یخ‌ زدگی قاری با تشویق‌های ناشیانه
کد خبر: 3683799
تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۰
فردی تشریح کرد:

یخ‌ زدگی قاری با تشویق‌های ناشیانه

گروه فعالیت‌های قرآنی: قاری بین‌المللی گفت: بارها برای بنده اتفاق افتاده که در مجلسی تلاوت داشتم و بسیاری از مستمعین با تشویق قرآنی آشنا نبودند و با هر آیه‌ای که تلاوت می‌کردم مدام لفظ جلاله «الله» را تکرار می‌کردند، تشویق‌های بدون هدف و از سر ناآشنایی باعث یخ زدگی قاری می‌شود.

جعفر فردی، قاری بین‌المللی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، با تأکید بر اینکه با شروع محفل قرآن، مستمعین باید سکوت و در آیات تدبر کنند گفت: آیه 204 سوره اعراف؛ «وَإِذَا قُرِىءَ الْقُرْآنُ فَاسْتَمِعُواْ لَهُ وَأَنصِتُواْ لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ» تکلیف مستمع قرآن را مشخص کرده است.
وی تصریح کرد: قاری هر چه زیباتر و دلنشین‌تر تلاوت کند به همان اندازه بر قلوب اثر می‌گذارد و به مستمع آرامش می‌دهد. آداب استماع قرآن ابتدا باید از سوی متولی گوشزد شود، البته در اکثر محافل همهمه‌ای از سوی مستمعین به گوش می‌رسد، اما رفته رفته خود حاضران متوجه می‌شوند که باید سکوت کنند و همین روند باعث فرهنگ سازی می‌شود هر چند در محافل دانش آموزی نباید زیاد سخت گرفت و همین که در این فضا قرار دارند جای خرسندی دارد.
قاری بین‌المللی در تشریح فرهنگ تشویق‌ قاری گفت: نوع تشویق در محافل قرآنی باید آموزش داده شود، البته جامعه قرآنی حالات تشویق را می‌دانند، حالت تشویق باید به گونه‌ای باشد که قاری به وجد بیاید و انرژی مثبت بگیرد و با انرژی بیشتر و روح بزرگتر، تلاوت را ادامه دهد.
وی ادامه داد: برعکس حالات تشویق‌های مثبت، برای بنده بارها اتفاق افتاده که در مجلسی تلاوت داشتم و خیلی از مستمعین با تشویق قرآنی آشنا نبودند و با هر آیه‌ای که تلاوت می‌کردم مدام لفظ جلاله «الله» را تکرار می‌کردند، تشویق‌های بدون هدف و از سر ناآشنایی باعث یخ زدگی قاری می‌شود، اگر کسی با نوع تشویق آشنا نیست بهتر است اصلا تشویق نکند، تشویق قرآنی باید خاص و مصری گونه باشد و به قاری آرامش و انگیزه بدهد.
فردی افزود: اقدامات خوبی برای شناسایی استعدادها در سطح کشور انجام شده، برای نوجوانان با استعداد باید برنامه ویژه تعریف کرد، برای تحت پوشش قرار دادن مناطق محروم هم باید فکری کرد، اما به هر ترتیب روستائیان یا ساکنین مناطق کم برخوردار نباید دست روی دست بگذارند، خودشان باید جوشش داشته باشند و علاقه خود را در حوزه قرآن دنبال کنند و البته مطالبه گر باشند.
وی اظهار کرد: اگر فعالیت‌های قرآنی خودجوش باشد شاهد اتفاقات خوبی خواهیم بود. باید اساتید حداقل ماهیانه به مناطق محروم برای کشف استعدادها، معرفی و آموزش کودکان و نوجوانان اعزام شوند. در همین مناطق محروم می‌توان افراد با استعدادی را پیدا کرد که در آینده از بهترین‌های تلاوت یا حفظ جهان ‌شوند.
فردی اضافه کرد: البته هر کجا امکانات بیشتر باشد دسترسی به تجهیزات آموزشی هم راحت‌تر است، به طور مثال در تهران و مشهد محافل و جلسات آموزشی بسیار قوی برگزار می‌شود، هر چه به استان‌های کوچک‌تر و بخش‌های ضعیف‌تر می‌رسیم محافل و جلسات کمرنگ‌تر می‌شود.
قاری بین‌المللی در پایان گفت: نوجوان علاقمند روستایی با تحمل مشقات نهایتاً هفته‌ای یکبار می‌تواند برای آموزش بهتر در جلسات قوی مرکز استان یا تهران حاضر شود اما تمرین اهمیت بیشتری دارد، استاد فقط می‌تواند راه را نشان دهد، بعد از گذشت سال‌ها به این نتیجه رسیدیم که بهترین استاد هر شخصی، خودش است، هیچ کس مثل خود فرد نمی‌تواند تأثیرگذارتر بر روی خودش باشد.

captcha