ترسیم زیبایی‌های عاشورا در پرتو جلوه پیروزی مطلق امام حسین(ع)
کد خبر: 3707409
تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۳
میرباقری تشریح کرد:

ترسیم زیبایی‌های عاشورا در پرتو جلوه پیروزی مطلق امام حسین(ع)

گروه اندیشه ــ میرباقری با تفکیک سه چهره حماسه عاشورا از اقدام امام حسین(ع) به عنوان زیباترین نمونه بندگی خدای متعال یاد کرد که ضیافت الهی را به همراه داشت.

واکاوی زیبایی‌های عاشورا و جلوه پیروزی مطلق امام حسین(ع)

به گزارش ایکنا؛ حجت‌الاسلام سیدمهدی میرباقری در مراسمی که روز جمعه به مناسبت اعیاد شعبانیه در حسینیه آیت‌الله حق‌شناس برگزار شد پیرامون واکاوی سه چهره حماسه عاشورا به ایراد سخن پرداخت و عنوان کرد: از روایات نورانی اهل بیت (ع) و آیات قرآن کریم پیرامون ولادت امام حسین (ع) استفاده می‌شود در عین اینکه وجود مقدس نبی اکرم (ص) و امیرالمومنین (ع) و حضرت زهرا (س) از این عنایتی که خداوند به ایشان کرد خرسند و شادمان بودند، اما ولادت سیدالشهداء همراه با حزن و اندوه و بکا بر اهل بیت (ع) بوده است؛ لذا این یک ولادت استثنایی است.

وی اضافه کرد: وقتی خداوند متعال در قرآن مجید داستان ولادت حضرت را با بیان لطیف قرآن حکایت می‌کند می‌فرماید: «وَ وَصَّیْنَا الْإِنْسَانَ بِوَالِدَیْهِ إِحْسَانًا حَمَلَتْهُ أُمُّهُ کُرْهًا وَوَضَعَتْهُ کُرْهًا؛ و انسان را [نسبت]به پدر و مادرش به احسان سفارش کردیم مادرش با تحمل رنج به او باردار شد و با تحمل رنج او را به دنیا آورد (سوره احقاف آیه ۱۵).» امام صادق (ع) در روایتی فرمودند: این آیه ناظر به سیدالشهداء است، چون هیچ مادری فرزندش را با «کُره» به دنیا نمی‌آورد. دلیل این امر این است که قبل از اینکه خداوند متعال امام حسین (ع) را به حضرت زهرا (س) عنایت کند جبرئیل به ایشان خبر داد که فرزند تو بلای عظیمی در سر راه دارد.

میرباقری ادامه داد: بنابراین دوران حمل سیدالشهداء همراه با حزن و اندوه بوده است. هنگامی که ایشان متولد شدند وقتی جبرئیل و جمع کثیری از ملائکه برای عرض تهنیت به حضرات معصومین به خدمت ایشان آمدند همه به حضرت تعزیت می‌دانند و تسلیت هم می‌گفتند. این چه ولادتی است که ملائکه آسمان همراه با تبریک، تسلیت هم عرض می‌کردند. نکته‌اش این است که سیدالشهداء با یک عهد ازلی به دنیا آمدند و از روی اول خودشان را برای این مسئولیت بزرگ آماده می‌کردند.

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم خاطر نشان کرد: در این بیان از جلوه جمال و پیروزی مطلق حضرت سیدالشهداء چند نکته بیان می‌کنم. بلای عظیمی که امام حسین (ع) داشتند مصیبتی دارای جلال و عظمت بود؛ چنانکه در تعابیر گفته می‌شود: «و جلت و عظمت المصیبة». با اینکه مصیبت سیدالشهداء مصیبتی عظیم بود و به فرمایش اهل بیت (ع) مصیبتی به این عظمت در عالم اتفاق نیفتاده بود، اما در عین حال به زیبایی این بلا هم واقعه و حادثه‌ای نداریم. غلبه‌ای به وسعت غلبه سیدالشهداء نداریم. در مسیری که حضرت در آن قرار گرفتند و عهدی که با خداوند به سرانجام رساندند هم یک تحمل مصیبت است و هم یک پیروزی بزرگ.

وی افزود: واقعه عظیم عاشورا سه چهره دارد: یک چهره‌اش چهره کار دشمنان است که خیلی از آن گفت‌وگو شده است؛ البته هنوز در پرده ابهام است که دستگاه ابلیس چه کرده است. کار دشمن به هیچ وجه زیبا نیست و در نهایت زشتی است. یعنی نمی‌شد از این زشت‌تر خداوند را معصیت کرد. یک وقتی شخصی کار زشت را در بدترین شکل انجام می‌دهد؛ مثلا می‌خواهد مال مومنی را سرقت کند، جان و آبروی مومن را هم از بین می‌برد. اگر ابلیس تمام طراحی‌اش را می‌کرد که واقعه عاشورا را در بدترین چهره به سامان برساند از این بدتر ممکن نبود.

میرباقری تصریح کرد: چهره دوم عاشورا کاری است که وجود مقدس سیدالشهداء و اصحاب و اهل بیت ایشان انجام دادند که در نهایت زیبایی است. بندگی از آن زیباتر و لطیف‌تر ممکن نبود. هم رفتار خود حضرت که در قله رضا هستند و هم اصحاب و اهل بیت ایشان که تسلیم، ولی خدا هستند و این تسلیم را در متن بلا به بهترین شکل به انجام رساندند. از این زاویه هم حادثه عاشورا در اوج زیبایی است. نمی‌شود بندگی زیباتر از بندگی سیدالشهداء ترسیم کرد.

وی عنوان کرد: در ورای این دو چهره، حادثه عاشورا یک ضلع دیگری دارد که از چهره دوم زیباتر است. این ضلع سوم کار خداوند متعال است. در پس همه این حادثه‌ها دست خداوند متعال است و اوست که این حادثه را پیش می‌برد و به مقصد می‌رساند. اگر کسی آن چهره را نگاه کند در نهایت زیبایی است. سیدالشهداء عهد خود را به زیباترین وجه به انجام رساندند، اما «مَنْ أَوْفَى بِعَهْدِهِ مِنَ اللَّهِ؛ چه کسى از خدا به عهد خویش وفادارتر است (سوره توبه آیه ۱۱۱).» این عهد دو طرفه بود: یک طرف عهد سیدالشهداء بود، یک طرف عهد خداوند متعال. هر زیبایی که در کار سیدالشهداء است به فضل و لطف خدای متعال بر می‌گردد.

وی ادامه داد: بنابراین خدای متعال در وفای به عهدش زیباتر از بندگانش عمل می‌کند، گرچه کار سیدالشهداء در قله زیبایی است. یک نکته وجود دارد و آن اینکه مشاهده زیبایی کار خداوند چشم حضرت زینب (س) را می‌طلبد. حضرت زینب (س) است که می‌تواند این زیبایی را ببیند. در مجلس ابن‌زیاد وقتی آن ملعون سوال کرد: کار خدا را با برادرت چگونه دیدی؟ حضرت فرمود: من در کار خدا جز زیبایی ندیدم.

میرباقری در ادامه گفت: دیدن صنع خدای متعال چشم خاص می‌خواهد. همه نمی‌توانند مشاهده کنند. همه نمی‌توانند خداوند را حمد کنند. دیدن زیبایی کار خدا در فصل بهار آسان است، اما در پاییز سخت است و چشم خاص می‌خواهد. این رزق کسانی است که در مقام رضا و رضوان هستند که می‌توانند زیبایی کار خدا را در قله سختی‌ها مشاهده کنند. در پشت این بلایی که سیدالشهداء تحمل کردند ضیافت و مهمانی خداوند است. بلایی که خدا برای مومن رقم می‌زند یک روی سکه‌اش سختی است یک روی سکه‌اش رحمت و ضیافت است.

انتهای پیام

captcha