورد را تحت عنوان این که ضعیف است مورد خدشه قرار داده اند. برخی چنان با میراث حدیثی شیعه برخورد می‌کنند که انگار بخش اعظم احادیث ما مجعول و از اسرائیلیات بوده است.

وی افزود: حوزه و دانشگاه استقبال بی‌نظیری از این همایش کردند و بسیاری معتقد بودند که شرکت در این همایش نیازمند لیاقت و قابلیت است. این همایش می‌تواند زمینه آشنایی جوانان با کلام اهل بیت‌(ع) باشد. باید به یاد داشت این میراث نور است و باید حفظ شود و زندگی ما باید مملو از کلام اهل بیت باشد از این رو باید در حوزه،‌ دانشگاه و زندگی مردم مورد توجه قرار بگیرد.

وی در پاسخ به پرسش ایکنا در خصوص تعداد مقالات اخذ و پذیرفته شده،‌ گفت: این همایش قدم اول بود و ما برای سال‌های بعدی از قبل فراخوان خواهیم داد. در این همایش 12 مقاله به همراه این کتاب ارائه خواهد شد.

 در پایان این نشست از پوستر همایش رونمایی شد.

انتهای پیام

captcha