حجتالاسلام مهدی اژهای، عضو هیئت مدیره دارالقرآن اصفهان در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن (ایکنا) از اصفهان، در رابطه با معنای هجرت، اظهار کرد: هجرت از نظر لغوی، به معنای جغرافیایی، مکانی و زمانی به کار میرود که افراد به دلایلی از مکانی به مکانی دیگر و برای زندگی بهتر، نقل مکان میکنند.
وی ادامه داد: قرآن نیز این معنا از هجرت را مطرح کرده که نمونه آن مهاجران به حبشه و پس از آن مهاجرت بعضی از مسلمانان به همراه پیامبر(ص) به مدینه است که هجرت پیامبر(ص) به مدینه، سراغاز تاریخ شد. البته هجرتی که در آیات و روایات مطرح شده علاوه بر مکان، هدفی قابل توجه دیگر نیز دارد.
اژهای افزود: اسلام، هجرت را در راه خدا دانسته است؛ مثل هجرت یا برای حفظ نیروهای مسلمان در مقابل دشمنان مانند هجرت مسلمانان به حبشه و یا برای پیدا کردن مکانی مناسب به عنوان پایگاه تبلیغ اسلام، مثل مهاجرینی که به مدینه مهاجرت کردند. اینگونه هجرتها اگرچه مکانی است، اما هدف آن برای خدا و در راه خداست.
اژهای در توضیح انواع دیگر هجرت گفت: هجرت از کفر به ایمان، از شرک به توحید، از صفات رذیله به صفات شایسته و یا هجرت در راه تحصیل علم از انواع هجرت هستند که خداوند متعال همه این افراد را جزء مهاجرین میداند.
این عضو هیئت مدیره دارالقرآن اصفهان خاطرنشان کرد: برخی مسلمانی به مدینه نرفتند تا پیامبر را یاری کنند و گفتند که ما در حال هجرت درونی هستیم، مانند حالاتی که صوفیان دارند، این درست نیست. هجرت باید تمام ابعاد را در بر بگیرد و تک بعدی نباشد؛ مانند هجرت پیامبر(ص) یا هجرت سید الشهدا(ع) از مدینه به مکه و از مکه به عراق، که تمام این هجرتها دربردارنده عرفان و سلوک درونی بوده است. اما در قضیه کربلا، بسیاری از مردم در مدینه و مکه نماز، روزه و شب زنده داریشان به موقع انجام میشد، ولیکن امام حسین (ع) را که رهبر دین بود، یاری نکردند.
وی گفت: شخصیتی مثل امام خمینی(ره) تمام ابعاد را دربر داشت؛ ابعادی مانند هجرت و مبارزه و زندان و چنین شخصیتی در انتها توانست کشور را از ظلم و استبداد رهایی بخشد.
اژهای با بیان اینکه هجرت کردن مراحلی دارد، ادامه داد: انسان برای هجرت کردن، ابتدا باید جایگاه خود را بشناسد و برای این کار برنامه داشته باشد و در طریق سیر و سلوک گام بردارد تا بتواند راهنمای درستی برای دیگران باشد.