فراگیری حضور روشندلان افغان در فعالیت‌های قرآنی
کد خبر: 3708159
تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۵

فراگیری حضور روشندلان افغان در فعالیت‌های قرآنی

گروه بین‌الملل - مجتبی صفار زاده، قاری روشندل افغانستانی گفت: نابینایان و معلولان جسمی مشارکت فعالی در برنامه‌ و فعالیت‌های قرآنی این کشور دارند.

فراگیری حضور روشندلان افغانستان در فعالیت‌های قرآنی/ ادیت شده

صفارزاده که متولد مشهد و ساکن هرات است، با تشویق پدر و مادرش از کودکی قرآن را حفظ و اکنون در رشته قرائت سومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن روشندلان شرکت کرده است.

وی در گفت‌وگو با ایکنا تأکید کرد: در افغانستان بیشتر نابینایان، کم‌بینایان و معلولان جسمی به محافل قرآن روی می‌آورند و علوم قرآنی را فرا می‌گیرند.

صفارزاده با یادآوری مشقت‌‌هایی که برای حفظ قرآن در کودکی به جان می‌خریده، گفت: آن زمان در افغانستان امکانات کم بود و سختی‌های زیادی به ویژه برای روشندلان جهت حفظ قرآن وجود داشت.

وی افزود: من با گوش دادن به نوارهای استاد پرهیزکار قرآن را حفظ می‌کردم اما در حال حاضر روشندلان در افغانستان علاوه بر استفاده از نوارهای اساتیدی مانند پرهیزکار و مشاری راشد العفاسی، از نسخ قرآنی به خط بریل نیز برای یادگیری قرآن بهره‌مند می‌شوند.

این قاری روشندل با بیان این که یکی از دلایل شرکتش در این مسابقات، سختی بسیاری است که برای رسیدن به هدفش متحمل شده، اظهار امیدواری کرد که با دعای خیر عزیزانش بتواند در این مسابقات مقام خوبی کسب کند.

وی درباره کمک دیگران به او در زمینه حفظ قرآن گفت: اولین استادم «ولی محمد امیری» بود. وی و استاد دیگری به نام «فیروز اسماعیل زاده» کمک‌های زیادی به من در حفظ و یادگیری قرآن کردند.

صفارزاده که تاکنون 10 مسابقه ملی در رشته حفظ قرآن کریم  را تجریه و مقام‌های دوم و سوم این مسابقات را نیز کسب کرده، سطح مسابقات بین‌المللی ایران را کیفی ارزیابی کرد.

وی همچنین از اینکه در این مسابقات حافظان و قاریانی از ملیت‌های مختلف در کنار هم به رقابت می‌پردازند، اظهار خرسندی کرد و گفت: این تلاشی برای تقویت انسجام اسلامی است که برادران دینی را در کنار هم جمع می‌کند.

صفارزاده که متأهل و دارای دو فرزند است، خود را فردی مستقل می‌بیند که با تدریس قرآن و ذکر اهل بیت(ع) روی پای خودش ایستاده و این را معجزه قرآن می‌داند که امروز در این مسابقات شرکت کرده است.

وی آروز کرد که هر نابینایی که گوشه نشین است به هنر و استعدادی که در خود می‌بیند روی بیاورد و به خود برای رسیدن به خواسته‌هایش چه در عرصه قرآن و چه در عرصه علم، فرهنگ و فن‌آوری انگیزه دهد.

انتهای پیام

35

captcha