برگزاری 2500 مراسم در اتاق عقد حرم حضرت معصومه(س)
کد خبر: 3702957
تاریخ انتشار : ۱۵ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۰

برگزاری 2500 مراسم در اتاق عقد حرم حضرت معصومه(س)

گروه اجتماعی ــ رئیس اداره پاسخگویی و خدمات فرهنگی آستان مقدس حضرت معصومه(س) گفت: طی سال 1396، 2۵۰۰ مراسم عقد در اتاق عقد حرم مطهر حضرت معصومه(س) برگزار شد که از این تعداد ۳۵ درصد شهرستانی‌ها بوده‌اند.

برگزاری 2500 مراسم در اتاق عقد حرم حضرت معصومه(س)

به گزارش ایکنا از قم؛ حجت‌الاسلام علی فتح‌الله‌زاده در گفت و گو با خبرنگاران در رابطه با فعالیت‌های واحد فرهنگی حرم مطهر حضرت معصومه(س) گفت: این واحد در بخش‌های مختلف از جمله پاسخگویی و مشاوره فعالیت می‌کند که در تمام طول سال این خدمت در مرکز مشاوره حرم مطهر به مراجعه‌کنندگان ارائه می‌شود.
وی افزود: بخش پاسخگویی در زمینه‌های پاسخگویی به سوالات شرعی، اعتقادی و تصحیح قرائت نماز در دفاتر پاسخگویی فعالیت می‌کند و توسط اساتید مراکز تخصصی حوزه و دانشگاه پاسخگوی سوالات و شبهات اعتقادی زائرین است، همچنین در ایام مناسبتی و تعطیلات نوروز علاوه بر دفاتر پاسخگویی میزهای سیار و غرفه‌های پاسخ‌گویی برای ارائه این خدمات به زائرین در نظر گرفته می‌شود.
فتح‌الله‌زاده ادامه داد: بخش دیگر، فعالیت رسانه‌ای است که بحث بیان احکام در بین الصلاتین را در مسجد اعظم و شبستان امام خمینی (ره) به شکل ثابت در طول سال انجام میدهد و تبیین کننده احکامی است که مردم بیشترین پرسش‌ها را در این زمینه ها داشته‌اند.
اردوهای زیارتی و حرم‌گردی
رئیس اداره پاسخگویی و خدمات فرهنگی حرم حضرت معصومه(س) اظهار داشت: فعالیت دیگر این بخش برگزاری اردوهای زیارتی برای کاروان‌هایی است که به حرم مطهر حضرت معصومه(س) مشرف می‌شوند و این اردوها با محوریت شخصیت شناسی حضرت معصومه(س) و سبک و سیره و منش این بانوی بزرگوار انجام میشود.
وی ادامه داد: این برنامه‌ها در قالب‌های مختلفی مانند سخنرانی، نمایش پاورپوینت، جلسات پرسش‌وپاسخ و تورهای حرم‌گردی اجرا می‌شود؛ کاروان ها توسط یک استاد از صحن ها و بخش های مختلف حرم بازدید می‌کنند و با اماکن، مساجد، بناهای تاریخی، علما و بزرگان مدفون در جوار حضرت معصومه(س) و فعالیت‌های فرهنگی مختلفی که برگزار می شود آشنا می‌شوند.
فتح‌الله زاده گفت: همچنین با توجه به زمان مخاطبان، بازدید از قبرستان شیخان، موزه آستان مقدس، مدرسه فیضیه، مسجد مقدس جمکران و امامزادگان استان قم نیز انجام می‌شود.
وی افزود: در بخش مسابقات که بیشتر در فضای مجازی برگزار می‌شود فایل کتابچه‌ها یا بروشورهایی که در مسابقه مد نظر است در کانال تلگرامی یا سایت حرم بارگذاری می‌شود و شرکت‌کنندگان محتوا را دریافت کرده، در مسابقه شرکت می‌کنند و هدایای متبرکی نیز به آنها اهدا می‌شود؛ در سال گذشته بیش از ۸ مسابقه ملی برگزار شد که در مسابقه «ذکر اعظم» نزدیک به 1 میلیون نفر شرکت کردند.
بازسازی مقابر شخصیت‌های برجسته مدفون در حرم
فتح‌الله‌زاده با بیان اینکه مقابر بزرگان مدفون در حرم مطهر در حال بازسازی است، اظهارداشت: مقبره 2 تن از این بزرگواران شیخ فضل الله نوری و شهید مفتح کاملا احیا شده است و از فعالیت‌هایی که در این مقابر انجام می‌شود برگزاری کارگاه‌های اخلاق و روایتگری در رابطه با شخصیت این بزرگواران است که توسط شاگردان همین بزرگواران انجام می‌شود.
اتاق عقد
رئیس اداره پاسخگویی و خدمات فرهنگی آستان حضرت معصومه(س) بیان کرد: فعالیت دیگر این واحد برگزاری جشن عقد جوانانی است که قصد دارند زندگی‌شان متبرک به مکان شریفی همچون حرم مطهر خانم فاطمه معصومه(س) باشد، به این منظور این واحد از حدود ۵ سال گذشته اتاق عقدی را به این امر اختصاص داده است تا جوانانی که مراجعه می‌کنند بتوانند به همراه خانواده‌هایشان فضای نیمه اختصاصی را در این اتاق داشته باشند؛ همچنین برنامه‌هایی در قالب کارگاه برای این جوانان برگزار میشود و نکات کلیدی زندگی را به جوانان آموزش می‌دهد که مرکز مشاوره حرم در این زمینه ارائه خدمت می‌کند.
وی افزود: در سال 1396 بیش از ۲ هزار و 500 عقد در این اتاق عقد انجام شده و 30 تا 35 درصد مراجعین از شهرستان ها بوده اند، همچنین استقبال زائرین غیر ایرانی نیز برای برگزاری مراسم عقد در اتاق عقد حرم مطهر بیشتر شده است.

انتهای پیام

captcha