تشریح آمار طلاق و ازدواج استان مرکزی در پنج ماهه نخست 96
کد خبر: 3656049
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۳

تشریح آمار طلاق و ازدواج استان مرکزی در پنج ماهه نخست 96

گروه اجتماعی: کارشناس آمار جمعیت و مهاجرت اداره‌کل ثبت احوال استان مرکزی، ضمن تشریح آمار طلاق و ازدواج در پنج ماهه نخست امسال گفت: نیمی از طلاق‌های استان بین 1 تا 5 سال بعد از شروع زندگی مشترک اتفاق افتاده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، فریبا غیاثی، کارشناس آمار جمعیت و مهاجرت اداره‌کل ثبت احوال استان مرکزی، در کارگروه برش استانی برنامه کنترل و کاهش طلاق که امروز، دوشنبه اول آبان ماه در استانداری برگزار شد، گفت: بر اساس آمار ثبت شده در 5 ماهه نخست امسال نسبت به 5 ماه نخست سال 95 منفی 22 درصد کاهش ازدواج و منفی 20.3 درصد با کاهش طلاق مواجه هستیم البته کاهش آمار طلاق به دلیل کاهش ازدواج بوده است.
وی ادامه داد: در اراک در پنج ماهه نخست سال 95 ، 2 هزار و 366 مورد و در سال جاری نیز یک هزار و 760 مورد ازدواج ثبت شده است که نسبت به سال گذشته کاهش 25 درصدی را شاهد هستیم. همچنین 803 مورد در سال 95 و 585 مورد در پنج ماهه 96 ثبت طلاق در اراک داشتیم که  کاهش 27.1 درصدی داشته است.
 غیاثی تصریح کرد: شهرستان‌های آشتیان، تفرش و کمیجان در فروردین ماه بالاترین آمار ازدواج‌های با سابقه کمتر از دو سال را تجربه کرده‌اند در خرداد نیز کمترین ثبت ازدواج را داشتند. در شش ماهه نخست امسال، شهرستان‌های اراک، تفرش، خمین و دلیجان بیشترین و خنداب کمترین آمار را در بخش میانگین ازدواج‌های با سابقه کمتر از دو سال که برای اولین بار اتفاق افتاده را به خود اختصاص داد.
کارشناس آمار جمعیت و مهاجرت اداره‌کل ثبت احوال استان مرکزی گفت: طلاق‌ها در دو حوزه شهری و روستایی دسته بندی می‌شوند، در بحث اختلاف زوجین، بیشترین اختلاف متعلق به گروه سنی با فاصله 3 سال است که شامل 113مورد می‌شود 110 مورد مربوط به بخش شهری و 3 مورد نیز مربوط به بخش روستایی است. البته آمار بخش روستایی هنوز به روز رسانی نشده است.
وی با اشاره به اینکه استان مرکزی در 5 سال اول زندگی بیشترین آمار طلاق را به خود اختصاص داده است، گفت: بیشترین طلاق‌های ثبت شده از جانب زوج، متعلق به اراک و کمترین متعلق به کمیجان است. بیشترین آمار طلاق زوج‌های 25 تا 29 سال متعلق به اراک و کمترین با 5 مورد متعلق به آشتیان و کمیجان است.
غیاثی تصریح کرد: آمارهای شهرستان‌های محلات و فراهان به دلیل اینکه دفترخانه رسمی ندارند در شهرستان‌های آشتیان، تفرش و دلیجان ثبت می‌شود. بر اساس توزیع سنی طلاق 25 تا 29 سال از 30 تا 34 سال، بیشترین مورد طلاق یعنی 134 مورد بوده است یعنی بیشترین ثبت طلاق در استان مربوط به اختلاف سنی 3 تا 5 سال است.
کارشناس آمار جمعیت و مهاجرت اداره‌کل ثبت احوال استان مرکزی ادامه داد: تعداد طلاق‌های ثبت شده بر حسب مدت ازدواج کمتر از یک سال،  152 مورد است در واقع 12.9 درصد کل طلاق‌های استان را به خود اختصاص داده است، کمتر از 1 تا 5 ساله 51.8 درصد است یعنی نیمی از طلا‌ق‌های استان بین 1 تا 5 سال بعد از شروع زندگی مشترک اتفاق افتاده است.
وی افزود: بر اساس توزیع سنی زوجین در هنگام طلاق که 25 تا 29 سال از 30 تا 34 سال مدنظر است 128 مورد طلاق شهری داشتیم در تعداد طلاق‌های ثبت شده شهری بر حسب سن زوج به تفکیک شهرستان، اراک با دارا بودن 156 مورد بیشترین طلاق را در گروه سنی 30 تا 34 سال دارد و شهرستان خنداب با دارا بودن 2 مورد کمترین آمار را به خود اختصاص داده است.
غیاثی گفت: در بخش روستایی 25 تا 29 ساله‌ها نیز شهرستان‌های خنداب، دلیجان بیشترین و تفرش و شازند کمترین آمار را دارند. در زوجه‌ها، شهرستان اراک با دارا بودن 142 مورد بیشترین و کمیجان با دارا بودن 2 نفر در مقطع سنی 25 تا 29 سال کمترین مورد طلاق را دارند و در بخش زوجه‌های روستایی ساوه با دارا بودن 4 مورد بیشترین و خمین با دارا بودن یک مورد کمترین آمار طلاق را به خود اختصاص داده‌اند.
کارشناس آمار جمعیت و مهاجرت اداره‌کل ثبت احوال استان مرکزی  در پایان بیان کرد: میانگین سن طلاق زوجین در آشتیان با دارا بودن 38 سال بیشترین و در شهرستان کمیجان با میانگین 31 سال کمترین بوده است. در بحث میانگین سن زوجه بالاترین سن متعلق به شهرستان‌های اراک و خمین و کمترین نیز متعلق شهرستان شازند است.
captcha