چرا باید در آزمون سراسری قرآن حضور یابیم؟/ 6 دلیل برای ثبت نام
کد خبر: 3684302
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۰

چرا باید در آزمون سراسری قرآن حضور یابیم؟/ 6 دلیل برای ثبت نام

گروه مسابقات: کمتر از سه روز دیگر تا پایان مهلت ثبت‌ نام برای حضور در آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن کریم باقی مانده است،‌ آزمونی که تاکنون نزدیک به 150 هزار نفر در آن شرکت کرده و پیش‌بینی می‌شود طی روزهای آینده این تعداد به 200 هزار نفر نزدیک‌ شود.

چرا باید در آزمون سراسری قرآن حضور یابیم؟/ 6 دلیل برای ثبت نام

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن کریم امسال تجربه جدیدی را از سر می‌گذراند، تجربه‌ای که اگر با موفقیت پشت سر گذاشته شود، می‌‌تواند به عنوان سدشکنی در زمینه هم‌افزایی دستگا‌ه‌های قرآنی در اجرای برنامه‌ها به حساب بیاید و سال‌ها از آن به نیکی یاد شود.
تا‌کنون و به فاصله حدود سه روز مانده به پایان ثبت نام برای حضور در این آزمون 145 هزار نفر در آن ثبت نام کرده‌اند و پیش‌بینی می‌شود این میزان تا روز پایانی مهلت ثبت‌ نام به مرز 200 هزار نفر برسد، تا به این ترتیب در یک مهلت 50 روزه شاهد حضور این تعداد متقاضی حضور در آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن کریم باشیم.
اما شاید برای بسیاری حتی آن دسته از فعالان قرآنی که در امر حفظ قرآن کریم، مشغول هستند، این سؤال مطرح باشد که چرا باید در این آزمون حضور داشته باشند و اصولاً ‌حضور داشتن یا نداشتن یک حافظ یا علاقه‌مند به قرآن در این آزمون چه نتایجی را به دنبال دارد و چه اختلال را به وجود آورده یا از بین می‌برد.
در این گزارش البته به دنبال پاسخی برای این سؤال نرفته‌ایم اما تلاش شده است تا مهم‌ترین دلایلی که باعث می‌شود یک فعال قرآنی و حتی یک فرد علاقه‌مند به قرآن در این آزمون حضور داشته باشند، ذکر شود.
تعظیم شعائر دینی
بدون شک اولین دلیلی که یک فعال قرآنی پس از شنیدن نام آزمون قرآنی یا هر فعالیت قرآنی دیگری برای حضور در آن فعالیت،‌ ترغیب می‌شود، بحث تکریم قرآن کریم است. تکریم هر موضوعی، با توجه داشتن شهروندان به آن موضوع مشخص می‌شود، نمونه‌های زیادی از تکریم یک رویداد در حافظه تاریخی همه ما وجود دارد، تشییع شهدای غواص،‌ همدردی با حادثه پلاسکو و بسیاری موارد دیگر که با شکوه هرچه تمام‌تر برگزار شد،‌ همه از مصادیق تکریم آن رویداد بوده است.
بدون شک توجه و اهمیت شهروندان به موضوعات قرآنی و از جمله آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن کریم تکریم قرآن بوده و باعث اهمیت آن موضوع شده و پرداختن به اخبار آن بهای صدچندانی در جامعه پیدا می‌کند. البته این به معنای بها یافتن موضوع قرآن پس از توجه مردم، نیست، چرا که جایگاه قرآن و فعالیت‌های قرآنی فراتر از آن بوده و هر توضیحی در این زمینه اضافه و توضیح واضحات خواهد بود.
اگر توجه شهروندان و به خصوص علاقه‌مندان و فعالان قرآنی به رخدادهای قرآنی زیاد باشد،‌ چه بسا باعث شود، مسئولان که این ایام نسبت به مسائل قرآنی و بودجه‌های آن مقداری بی‌توجه شده‌اند،‌ به خود آمده و پرداختن به آن را بیشتر در دستور جلسات خود قرار می‌دهند. زمانی که رویدادهای قرآنی با حضور پرشمار شهروندان برگزار شود، جایگاه آن در عرصه عمومی کشور پررنگ‌تر شده و دولت‌ها نیز مجبور می‌شوند در عمل و نه در حرف بهای بیشتری به این موضوع بدهند.
به نظر می‌رسد، آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن کریم که از تنوع بسیار بالایی در رشته‌ها برخوردار است، می‌تواند به اولین آزمون برای شهروندان برای ثابت کردن عشق و علاقه‌شان به قرآن کریم در عمل، تبدیل شود.
حمایت از هم‌افزایی‌های قرآنی
هم‌افزایی موضوعی بوده که همیشه و در هر زمینه‌ای مورد تأیید همگان قرار گرفته است، همانطور که در ابتدای این نوشتار مورد تأکید قرار گرفت، آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن کریم یکی از بزرگ‌ترین امتحان‌های جامعه قرآنی در زمینه هم‌افزایی – حلقه مفقوده فعالیت‌های قرآنی کشور - است.
هم‌افزایی همیشه «پاشنه آشیل» جامعه قرآنی بوده و بیشترین نقدها نیز به آن وارد شده است. اما با وجود همه این نقدها هیچگاه هم‌افزایی اثرگذاری از سوی نهادهای قرآنی به عینه دیده نشده است. نمونه بارز جبهه‌گیری مسئولان قرآنی در زمینه‌ هم‌افزایی دستگاه‌ها، بحث ادغام دو اتحادیه قرآنی است که سال‌هاست گفته می‌شود «دو اتحادیه قرآنی تا پایان سال ادغام می‌شود» و از قضا امسال نیز این موضوع بارها مورد تأکید قرار گرفته است.
بنابر آنچه گفته شد، حضور علاقه‌مندان قرآنی‌ در این آزمون حداقل اثری که می‌تواند داشته باشد، تأیید چنین حرکاتی از سوی مردم است. حضور پرشمار شهروندان در آزمون سراسری حفظ قرآن کریم رأی به بحث هم‌افزایی نهادهای قرآنی در اجرای فعالیت‌هاست.
جوایز پرشمار
در آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن کریم بیش از 500 میلیون تومان جایزه برای برگزیدگان در نظر گرفته شده است. به نظر می‌رسد در مجموع، این رقم یکی از بیشترین ارقامی است که تاکنون در یک رقابت‌ قرآنی به برگزیدگان اهدا شده است.
همچنین در این دوره به بیش از 3000 نفر جایزه اهدا می‌شود که آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن کریم از این حیث نیز در زمره اولین‌ها قرار می‌گیرد. از جمله جوایزی که برای برگزیدگان در نظر گرفته شده است می‌توان به سفر عمره و سفر به عتبات عالیات و البته جوایز نقدی اشاره کرد.
گواهینامه مورد تأیید دو نهاد
پذیرفته‌شدگان در آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن کریم در پایان آزمون گواهینامه معتبر مورد تأیید دو نهادِ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان اوقاف و امور خیریه دریافت می‌کنند. گواهینامه‌ای که شاید در وهله اول برای بسیاری چندان مورد استفاده قرار نگیرد، اما مطمئناً برنامه‌ها و فعالیت‌هایی در آینده تعریف خواهد شد که پیش‌شرط یا یکی از شروط حضور در آن، همین گواهینامه‌ها باشد.
تنوع رشته‌ها
سرانجام باید تنوع رشته‌ها را از دیگر عواملی که مخاطبان می‌توانند با توجه به آن حضور پررنگی در آزمون داشته باشند، برشمرد. تنوع رشته‌ها در آزمون امسال به حدی زیاد است که حتی افرادی که تعدادی از سوره‌های کوتاه قرآن کریم را حفظ باشند – معمولاً تعداد زیادی از شهروندان سور کوتاه قرآن را حفظ هستند – نیز می‌توانند در آن حضور یابند.
این دوره در قالب چهار موضوع ترجمه و مفاهیم، حفظ، معارف اهل‌ بیت(ع) و انس با قرآن و در 26 رشته برگزار می‌شود. زمان برگزاری آزمون نیز روز 10 اسفندماه اعلام شده است. همچنین علاقه‌مندان تا ششم بهمن‌ماه برای ثبت نام مهلت دارند.
در معرض آزمون قرار دادن محفوظات
مخاطبان آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن کریم با حضور در این آزمون فرصت مناسبی برای در معرض آزمون قرار دادن محفوظات خود ایجاد می‌کنند.
سؤالاتی که در این آزمون طراحی می‌شود از استانداردهای لازم برخوردار بوده و به همین دلیل می‌تواند، به خوبی محفوظات حافظان قرآن کریم را در معرف آزمون قرار دهد.

تیمور کاکایی

captcha