واکاوی کارکردهای دین در قرآن
کد خبر: 3684906
تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۹

واکاوی کارکردهای دین در قرآن

گروه معارف: دین برنامه‏ زندگى اخلاقى و اجتماعى است، خواه مستند به وحى باشد یا نباشد. کارکردهای دین اسلام در زندگی انسان زیاد است و تمام ابعاد زندگی فردی و اجتماعی انسان را فرا می­‌گیرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از آذربایجان‌شرقی، دین برنامه‏ زندگى اخلاقى و اجتماعى است، خواه مستند به وحى باشد یا نباشد. دین باعث یک سری اعمال و مناسک و آداب ویژه می‌شود که با عبادت و پرستش همراه است، خواه معبود،خدا یا خدایان و یا ارواح و یا برخى مظاهر طبیعى باشد. مقصود از کارکرد دین، اثر، نقش و تحولی است که دین در انسان یا جامعه ایفا می‌کند. کارکردهای دین اسلام در زندگی انسان زیاد است و تمام ابعاد زندگی فردی و اجتماعی انسان را فرا می­‌گیرد.

دين بر اراده انسان تأكيد مى نهد

حجت‌الاسلام جلیل جلیلی، امام جمعه سردرود در گفت‌‌وگو با ایکنا، اظهار کرد: دين بر اراده انسان تأكيد مى‌نهد، آن را تقويت و فرد را كمک مى كند تا به فرمان هاى عقل گردن نهد. قرآن یاد خدا و ذکر او را عامل آرام بخشی انسان معرفی نموده است. به عبارت دیگر از نظر قرآن متغیر مستقل آرام بخشی یاد و ذکر خداوند است.
وی با بیان اینکه دين نيازهاى اساسى روح، به ويژه نياز به عشق و جاودانگى را، تحقق مى‌بخشد، یادآور شد: يكى از مهم ترين كاركردهاى دين ارائه ايده آل و آرمان مطلوب است. ايده آل اصل يا موضوعى است كه مورد گرايش انسان قرار گيرد و هدف تلاش‌ها و كوشش‌هاى او باشد. ايده آل موجب شكل گيرى نوع انتخاب آدمى است. شخص به طور آگاهانه يا ناخودآگاه همه پديده‌ها را با آن مى‌سنجد و ارزش داورى مى كند. ايده‌آل از مختصات زندگى بشرى و از عناصر اساسى آن است. انسان زمانى مى‌تواند از يك زندگى حقيقى برخوردار باشد كه آگاهانه براى خود ايده‌آل و آرمان انتخاب كند.      
حجت‌الاسلام جلیلی، از کاریرد مهم دین گفت و افزود: کاربرد مهم دین این است که مایه سعادت آدمی بوده و دین در تمام افراد و بیش از هر چیز دیگری مؤثر است و تنها راه سعادت بشر است و صلح و آرامش تنها در سایه دین به وجود می‌آید و دین است که باعث فداکاری افراد می‌شود و تنها دین است که باعث پیشرفت نهضت‌ها می‌شود به همین خاطر و از این جهت پیشوایان نهضت‌های جهان و زمامداران مقتدر عالم برای پیشرفت خود همواره به دین و امور مذهبی متوسل شده اند.
امام جمعه سردرود، با اشاره به دستورالعمل‌های دین اسلام تاکید کرد: دین مبین اسلام دستور العمل‌های معین و مشخصی نسبت به مسائل فردی و اجتماعی انسان دارد که هر کدام دارای کارکردهای معینی نسبت به امور فردی و اجتماعی انسان است و تجربه هم نشان داده که عمل به دستورات دین پیامدهای بسیار مثبت نسبت به زندگی فردی و اجتماعی انسان دارد و فاصله گرفتن از دین باعث می‌شود که مسائلی در زندگی انسان به وجود بیاید که بشر با این همه پیشرفت قدرت حل آنها را ندارد و در برابر آنها متحیر مانده است.

دين به معنای «تسليم» شدن همه موجودات در برابر فرمان‌های الهی است
حجت‌الاسلام حسن مرسلی، امام جمعه مهربان در گفت‌وگو با ایکنا اظهار کرد: دين به معنای «تسليم» شدن همه موجودات جهان هستی در برابر فرمان‌های الهی يا حاكميت «قوانين تكوينی» در جهان ماده و حاكميت «احكام و قوانين تشريعی» در جامعه انسانی است كه از طريق پيامبران الهی ابلاغ می‌شود، است.
وی افزود: تنها اسلام است که در همه زمان‌ها و در تمامی اعصار می‌تواند کارکردهای مثبت داشته باشد و ادیان دیگر از چنین توانمندی نیستند؛ زیرا تنها اسلام دین خاتم و کامل‌ترین دین مرسل است.
وی با استناد به آیه 122 سوره انعام خاطرنشان کرد: در این آیه می‌خوانیم: آن كس كه مرده بود و زنده‌اش كرده‌ايم و برای او نوری قرار داده‌ايم كه به كمک آن ميان مردم راه می رود، با كسی كه صفت وی در ظلمات بودن است و از آن بيرون شدنی نيست، چگونه تواند بود.
امام جمعه مهربان با اشاره به نقش بنيادين دين یادآور شد: نقش بنيادين دين رهايی انسان‌ها از مرگ و كوری، ناشنوايی و لالی معنوی و رفع موانع معرفت شناختی از پيش پای آنان است. دين پاسخی يقين آور به سوالات و مسائل وجودی و اساسی زندگی بشر دارد. اين كه ما از كجا آمده ايم و به كجا خواهيم رفت!؟  قرآن با ارائه تصویر درست از جهان به انسان جدیت می‌بخشد و انسان را در برابر مشکلات زندگی مقاوم می سازد.
حجت‌الاسلام مرسلی، از توجه دین به عقل و گفت و تاکید کرد: اسلام به دنبال آبادانى دنيايى است كه آخرتش را هم آباد كند و چنين چيزى از عهده‌ اخلاق دنيايى و... ‌خارج است. دين هم به دل توجه دارد و هم به عقل. اگر چه علوم بشرى كارسازند، اما این علوم تنها در طراحى سازوكارهاى مناسب به مدد ما مى‌آيند و از ارايه‌ مکتب و فلسفه و نظام، عاجزاند و بشر، پيش از هر چيز به برنامه و مكتب نيازمند است و آن گاه به سازوكار. در اسلام طراحى سازوكارهاى مناسب به خود انسان‌ها واگذار شده است و دين متكفل امورى است كه علم به تنهايى قادر نيست آنها را به دوش بكشد.

captcha