صندلی‌های خالی و سطح پایین متسابقان؛ ضعف عمده مسابقات بین‌المللی قرآن طلاب
کد خبر: 3708094
تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۷
ایکنا گزارش می‌دهد؛

صندلی‌های خالی و سطح پایین متسابقان؛ ضعف عمده مسابقات بین‌المللی قرآن طلاب

گروه حوزه‌های علمیه ــ نخستین روز از دومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن طلاب حوزه‌های علمیه سراسر جهان، در حالی به کار خود پایان داد که با استقبال مردمی خوبی همراه نبود که یکی از علل این مسئله را می‌توان در ضعف در اطلاع‌رسانی عمومی جست‌وجو کرد.

صندلی‌های خالی و بی رغبتی مردم، ضعف عمده مسابقات/مشکلات به قوت خود پابرجاست

به گزارش ایکنا؛ سی‌وپنجمین دوره از مسابقات بین‌المللی قرآن کریم در مصلی تهران در حال برگزاری است، این در حالی است که به صورت همزمان با تهران شاهد برگزاری دومین دوره مسابقات بین‌المللی طلاب حوزه‌های علمیه سراسر جهان در شهر مقدس قم و در مدرسه علمیه امام کاظم(ع) هستیم و ده‌ها طلبه در رشته‌های حفظ، قرائت و خطابه در حال رقابت با یکدیگر هستند.

آئین افتتاحیه این دوره از مسابقات، شامگاه روز شنبه، اول اردیبهشت ماه برگزار شد که البته بدون حاشیه هم نبود و به دلیل حضور بیش از ظرفیت مردم، دردسرهایی به وجود آمد، این استقبال نوید مسابقاتی پر شور را می‌داد اما وقتی مسابقات در روز نخست یعنی روز یکشنبه دوم اردیبهشت کار خود آغاز کرد، تقریبا می‌توان گفت هیچ استقبالی از آن نشد، لذا این شائبه که جمعیت افتتاحیه نیز به صورت تشریفاتی دعوت شده بودند، تقویت شد.

در هر حال، مسابقات به صورت رسمی روز دوم اردیبهشت و در دو نوبت صبح و عصر کار خود آغاز کرد که در این روز شاهد رقابت 9 نفر از حافظان کل قرآن و 9 نفر از قاریان بودیم و در رشته خطابه‌خوانی نیز شرکت کنندگانی از کشورهای عراق، تاجیکستان، کویت، برزیل، آلبانی و ... با یکدیگر به رقابت پرداختند.

رقابت‌های روز نخست نیز در حالی از ساعت 10 صبح آغاز شد که زمان آغاز مسابقات ساعت 8:30 اعلام شده بود، سالن محل برگزاری مسابقات نیز خالی از مردم استقبال کننده بود و می‌توان گفت شرکت‌کنندگان برای دیگر متسابقان به اجرای برنامه پرداختند.

بر اساس گزارش و مشاهدات عینی خبرنگار ایکنا عدم استقبال مردم ناشی از دلایلی است که از جمله مهم‌ترین آنها می‌توان به تبلیغات محیطی ضعیف در سطح شهر اشاره کرد.

صندلی‌های خالی و بی رغبتی مردم، ضعف عمده مسابقات/مشکلات به قوت خود پابرجاست
البته بحث تبلیغات مورد اذعان برخی از داوران بود و این بحث مورد انتقاد آنها نیز قرار گرفت، چنان که سیدمحمدرضا محمدی که استاد راهنمای این دوره از مسابقات است در این زمینه به خبرنگار ایکنا گفت: یکی از اشکالات این دوره از مسابقات تبلیغ است که خوب بوده اما قدری ضعیف است و بنده دوست داشتم که در شهر قم انعکاس وسیع‌تری پیدا می‌کرد و حداقل از یک هفته قبل از زمان برگزاری مسابقات تبلیغات صورت می‌گرفت ، این بعد مهم برگزاری مسابقات اعم از پخش تیزر تا اعلام در حرم حضرت معصومه(س) و ... قدری ضعیف بود.
علاوه بر ضعف در اطلاع‌رسانی که مشهود بود، می‌توان نامناسب بودن محل برگزاری مسابقات به لحاظ دسترسی آسان مردم را نیز یکی دیگر از دلایل عدم استقبال مردم توصیف کرد، محمدعلی دهدشتی، ناظر هیئت داوران این دوره از مسابقات در این زمینه به خبرنگار ایکنا گفت: یکی از دلایل عدم استقبال مردم این است که تبلیغات کم بوده و باید بیشتر شود، البته به علت بدی آب و هوا برخی از بنرهای تبلیغاتی کنده شد، اما تبلیغات از طریق رسانه‌ها و ... باید بیشتر از اینها باشد تا مردم بیشتر ترغیب شوند. علاوه بر این مکان برگزاری مسابقات نیز مناسب نیست و در واقع دسترسی به آن مطلوب نیست.

صندلی‌های خالی و بی رغبتی مردم، ضعف عمده مسابقات/مشکلات به قوت خود پابرجاست
علی‌رغم تمام هزینه‌هایی که برای مسابقات صورت گرفته تا انس عمومی مردم با قرآن را ایجاد کند، اما مسابقات با کمترین استقبال از سوی مردم روز نخست برگزاری خود را پشت سر گذاشت؛ پشتوانه‌ای که اگر در محل برپایی مسابقات حضور داشتند، ثمرات بسیاری را در ابعاد مختلف همراه داشتند؛ از ایجاد هیجان در برپایی مسابقات تا بالا رفتن میزان انس مردم با آیات نورانی قرآن. البته مسئولان برگزاری مسابقات مدعی هستند که به دلیل وزش باد بنرهایی که در محل برگزاری مسابقات زده‌اند کنده شده‌اند، اما این در حالی است که اگر تبلیات محیطی در سطح شهر مناسب می‌بود این باد و کندن بنر تبلیغاتی آن هم در محل برگزاری مسابقات چندان خللی در اطلاع یافتن مردم ایجاد نمی‌کرد!
اما از بحث اطلاع‌رسانی که بگذریم باید به محل برگزاری مسابقه اشاره کنیم، این مسابقات در مدرسه علمیه امام کاظم(ع) در حال برگزاری است و روز نخست خود را در شرایطی سپری کرد که تنها در محوطه برگزاری مسابقات شاهد برگزاری مسابقه بودیم و دقیقا در اطراف این محل کلاس‌های مختلف این مدرسه در جریان بود و احیانا شاهد این بودیم که در طبقه فوقانی سالن برگزاری که استاد راهنما حضور داشت و متسابقان یکی پس از دیگری برای راهنمایی بیشتر به آنجا راهنمایی می‌شدند، برخی از طلبه‌های مدرسه علمیه امام کاظم(ع) در حال استراحت بوده و در خواب به سر می‌بردند که طبیعتا میزبانی جمهوری اسلامی ایران را قدری زیر سؤال می‌برد و می‌تواند تصویر نه چندان خوبی را ذهن میهمانان خارجی به یادگار بگذارد.

سطح تلاوت‌های در روز نخست

از دیگر مواردی که باید بدان توجه کرد سطح تلاوت‌ها و اجراها در روز نخست است به گونه‌ای که سطح پایین متسابقان رغبت مخاطب را تنزل داده و چه بسا که این مسأله دافعه داشته باشد تا این که بتواند جاذبه ایجاد کند، البته شاید مسئولان برگزاری مسابقات می‌توانستند تدابیری بیندیشند تا افراد قوی‌تری در مسابقات شرکت کنند تا بر کیفیت آن نیز افزوده می‌شد.
ضعف دانشی متسابقان مورد اذعان برخی از اعضای هیئت داوران نیز بود، به گونه‌ای که محمدرضا ستوده‌نیا از اعضای هیئت داوران این دوره مسابقات در گفت‌وگویی که در حاشیه مسابقات با خبرنگار ایکنا داشت به همین مسأله اشاره و پیشنهاد برگزاری کارگاه‌های آموزشی را ارائه کرد.
وی در این زمینه بیان کرد: برگزاری کارگاه‌های آموزشی بسیار تاثیرگذار خواهد بود و چون مسابقات در سطح بین‌المللی است، می‌توانیم این کارگاه‌ها را به صورت مجازی برگزار کنیم، همچنین با توجه به این که جامعه المصطفی العالمیه در بسیاری از کشورها نمایندگی دارد، می‌شود در آن‌ها برنامه‌ریزی کرد و در یک کشور به صورتی که هزینه‌ها نیز به صرفه باشد این کارگاه‌ها برگزار شوند، برگزاری این کارگاه‌ها کار نویی است و به نظرم می‌رسد که هچ موسسه این کار را انجام نداده است.
همچنین ستوده‌نیا در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود گفت: متسابقان نیاز به این دارند که در مباحث تجویدی و وقف و ابتدا بیشتر کار کنند، از لحاظ صوت و لحن تقریبا اشباع هستند، اما از نظر تجوید و اداء صحیح حروف ضعیف هستند، چراکه نیاز است که استاد با آنها به صورت مستقیم تمرین کند و از این جهت نیاز به این ارتقای در این مباحث دارند و طرح برگزاری کارگاه‌ها نیز طرحی است که اگر جامعه المصطفی العالمیه آن را انجام دهد، برای اولین بار دنیا انجام می‌شود.
اساسا هنر یکی از مقولاتی ست که ذاتا با جذابیت همراه است، خواندن نیز از این مقوله جدا نیست و در هنر خواندن صدا نقش محوری دارد، البته که تنها صدا کافی نیست و برای این صوت به صورت مناسب پرداخت شده باشد تا مستمع نیز لذت ببرد، بنابراین تا زمانی که مسئولان برگزاری مسابقات، متسابقانی در این سطح داشته باشند، نباید توقع داشته باشند که مردم نیز از هنر آنها استقبال کنند، چراکه چیز خاصی برای عرضه ندارند و مردم نیز به سمت دیگر هنرها کشیده می‌شوند.
از دیگر نکاتی که باید بدان توجه داشت بحث پوشش مسابقات است که از طریق رادیو و تلویزیون انجام می‌شود، البته که پخش این تلاوت‌ها و اجراهای ضعیف نمی‌تواند برای مخاطب جذابیت داشته باشد اما در هر حال برای پخش آن نیز هزینه شده است و به تناوب و در فواصل زمانی مختلف از صدا و سیما روی آنتن می‌رود، هرچند که برگزاری همزمان مسابقات تهران نیز باعث شده تا مسابقات بین‌المللی طلاب تحت الشعاع قرار گیرد و دست اندر کاران صدا و سیما نیز نتوانند به صورت کامل به پوشش مسابقات بپردازند.
پیشتر از محل برگزاری مسابقات که دسترسی مناسبی برای مردم ندارد نیز سخن به میان آمد، اما اکنون باید در این زمینه گفت که برگزاری مسابقات مستلزم سالن است اما در اینجا سالنی وجود ندارد و مسابقات در محیطی شبیه مسجد و یا حسینیه روز نخست خود را سپری کرد و تا انتها نیز همین طور خواهد بود.

دکور مسابقات بین‌المللی طلاب

دکور مسابقات بین‌المللی طلاب که در این محل استفاده شده بسیار ساده و اصلا با مسابقات بین‌المللی که به صورت همزمان در تهران و در مصلی امام خمینی(ره) در حال برگزاری است قابل قیاس نیست، اما این که سازمان اوقاف و دست اندر کاران به چه دلیل به این مسابقات کمتر توجه دارند نیز جای تأمل دارد، در تهران مسابقات در سالن و با دکوری چند صد میلیون تومانی برگزار می‌شود و در شهر مقدس قم مسابقات طلاب که از قضا برند بین‌المللی را نیز با خود یدک می‌کشد، بدون تشریفات خاص در حال برگزاری است.
روز نخست این دوره از مسابقات با شرایطی که از نظر گذشت برگزار شد، جایی که حتی یکی از مسئولان شهر مقدس قم و یا سازمان اوقاف نیز در محل برگزاری آن حاضر نشدند تا از نزدیک با روند برگزاری مسابقات آشنا شوند، از طرفی باید به ظرفیت قم اشاره کرد که دارای قاریان ممتاز زیادی است اما قبل از شروع مسابقات در نوبت صبح و عصر و شاهد تلاوت افتخاری هیچ یک از این قاریان نبودیم و جای خالی آنها حس می‌شد، این در حالی است که در مسابقات بین‌المللی که در تهران در حال برگزاری است نه تنها از قاریان ممتاز و برجسته تهرانی در این زمینه استفاده می‌شود، بلکه قاریانی از دیگر استان‌ها نیز برای تلاوت افتخاری دعوت می‌شوند، البته باید اشاره کنیم که روز گذشته و در پایان نخستین روز از برگزاری مسابقات‌ شاهد حضور احمد دباغ حافظ بین‌المللی قرآن در محل مسابقات بودیم که اذان مغرب با صدای این حافظ برجسته طنین‌انداز شد.
روز نخست دومین دوره از مسابقات بین‌المللی طلاب با تمام نواقص و ضعف‌هایی که داشت، با طنین انداز شدن اذان مغرب به افق شهر مقدس قم به کار خود پایان داد تا مسئولان و متسابقان خود را برای روز دوم این رقابت بین‌المللی که البته چندان هم با استانداردهای بین‌المللی سازگار نیست آماده کنند.
روز دوم این مسابقات قرار است از ساعت 8 صبح امروز آغاز به کار کند و در ابتدای این روز شاهد برگزاری رقابت کتبی بین شرکت کنندگان در رشته‌های قرائت و حفظ هستیم، همچنین بی شک یکی از مهم‌ترین اتفاقات در این روز از برگزاری مسابقات، آغاز به کار نمایندگان جمهوری اسلامی ایران است که وارد میدان خواهند شد و رقابت خود را آغاز می‌کنند، این مسابقات در نوبت صبح و عصر پیگیری می‌شود و فردا نیز مرحله فینال آن برگزار خواهد شد.
انتهای پیام
گزارش از مرتضی اوحدی

captcha