نداشتن سواد ارتباطی زوجین علت اصلی طلاق است
کد خبر: 3656063
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۷
حمزه لوییان:

نداشتن سواد ارتباطی زوجین علت اصلی طلاق است

گروه اجتماعی: کارشناس مسئول جمعیت و باروری سالم معاونت بهداشتی استان مرکزی گفت: اصلی‌ترین علت طلاق در کشور از سوی وزارت بهداشت و درمان نداشتن سواد ارتباطی زوجین اعلام شده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، اکرم حمزه لوییان، کارشناس مسئول جمعیت و باروری سالم معاونت بهداشتی استان مرکزی، در کارگروه برش استانی برنامه کنترل و کاهش طلاق که امروز، دوشنبه اول آبان ماه در استانداری برگزار شد، گفت: در برنامه‌های تقویت آموزش‌های ازدواج، پیگیری فعال دختران زیر 15 سال را داشتیم درواقع هردختر زیر 15 سالی که به مراکز ما برای مشاوره ازدواج مراجعه کرده باشد قبل از اینکه اقدامی انجام شود به والدین و خود دختر ‌مشاوره تخصصی می‌دهیم.
وی ادامه داد: اگر در مشاوره پی ببریم ازدواج اجباری، یا ناشی از فقر و اعتیاد خانواده است مداخله می‌کنیم این برنامه به مدت دو سال است که در استان اجرایی می‌شود و با افتخار اعلام می‌کنیم در سال 95 فقط 6 مورد زایمان زیر 15 سال داشتیم علیرغم اینکه 600 مورد در سال 94 ازدواج زیر 15 سال در استان ثبت شده است. از شش مورد ازدواج زیر 15 سال دو مورد مهاجر از استان‌های کردستان و تهران بودند و 4 مورد نیز مربوط به شهرستان‌های ساوه،زرندیه و خمین بودند که از دانشگاه علوم پزشکی اراک جدا شدند.
حمزه لوییان تاکید کرد: هدف ما به صفر رساندن زایمان زیر 15 سال است علاوه بر آن برای دختران زیر 18 سال نیز پیگیری فعال داشتیم یعنی مجدداً برای این افراد مشاوره فردی یک ماه بعد از اینکه در کلاس ازدواج شرکت می‌کنند داریم و برای فرد پرونده تشکیل می‌شود و در کنار این مشاوره رضایتمندی زناشویی نیز ارزیابی می‌شود.
کارشناس مسئول جمعیت و باروری سالم معاونت بهداشتی استان مرکزی گفت: زایمان زیر 18 سال در استان کاهش محسوسی داشته و شهرستان‌های خنداب و کمیجان به ترتیب دارای بیشترین زایمان در این مقطع سنی هستند.
حمزه لوییان با بیان اینکه اصلی‌ترین علت طلاق در کشور از سوی وزارت بهداشت و درمان نداشتن سواد ارتباطی زوجین اعلام شده است گفت: با فعال شدن مراکز جامع سلامت و کارشناس سلامت روان، حجم زیادی از آموزش‌های گروهی رایگان ارائه می‌شود، موفقیت کمپین پیشگیری از طلاق وابسته به این است که بدانیم شایع‌ترین علل طلاق در استان و کشور چیست.
کارشناس مسئول جمعیت و باروری سالم معاونت بهداشتی استان مرکزی در پایان با بیان اینکه کمپین‌هایی چون نه به خیانت و نه به طلاق فایده‌ای ندارد گفت: به لحاظ آموزشی، طرح مستقیم موضوع باعث عادی سازی و حتی ترویج  آن می‌شود، درواقع با رسانه‌ای کردن کاهش طلاق و طرح مستقیم موضوع، این آسیب‌ها را برای جامعه عادی جلوه می‌دهیم.
captcha