فهرست‌بندی دو هزار قرآن خطی در موزه حرم کریمه اهل‌ بیت(س)
کد خبر: 3706458
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۴

فهرست‌بندی دو هزار قرآن خطی در موزه حرم کریمه اهل‌ بیت(س)

کانون خبرنگاران نبأ ــ مدیر کتابخانه و موزه آستان مقدس کریمه اهل‌ بیت(س) گفت: دو هزار نسخه خطی در موزه حرم مطهر حضرت معصومه(س) موجود است که تاکنون در قالب پنج جلد کتاب فهرست‌نویسی شده است.

فهرست‌بندی دو هزار قرآن خطی در موزه حرم کریمه اهل‌بیت(س)

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ، به نقل از پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه(س)، حجت‌الاسلام والمسلمین اسماعیل محمدی کرمانشاهی، مدیر کتابخانه و موزه آستان مقدس کریمه اهل‌ بیت(س) طی گفت‌وگویی اظهار کرد: قرآن‌های خطی حرم مطهر را برای نخستین‌بار مرحوم محمدتقی دانش‌پژوه به همراه سایر کتب در کتاب «فهرست نسخ خطی کتابخانه آستان مقدسه قم» فهرست کرد.
وی افزود: دانش‌پژوه در فهرست این کتاب اعلام می‌کند که مجموع قرآن‌ها 467 مجلد است که قرآن‌های کتابخانه در هفت مجلد، قرآن‌های موزه در 80 مجلد و قرآن‌های تازه یافته در 380 مجلد است اما از این تعداد در متن کتاب 202 مجلد فهرست شده که قرآن‌های کتابخانه در هفت مجلد، قرآن‌های موزه در 81 مجلد و قرآن‌های تازه یافته در 114 مجلد است که کار دانش‌پژوه با توجه به زمانه و زمینه کار در نوع خود کار بسیار ارزشمندی بوده است.
مدیر کتابخانه و موزه آستان مقدس کریمه اهل‌ بیت(س) عنوان کرد: در سال 1373 توسط قربان عزیززاده و محمدرضا عباسی، فهرست‌برداری جدیدی از نسخ خطی قرآن‌ها به همراه سایر کتب موجود در موزه شروع و جلد اول و دوم کار در سال 1375 آماده چاپ شد، جلد سوم این فهرست نیز با همکاری بهزاد یوسف‌زاده، کارشناس موزه و قربان عزیززاده و جلد چهارم نیز به کوشش یوسف‌زاده در سال 1383 و جلد پنجم در سال 1389 شمسی تألیف شده است.
وی ادامه داد: آمار قرآن‌های خطی موزه دو هزار نسخه است که تا کنون در مجموع 428 قرآن خطی فهرست شده و فهرست‌نگاری قرآن‌های باقیمانده همچنان ادامه دارد.

 سارا عباسی

انتهای پیام

captcha