به گزارش ایکنا؛ آیتالله مهدی هادوی تهرانی در ادامه سلسله جلسات تفسیر سوره«ق» با اشاره به آیه 17 و 18 این سوره گفت: در آیه 17 بر وجود دو ملک که بر دو طرف راست و چپ انسان نشستهاند و ناظر اعمال انسان و ثبت آن هستند تاکید دارد.
وی افزود: در اینجا این سؤال مطرح است که تلقی این دو فرشته چه ارتباطی با تعبیر نزدیکی خدا از رگ گردن انسان دارد؟ برخی گفتهاند اذ یتلقی المتلقیان، تعلیل است یعنی خداوند فرموده ما به رگ گردن انسان از خود او نزدیکتر هستیم زیرا دو فرشته آنجا هستند که همه اعمال انسان را ثبت میکنند.
هادوی تهرانی بیان کرد: مرحوم علامه طباطبایی معتقدند که این تفسیر درست نیست بلکه بیانگر دو نوع دانش با واسطه و بی واسطه الهی بر انسانهاست؛ ضمن اینکه از آیات و روایات به دست میآید که خداوند وقتی میخواهد بر انسان احتجاج کند، طوری این کار را انجام میدهد که فرد نتواند عذری بتراشد.
این استاد تفسیر حوزه علمیه عنوان کرد: در آیات دیگر نیز دارد که اعضاء و جوارح خودشان شروع به شهادت میدهند و وقتی اعتراضی بکند میگویند خداوند به ما اذن شهادت داده است.
وی افزود: براین اساس، اگر انسان ذرهای کار خیر و یا بد کرده باشد آن را در آخرت خواهد دید و ثبت و ضبط شده است.
انتهای پیام