دعوت از داوران مسابقات سودان برای حضور در کشورمان
کد خبر: 3683697
تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۲

دعوت از داوران مسابقات سودان برای حضور در کشورمان

استاد همراه نماینده کشورمان در مسابقات بین‌المللی قرآن سودان از دعوت از داوران حاضر در این رقابت‌ها برای حضور در کشورمان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) فارس نوشت: معتز آقایی استاد همراه محمدرسول تکبیری در نهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن سودان گفت: از رتبه‌ای که آقای تکبیری در این دوره از مسابقات قرآن سودان کسب کرد واقعاً متعجب شدیم چون آقای تکبیری یک اجرای بسیار زیبا و موفق داشتند و همه حاضران در جلسه از جمله هیأت داوران ایشان را تحسین کردند.

وی اظهار داشت: بعد از اجرای آقای تکبیری نزد هیأت داوران رفتم و از آنها خواستم نظرشان را درباره نماینده کشورمان در مسابقات سودان جویا شوم که همه آنها اذعان کردند اجرای آقای تکبیر بسیار عالی بود، اما با این حال به هیأت داوران گفتم تعارف‌ها را بگذارید کنار و نظر اصلی خودتان را بیان کنید.

استاد همراه محمدرسول تکبیری در نهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن سودان با بیان اینکه به هیأت داوران گفتم می‌دانم شاید منظور شما حُسن حفظ است اما من می‌خواهم نظر شما را درباره تجوید و فصاحت را بدانم، تصریح کرد: هیأت داوران گفتند خیر، آقای تکبیری در همه زمینه‌ها بسیار عالی خواند.

آقایی با اشاره به نتیجه مسابقات گفت: عنوان هشتم تکبیری در این دوره از مسابقات همه را متعجب کرد، البته خود آقای تکبیری تا حدودی راضی بود و می‌گفت، من تجربه مسابقات الجزایر را داشتم، ترسیدم که نام مرا در ده نفر نخست هم نگذارند و خدا را شکر که اسم من در میان ده نفر اول مسابقات سودان است.

وی گفت: انصافاً سطح مسابقات بسیار قوی و رقابت نفس‌گیر بود و از 72 شرکت‌کننده از 50 کشور دنیا حدود 11-12 نفر بدون غلط خواندند و بی‌سابقه نداشته است که در این رقابت‌ها هم تعداد شرکت‌کنندگان بالا باشد و هم کیفیت مسابقات در این سطح. داوران مسابقه هم افرادی بودند که همگی به قرائت عشر، مسلط بودند، مهمان‌نوازی مردم سودان و برنامه‌های جنبی مسابقات واقعاً خوب بود و ما هر شب مهمان یکی از مسئولان و شخصیت‌های سودانی بودیم.

این استاد قرآن کریم، خاطرنشان کرد: امتیازات شرکت‌کنندگان در نهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن سودان، بسیار نزدیک هم بود؛ فکر می‌کنم امتیاز آقای تکبیری97/81 صدم و نفر قبلی ایشان حافظ سوری بود که امتیازش شد 97/87 صدم یعنی 6 صدم اختلاف، امتیازات سایر افراد برتر هم همینطور 5-6 صدم بروید بالاتر.

وی ادامه داد: هیأت داوران نهمین دوره مسابقات بین‌المللی سودان، همان ابتدا پارامترهای خود برای داوری مسابقات را اعلام کردند، بر این اساس 70 نمره حُسن حفظ،‌ 5 نمره مفردات، 5 نمره صوت و 20 نمره هم نمره تجوید و فصاحت داشت. وقتی با داور اماراتی صحبت کردم گفت من نمره صوت آقای تکبیری را کامل دادم، حتی در زمان برگزاری مسابقات بین‌المللی ایران، آقای تکبیری برای ایشان خواند و گفتند شما این ایرادات را دارید و به همین دلیل است که حافظان ایرانی در مسابقات رتبه نمی‌آورند و از این رو داور اماراتی به آقای تکبیری گفت شما این ایرادات را اصلاح کنید ان شاءالله رتبه بهتری کسب خواهید کرد.

آقایی اظهار داشت: آقای تکبیری وقت گذاشت و نزد شیخ محمد عصفور، شیخ قرائت مصری که در ایران حضور دارد، رفت و محفوظات خود را ارائه داد و نکاتی را که لازم بود رعایت کند را فراگرفت و تلاش زیادی برای مسابقات بین‌المللی سودان داشت.

وی در پاسخ به این سؤال مبنی بر اینکه آیا فکر می‌کنید هیأت داوران به صورت عادلانه به محمدرسول تکبیری امتیاز دادند، گفت: فکر نمی‌کنم هیأت داوران این دوره از مسابقات سودان عادلانه داوری کرده باشند. البته سازمان اوقاف این مأموریت را از بنده خواسته بود که باب گفت‌وگو را با داوران باز کنم که آیا آنها تمایل دارند برای داوری در مسابقات بین‌المللی قرآن ایران نیز شرکت کنند که انصافاً همگی داورهای خوب و صاحب‌نامی بودند.

استاد همراه نماینده کشورمان در نهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن سودان گفت: داور اماراتی ‌می‌گفت: هفت سال پیش مسابقات قرآن ایران را داوری کرده‌ام اما از آن پس دیگر دعوتی از من به عمل نیامد، اما باوجود اختلافات سیاسی که با شما داریم معتقدم که همه اینها را باید کنار بگذاریم، قرآن حرف اول را می‌زند و ما دور سفره قرآن جمع شده‌ایم لذا این اختلافات معنا ندارد.

وی عنوان کرد: در این دوره از مسابقات بین‌المللی سودان، دو داور از عربستان سعودی حضور داشتند، داور سودانی مسابقات نیز ساکن مکه مکرمه است و در دانشگاه آنجا تدریس دارد. البته مدیر رادیو قرآن، مدیر شبکه نداء و الاسلام مکه، مدیر برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن عربستان سعوی و کویت را دعوت کرده بودند و جوّ‌ حاکم بر مسابقات، جوّی کاملا سعودی بود. شاید نتوان قطعاً ملاحظات سیاسی را در این مسابقات دخیل دانست که البته سلایق داوری هم وجود داشت.

captcha