برگزاری مسابقات «درس‌هایی از قرآن» در 30 هزار دبیرستان برای 3 میلیون دانش‌آموز
کد خبر: 3684527
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۲

برگزاری مسابقات «درس‌هایی از قرآن» در 30 هزار دبیرستان برای 3 میلیون دانش‌آموز

رئیس مؤسسه ترویج فرهنگ قرآنی گفت: این مؤسسه تلاش می‌کند با همکاری آموزش و پرورش همه دانش‌آموزان دوره‌های متوسطه اول و دوم را تحت پوشش برنامه درس‌هایی از قرآن قرار داده و در جذب حداکثری آنها بکوشد.

به گزارش خبرگزاری بین‌‌المللی قرآن(ایکنا) فارس نوشت: حجت‌الاسلام محمد موحدی‌نژاد رئیس مؤسسه ترویج فرهنگ قرآنی با بیان اینکه مؤسسه ترویج فرهنگ قرآنی در سال 1378 با همکاری گروهی از فرهنگیان شهر تهران و حمایت‌های حجت‌الاسلام قرائتی آغاز به کار کرد، گفت: این مؤسسه در سه حیطه قرآنی، فرهنگی و تفسیری به فعالیت می‌پردازد که عبارتند از؛ برگزاری مسابقات درس‌هایی از قرآن استاد قرائتی که شامل مسابقات هفتگی دانش‌آموزی، مسابقه خلاصه نویسی در ماه مبارک رمضان و مسابقات پیامکی و اینترنتی برای عموم است، موضوع تفسیر که ذیل آن ستاد تفسیر قرآن کریم تعریف شده و طرح فرهنگی که به صورت چهره به چهره انجام می‌شود.

وی درباره برگزاری مسابقات درس‌هایی از قرآن دانش‌آموزی اظهار داشت: با شروع سال تحصیلی در نیمه دوم، دوره جدید درس‌هایی از قرآن برای دانش‌آموزان در 30 هزار دبیرستان متوسطه با حدود 3 میلیون دانش‌آموز آغاز شد و امسال، بیست‌وششمین دوره آن در حال اجرا است. این مسابقه شامل 18 برنامه است و در دی‌ماه به علت زمان امتحانات دانش‌آموزان مسابقه برگزار نمی‌شود اما از بهمن‌ماه تا هفته دوم اسفندماه ادامه خواهد داشت و در نهایت دانش‌آموزانی که بیشترین امتیاز را در طی 18 برنامه کسب کنند به آزمون نهایی راه می‌یابند.

 

 

رئیس مؤسسه ترویج فرهنگ قرآنی گفت: گسترش و ترویج فرهنگ قرآنی بین نوجوانان و جوانان، دانش‌افزایی و تعمیق معارف دینی و قرآنی برای نسل نو، آشناسازی دانش‌آموزان با سیره و سیمای علمی و عملی اهل بیت(ع) و نیز غنی‌سازی مطلوب اوقات فراغت مخاطبان را از مهمترین اهداف برگزاری مسابقات درس‌هایی از قرآن در مدارس کشور به شمار می‌رود.

وی با اشاره به آیه 138 سوره مبارکه «آل عمران» مبنی بر «هذا بَیانٌ لِلنَّاسِ وَ هُدىً وَ مَوْعِظَةٌ لِلْمُتَّقینَ» عنوان کرد: براساس این آیه کریمه، افراد عادی هم باید با زبان و تفسیر قرآن آشنا باشند لذا به همین منظور ستاد تفسیر قرآن کریم در مؤسسه ترویج فرهنگ قرآنی با راهنمایی­‌ها و نظر حاج آقا قرائتی و با هدف رفع مهجوریت از قرآن کریم و به منظور فراگیر شدن و ورود معارف قرآنی در زندگی عموم مردم، ارتقاء سطح دانش و بینش طلاب و روحانیون در حوزه تفسیر قرآن کریم و پاسخ­گویی به نیاز روز جامعه در زمینه تفسیر، فعالیت خود را آغاز کرد.

تعمیق معارف دینی و قرآنی در میان نسل نو، آشناسازی دانش‌آموزان با سیره و سیمای علمی و عملی اهل بیت(ع) و نیز غنی‌سازی مطلوب اوقات فراغت مخاطبان از مهمترین اهداف برگزاری مسابقات درس‌هایی از قرآن است

 

موحدی‌نژاد ادامه داد: این ستاد با همکاری مدیریت حوزه‌های علمیه، نهادها و سازمان‌­های مرتبط، دوره‌های تخصصی آموزش مهارت­‌های بیان تفسیر قرآن‌ برای طلاب و روحانیون واجد شرایط استان­ها نیز برگزار می‌کند که تاکنون با برگزاری دوره‌های مقدماتی، تکمیلی و تخصصی و تربیت مدرس صدها نفر در این دوره‌ها شرکت کرده‌اند.

 

 

وی با بیان اینکه طرح فرهنگی تربیتی چهره به چهره نیز در سال 1380 به ابتکار حاج آقا قرائتی و تأیید مقام معظم رهبری، فعالیت خود را شروع کرد، تصریح کرد: تقویت نگرش‌ها، باورها و رفتارهای دینی و معنادار کردن زندگی نوجوانان و جوانان در پرتو جهان‌بینی و ایدئولوژی اسلامی از جمله اهداف عمده این طرح به شمار می‌رود و نخستین فعالیت آن برگزاری دوره‌های آموزشی برای دانشجویان و طلاب علاقه‌مند در رشته‌های روانشناسی، جامعه‌شناسی، مهارت‌های ارتباط و جذب نوجوانان و معارف دینی در چهار مقطع است.

رئیس مؤسسه ترویج فرهنگ قرآنی ابراز داشت: به منظور ارزیابی و میزان اثر‌بخشی فعالیت‌های قرآنی مؤسسه، همزمان با برگزاری مسابقات درس‌هایی از قرآن در مدارس، سفرهای استانی مسئولین مؤسسه نیز آغاز شد که در این سفرها اولویت با استان‌های کم‌برخوردار و محروم کشور است.

 

 

وی گفت: عمده اهداف این سفرها تقدیر و قدرانی از مجریان برگزاری مسابقات درس‌هایی از قرآن در سطوح استانی، شهرستانی و مدارس است که با هماهنگی مدیر کل و معاونت پرورشی و فرهنگی استانها انجام می‌شود و از آنجایی که این عزیزان این مهم را بدون هیچ‌گونه ابلاغ بخش‌نامه‌ای و تنها به صورت دلی و علاقه و تمایل خود به قرآن انجام می‌دهند جای قدردانی و تشکر از زحمات آنها دارد.

مؤسسه ترویج فرهنگ قرآنی تلاش دارد با همکاری و هماهنگی وزارت آموزش و پرورش، کلیه دانش‌آموزان دوره متوسطه اول و دوم را تحت پوشش برنامه درس‌هایی از قرآن قرار داده و در جذب حداکثری آنها با تنوع در شیوه‌های برگزاری مسابقات تلاش کند

 

موحدی‌نژاد به تبیین برنامه‌های سفرهای استانی مرکز متبوعش پرداخت و اظهار داشت: در این سفرها دیدارهایی با مدیرکل پرورشی و رئیس و کارشناسان اداره قرآن، عترت و نماز اداره‌کل آموزش و پرورش استانها انجام شده و می‌شود و از چند ادارات آموزش و پرورش چند شهرستان و مدارس مجری برنامه درس‌هایی از قرآن بازدید کردیم و از نقطه‌نظرات مجریان طرح و دانش‌آموزان بهره برده و هدایایی به رسم یاد بود به برخی از آنها از سوی مؤسسه ترویج فرهنگ قرآنی اهدا شد.

وی بیان داشت: همچنین در این سفرها دیداری با ائمه جمعه و نماینده ولی فقیه استان‌ها انجام شد که ضمن ارائه گزارشی از برنامه درس‌هایی از قرآن در آموزش و پرورش و مدارس استان، لوح تقدیر حاج آقا قرائتی به مدیر کل آموزش و پرورش اهدا شد. علاوه بر این، گزارشی از ستاد تفسیر قرآن به امام جمعه استان ارائه و در راه‌اندازی ستاد تفسیر و برگزاری دوره‌های آموزشی مهارت بیان تفسیر نیز با مسئولان حوزه‌های علمیه خواهران و برادران، رایزانی‌های لازم انجام و مسئول ستاد تفسیر استان با نظر و تأیید امام جمعه استان‌ها انتخاب شدند.

رئیس مؤسسه ترویج فرهنگ قرآنی تصریح کرد: در سال جاری دیدارهایی از استان‌های گلستان، چهار محال بختیاری، مرکزی، همدان، آذربایجان غربی، کرمان انجام شده و دیدارهایی از استان‌های مازندران، فارس و خراسان شمالی نیز تا پایان سال در دستور کار قرار دارند. مؤسسه تلاش دارد با همکاری و هماهنگی وزارت آموزش و پرورش همه دانش‌آموزان دوره متوسطه اول و دوم را تحت پوشش برنامه درس‌هایی از قرآن قرار داده و در جذب حداکثری آنها با تنوع در شیوه‌های برگزاری مسابقات تلاش کند. از سوی دیگر باتوجه به جایگاه و اهمیت تفسیر قرآن و شیوه‌های آموزشی مهارت بیان تفسیر، تمامی استان‌ها را در این مسیر یاری رساند.

captcha