تکان‌دهنده‌ترين جمله در فرهنگ بشرى از منظر مصطفی ملکیان
کد خبر: 3707671
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۹:۵۵

تکان‌دهنده‌ترين جمله در فرهنگ بشرى از منظر مصطفی ملکیان

گروه اندیشه ــ از نظر ملکیان عبارت «اللهم اجعل نفسی اول کریمه تنتزعها من کرائمی» امیر مومنان(ع) تکان‌دهنده‌ترين جمله در فرهنگ بشرى است.

تکان‌دهنده‌ترين جمله در فرهنگ بشرى از منظر مصطفی ملکیان

به گزارش ایکنا؛ مصطفی ملکیان در کتاب «تحلیل فلسفی» در خصوص یکی از عبارات امیر مومنان در کتاب شریف نهج‌البلاغه از تعبیر «تکان‌دهنده‌ترين جمله در فرهنگ بشرى» استفاده می‌کند: «حضرت علی(ع) در یک دعایی که مربوط به احوال آدمی است و اینکه روح آدمی می‌تواند چه استعلاهایی پیدا کند، دعایی دارند که من آن را همیشه در قنوت می‌خوانم: اللهم اجعل نفسی اول کریمه تنتزعها من کرائمی؛ خدایا کاری کن که از چیزهای ارزشمند زندگی، جانم اولین چیزی باشد، که از من می‌گیری؛ نکند قبل از این که جانم را می‌گیری، انصافم گرفته شده باشد، شرفم، عدالتم، راستگویی و ادب و دیگر مکرمت های اخلاقی ام گرفته شده باشد و تفاله‌ای شده باشم که تو جانم را می‌گیری. خدایا از میان چیزهای شریف، اولین چیزی را که می‌گیری، جانم باشد و وقتی می‌میریم شرفم، صداقتم، عدالتم، شفقت و عشق‌ورزی به انسان‌ها در من سر جایش باشد. تواضعم، انسان‌دوستی‌ام سر جایش باشد. نه اینکه تا جانم به لبم برسد و بمیرم عدالتم، انصافم و مروت و جوانمردی و صداقت و تواضعم را از دست داده باشم.
این یکی از تکان دهنده‌ترین جملاتی است که در فرهنگ بشری گفته شده است. یعنی کریمه‌های وجود من زیاد است اما جان من اولین کریمه‌ای باشد که از من می‌گیری. این جمله، شبیه به جمله حضرت عیسی است که می‌فرمایند نمی‌ ارزد جهان را بگیری و در مقابلش روح خودت را بفروشی، ولو جهان را در مقابل روحت به تو بدهند. 

انتهای پیام

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۵
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۳/۱۴ - ۰۱:۱۱
1
21
سلام و عرض ادب.الحق که مولا امیرالمؤمنین بسیار زیبا بیان فرمودند...واستاد ملکیان بزرگوار به زیبایی تببین نمودید.با سپاس
قاسم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۹/۰۳/۲۶ - ۱۷:۰۸
0
13
کلام های امام علی ع را باید با طلا نوشت
captcha