رسم الخط قرآن امری قراردادی است نه توقیفی
کد خبر: 3684196
تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۲

رسم الخط قرآن امری قراردادی است نه توقیفی

گروه فعالیت‌های قرآنی: مربی و داور مسابقات قرآن گفت: رسم الخط قرآن یک امر قراردادی است و توقیفی نیست به همین دلیل شاهد تنوع رسم الخط ها هستیم، هر چند بهتر است در سطوح عالی آموزش از یک رسم الخط واحد استفاده شود.

کاظم ربیعی، مسئول دارالقرآن شرکت خطوط لوله و مخابرات نفتی منطقه مرکزی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، با تأکید بر هماهنگی در روش‌های تدریس قرآن اظهار کرد: روش‌های تدریس لزوماً نباید یکسان باشند، اما هماهنگی بین روش‌ها ضروری است.
داور مسابقات قرآن با بیان اینکه در تدریس به دنبال یک هدف مشخص هستیم گفت: ناهماهنگی بین روش‌های تدریس آسیب‌هایی از قبیل سر درگمی قرآن آموزان، عدم تحقق اهداف تدریس قرآن، طولانی شدن سیر آموزش، دلزدگی و ناامیدی قرآن آموزان، غلبه روش‌های سلیقه‌ای بر روش‌های علمی و هدر رفتن استعدادها را در پی خواهد داشت.
ربیعی در ارتباط با آسیب‌های آموزش قرآن با لحن فارسی گفت: نوع آموزش رابطه مستقیم با سطح مخاطب دارد برای مثال چنانچه افراد با سن بالا یا سواد کم متقاضی یادگیری قرآن باشند به طور قطع یاد دادن لحن و لهجه عربی یا غیر ممکن است یا بسیار دشوار که باعث ناامیدی مخاطب می‌شود به همین دلیل در خصوص این افراد که غالبا به خاطر وجوب یادگیری قرآن یا کسب ثواب روی به آموزش آورده‌اند تا حدممکن نباید سخت گیری کرد.
داور مسابقات قرآن افزود:برای افرادی که به صورت تخصصی و حرفه‌ای به دنبال یادگیری هستند و توان لازم را در این زمینه دارند باید لحن عربی به صورت اصولی آموزش داده شود و اگر این کار به خوبی انجام نشود قرآن آموز به مسیر اشتباه می‌افتند و بایستی انرژی زیادی جهت اصلاح آن صرف کنند ضمن اینکه قرآن آموز با لحن فارسی در مسابقات و رقابت با دیگران موفقیتی کسب نمی‌کند و همین امر باعث ناامیدی خواهد شد.
مسئول دارالقرآن شرکت خطوط لوله و مخابرات نفتی منطقه مرکزی اظهار کرد: الحان فارسی به اندازه الحان عربی نمی‌توانند پیام‌های قرآن را به مخاطب القاء کنند.
ربیعی گفت:بیان قواعد برای یادگیری قرآن آموز لازم است، اما افراط در این قضیه و کوتاهی در امر کارورزی نتیجه مطلوبی ندارد زیرا قرائت قرآن علاوه بر علم، یک مهارت است و هیچ مهارتی بدون تمرین عملی به کمال نخواهد رسید مانند فردی که به آیین نامه رانندگی تسلط دارد ولی تا زمانی که بصورت عملی اجرا نکند، راننده نخواهد شد. بهتر است مربیان قرآن بیشتر به صورت عملی و کاربردی مهارت قرآن آموزان را تقویت کنند.
وی با اشاره به رسم الخط‌های موجود در آموزش قرآن بیان کرد: رسم الخط قرآن یک امر قراردادی است و توقیفی نیست به همین دلیل شاهد تنوع رسم الخط ها هستیم. ممکن است این امر نیز با توجه به سطح و استعداد قرآن آموز برای هر شخصی متفاوت در نظر گرفته شود و از این نظر یک مزیت به شمار می‌رود.
این مربی قرآن بیان کرد: البته در آموزش تخصصی باید بهترین رسم الخط در نظر گرفته و برای همه افراد در این سطح، ثابت باشد زیرا ناهماهنگی در رسم الخط‌ها نیز مانند ناهماهنگی در روش‌های تدریس باعث سر درگمی قرآن آموزان شده و سیر آموزش و یادگیری را طولانی‌تر می‌کند.

captcha