تأسی به معصومین(ع) به معنای دوری از همه مظاهر دنیوی نیست/ اعتدال؛ نشانه مسلمانی
کد خبر: 3693370
تاریخ انتشار : ۰۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۰:۳۵
معین‌الاسلام:

تأسی به معصومین(ع) به معنای دوری از همه مظاهر دنیوی نیست/ اعتدال؛ نشانه مسلمانی

گروه حوزه‌های علمیه: استاد حوزه و دانشگاه گفت: تأسی به بزرگان دین به معنای دوری از همه مظاهر زندگی دنیا نیست بلکه مراد داشتن زندگی منطقی و دور از افراط و تفریط و حرکت معتدل در مسیر زندگی است همان طور که قرآن، مسلمین را امت وسط معرفی  کرده است.

تاسی به معصومین(ع) به معنای دوری از همه مظاهر زیبایی دنیوی نیست/ اعتدال؛ نشانه مسلمانی

زهرا معین‌الاسلام، استاد حوزه و دانشگاه در گفت و گو با ایکنا؛ ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت ام‌ابیها، حضرت صدیقه طاهره(س) در پاسخ به این سؤال که با توجه به دوره زمانی که حضرت فاطمه(س) در آن زندگی می‌کردند چگونه امکان الگوبرداری برای بانوان جامعه امروز از ایشان وجود دارد، گفت: وقتی از الگوبرداری سخن می‌گوییم منظور الگوبرداری از یک سری اصول ثابت زندگانی ایشان است که ربطی به زمان و مکان ندارد. اگر اصولی که از آن صحبت است متغیر باشند در این صورت سخن از الگو گرفتن بی مفهوم خواهد شد پس بحث بر سر مباحث لایغتیر و اصول ثابت است که می‌توانیم زندگیمان را بر شالوده آن بنا کنیم.

معین‌الاسلام تصریح کرد: فکری که امروز مزورانه و مزدورانه از سوی دشمنان در ذهن جوانان و به ویژه دختران ما القاء می‌شود این است که زهرا(س) برای 1400 سال پیش است و نمی‌تواند برای جوان امروزی قرن 21 الگو باشد. قبل از انقلاب یکی از خبرنگاران خارجی این مسئله را مطرح کرده بود و امروز نیز این موضوع از سوی دشمنان برای تخریب چهره‌های الگوهای ربانی ما القاء می‌شود و برخی افراد نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرند.

این استاد حوزه و دانشگاه عنوان کرد: پاکدامنی، تواضع، خشوع، عبادت، حجاب، ساده‌زیستی و ... صفاتی هستند که ربطی به زمان و مکان ندارند که بخواهند در دوره‌ای ممکن باشند و در دوره‌ای دیگر نتوانیم از عهده تکلیف آن بر آئیم.

معین‌الاسلام ادامه داد: ساده‌زیستی یکی از اصول حاکم بر زندگانی آن حضرت و همه معصومان(ع) و بزرگان حتی در دوره کنونی بوده و هست ولی مصادیق آن تغییر کرده است؛ اگر در زمان آن حضرت، ایشان بر روی پوست گوسفند و زیلو متناسب با اقتضائات زمانه خویش استراحت می‌کردند و یا در خوردن، نوع غذاهای ساده‌ای داشتند برای الگوبرداری نیازی نیست ما هم بر روی زیلو بخوابیم. در سبک زندگی مهم، دوری از تجمل است ولو اینکه مبل و فرش هم داشته باشیم؛ مهم آن است که روح حاکم بر فکر و ذهن و زندگی ما روح ساده زیستی و پرهیز از تجمل باشد و به صورت افراطی به دنبال دنیاطلبی نباشیم.

این محقق و استاد دانشگاه بیان کرد: در روایات بیان شده که حضرت علی(ع) روزی به منزل فردی رفتند که منزل بزرگی داشتند و حضرت توصیه فرمودند که تو می‌توانی از مال و ثروت خود برای آخرتت توشه و زاد فراهم کنی؛ آن مرد نیز به زندگی گوشه‌گیرانه و زاهدانه برادرش اشاره کرد و حضرت از برادر وی گله‌مند شد که این نوع گوشه‌نشینی، زهد نیست و اعتراض فرمودند.

اعتدال در زندگی؛ نشانه مسلمانی

معین‌الاسلام عنوان کرد: تاسی به بزرگان دین به معنای دوری از همه مظاهر زندگی دنیا نیست بلکه مراد داشتن زندگی منطقی و دور از افراط و تفریط و حرکت معتدل در مسیر زندگی است همان طور که قرآن، مسلمین را امت وسط معرفی  کرده است.

این استاد حوزه و دانشگاه در پاسخ به این سؤال که متاسفانه مشاهده می‌شود که بخشی از مبلغان و روحانیون ما که باید بیش از دیگران در تاسی به بزرگان دینی پیشرو و پیش‌گام باشند زندگی‌های اشرافی دارند که مقام معظم رهبری هم آن را آفت برای کشور برشمردند و ضدانقلابی خواندند و همین مسئله سبب کم اثرشدن تبلیغ شده است، تصریح کرد: بنده هم قبول دارم که برخی از روحانیون از مسیر اعتدال خارج شده و به رسالتی که بر عهده دارند بی توجه هستند اما نباید از تبلیغات سوء دشمنان نیز غافل باشیم.

وی اظهار کرد: دشمنان به شدت بر روی برخی چهره‌های دینی موجه و حتی برخی از مراجع ما تبلیغات سویی دارند و از جمله مطرح می‌کنند که فرزند فلان مرجع، در فلان شهر، کاخ درست کرده است که بنده از نزدیک به یکی از همین مکان‌هایی که برای آن تبلیغ می‌شد سر زدم ولی چیزی با عنوان تجمل ندیدم.

معین‌الاسلام ادامه داد: اگر فرزند فلان روحانی و مرجع تقلید یا خود یک روحانی زندگی معمولی و ساده که افراد دیگر نیز می‌توانند داشته باشند فراهم کند نباید مورد سرزنش باشد؛ البته باید حساب بخشی از روحانیت تجمل‌گرا را از بقیه جدا کنیم.

وی با تاکید بر اینکه بخش عظیمی از روحانیت، ساده‌زیست هستند و زندگی معقول و منطقی دارند به ولایت‌مندی و حمایت از امامت از سوی حضرت زهرا(س) اشاره و بیان کرد: آن حضرت نسبت به مقدرات اساسی زمانه خود بی تفاوت نبود؛ زیرا وقتی مدیریت جامعه از دست معصوم(ع ) خارج شد ایشان شخصا به منزل مهاجر و انصار رفتند و اعتراض کردند و خطبه فدکیه را خطابه فرمودند.

معین‌الاسلام در پایان تاکید کرد: بنده در زندگی شخصی خودم تجربه کرده‌ام که هیچ بعدی نیست که انسان برای موفقیت در آن نیاز به الگو گرفتن از چنین شخصیت‌هایی نداشته باشد؛ انسان در عبادت، در دعا برای دیگران، در دفاع از ولایت، حجاب و عفاف، ساده‌زیستی و پرهیز از تجمل، در کسب علم و علم‌آموزی و ... نیازمند الگوست و بنده با وجود فعالیت‌های علمی و اجتماعی و حضور در عرصه حوزه و دانشگاه امکان این الگوگرفتن را کاملا تجربه کرده‌ام.

انتهای پیام

گفت و گو از علی فرج زاده

captcha