به گزارش ایکنا؛ آیتالله مهدی هادوی تهرانی در ادامه جلسات تفسیر سوره مبارکه زمر گفت: خداوند فرمود ای بندگان من! همه شما اعم از مومن و مسلم و غیرمومن و غیرمسلم اگر بر جان و اصل و هویت و نفس خودتان، اسراف کردید نگران نباشید و از رحمت الهی مایوس نشوید.
وی افزود: این آیه برای ترویج فسق نازل نشده است که بگوئیم خداوند فرموده هر گناهی بکنید من همه را می بخشم و متدین باشید و نباشید مایه نگرانی نیست و خدا همه را میبخشد.
هادوی تهرانی عنوان کرد: سالها قبل یکی از کشیشان مسیحی در همایشی گفته بود که جهنمی در کار نیست و خدا همه را به بهشت میبرد؛ زیرا رحمت خداوند بیش از آن است که کسی را به جهنم ببرد؛ بله رحمت خداوند مقدم و سابق بر غضب است و فرموده که من همه گناهان را میبخشم ولی این به معنای نبودن جهنم و عدم عقاب نیست.
این استاد تفسیر حوزه علمیه اظهار کرد: این مسئله با حکمت و عدالت الهی در تضاد است؛ زیرا معنا ندارد خداوند این همه انبیاء و حجتهای خود را بفرستد ولی در نهایت همه اینها را زیر سؤال ببرد؛ خداوند عقل محض است و معنا ندارد، این همه احکام و آداب و انبیاء را بفرستد و در نهایت بگوید بروید هر کاری میخواهید بکنید من همه را می بخشم.
هادوی تهرانی اظهار کرد: اگر قرار باشد میان فاسق و فاجر و عادل و ظالم فرقی نباشد نظام تکوین و تشریع هر دو به هم میریزد؛ بنابراین تعبیر «يَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِيعًا» باید در متن دستورات دینی مورد تفسیر قرار گیرد؛ زیرا معنای این سخن آن نیست که خداوند بدون هر ضابطه و ملاکی این کار را بکند.
استاد تفسیر حوزه عنوان کرد: در روایتی از امام سجاد(ع) بیان شده که هر کسی توبه کند خداوند میبخشد، وقتی فردی از او میپرسد حتی یزید؟ امام وقتی این اسم نحس را شنید منقلب شده و فرمودند: حتی یزید و بعد فرمودند البته او توفیق توبه و فرصت آن را پیدا نمیکند.
انتهای پیام