برگزاری 21 نشست علمی با محوریت اربعین در دانشگاه‌های کشور/ سبک‌بار و سبک‌بال سفر کنید
کد خبر: 3655856
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۹

برگزاری 21 نشست علمی با محوریت اربعین در دانشگاه‌های کشور/ سبک‌بار و سبک‌بال سفر کنید

گروه جامعه: معاون بانوان کمیته فرهنگی آموزشی ستاد اربعین از برگزاری 21 نشست داخلی و سه نشست در کربلای معلی با محوریت اربعین خبر داد و به زائران توصیه کرد که سبک‌بال و سبک‌بار به پیاده روی اربعین مشرف شوند.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) لاله افتخاری، معاون بانوان کمیته فرهنگی آموزشی ستاد اربعین امروز دوشنبه اول آبان ماه طی نشستی خبری با اصحاب رسانه به تشریح برنامه‌های معاونت بانوان ستاد مرکزی اربعین پرداخت و عنوان کرد: در جامعه جهانی دو الگو مطرح بوده است؛ اولین الگو مربوط به بانوانی بود که نادیده گرفته می‌شدند و علی رغم اینکه بخش قابل توجهی از مشکلات و کارها را تقبل می‌کردند در جامعه بها و ارزشی نداشت و الگوی دوم الگویی است که اکنون مطرح و عنوان می‌شود که همه حقوق برای بانوان است؛ اما جهان از هر دو الگو احساس سرخوردگی می‌کند.

وی ادامه داد: اما حضرت زینب (س) الگوی دیگری مطرح کردند که در آن تساوی در ارزش‌های انسانی و تفاوت در مأموریت‌ها و تقسیم مأموریت‌ها به صورت عملی مطرح شده است. اگر امام حسین(ع) در کربلا به شهادت می‌رسند حضرت زینب(س) نیز وظیفه خود را به عنوان پیام‌رسان کربلا انجام می‌دهند.

افتخاری با اشاره به اینکه سال گذشته دفتر مقام معظم رهبری و ستاد مرکزی اربعین به نقش بانوان در پیاده‌روی اربعین توجه ویژه‌ای کردند، گفت: اربعین حاصل پیام یک بانو و زنانه است. بر همین اساس سال گذشته شورای راهبردی بانوان در ستاد اربعین تشکیل و در ادامه آن امسال کمیته فرهنگی اربعین تشکیل شد.

وی در ادامه به تشریح برنامه‌های بخش بانوان ستاد فرهنگی اربعین پرداخت و اظهار کرد: امسال جمعی از نخبگان قرآنی کشور برای برگزاری نشست، جلسات قرآنی، تصحیح قرآن و نماز زائران، پاسخ به پرسش ها، ارائه مشاوره و ... به پیاده روی اربعین اعزام می‌شوند.

معاون بانوان کمیته فرهنگی آموزشی ستاد اربعین با تأکید بر اینکه مردمی که به مراسم اربعین از سراسر دنیا می آیند قطعاً از شعور بالای حسینی برخوردار هستند، گفت: اما باید تلاش شود سطح اطلاعات و آگاهی آنها در خصوص اهل بیت(ع) افزایش یابد. ما باید تلاش کنیم اربعین نزد بانوان ما و توسط بانوان ما جهانی شود.

وی از برگزاری همایش‌های مختلفی با محوریت اربعین در دانشگاه های کشور نیز خبر داد و گفت: علاوه بر دانشگاه ها، حوزه های علمیه و جامعه الزهرا(س) نیز در حال برگزاری همایش هایی با محوریت موضوع اربعین هستند.

افتخاری افزود: نشست‌ها و دوره‌های آموزشی مختلفی برای مبلغان اعزامی به اربعین با محوریت شناخت فرق و مذاهب، فرقه ها و نحله ها، مخاطب شناسی، روایت گری و ... برگزار و افراد منتخب به عنوان مبلغ در مراسم اربعین حضور خواهند داشت.

وی در خصوص تعداد مبلغان اعزامی گفت: 30 نفر از بانوان به عنوان مبلغ، دو گروه قرآنی، تعدادی خادم و سخنران و ... امسال اعزام خواهند شد. همچنین در برخی از موکب‌های بانوان کتابخانه برپا می‌شود و سخنرانی و مداحی نیز برپا خواهدشد.

معاون بانوان کمیته فرهنگی آموزشی ستاد اربعین اظهار کرد: امسال قرار بود اعزام مبلغ از مبدأ اعزام‌ها یعنی از استان‌ها صورت گیرد و اعزام متمرکز از تهران کمتر داشته باشیم بر همین اساس لازم است مسئولان استانی با ما هماهنگی بیشتری داشته باشند و موکبهای استانی که بخش ویپزه بانوان دارند با ما تماس بگیرند تا برای آنها مبلغ خانم اعزام کنیم.

فرزانه، معاون هماهنگی و اجرایی معاونت امور بانوان ستاد اربعین نیز در این نشست از برگزاری 21 نشست در دانشگاههای مختلف کشور با محور اربعین خبر داد و گفت: این نشستها تا موسم اربعین به پایان رسیده و نتایج و مطالب مطرح در سه نشست ویژه پس از اربعین در کربلا ارائه خواهد شد.

وی در خصوص محور نشستهای برگزار شده گفت: نقش زنان در جهانیسازی اربعین، نقش مدیریت و راهبری حضرت زینب(س)، بایدها و نبایدهای اربعین، اربعین و روشهای مؤثر تبلیغ در آن، اربعین و افزایش سرمایه‌های اجتماعی، اربعین و توسعه فرهنگ وقف، اربعین و جامعه مهدوی، بررسی زن تراز انقلاب اسلامی و ... از جمله این محورها است.

فرزانه ادامه داد: سال گذشته بانوان سایر کشورها که شاهد قرائت قرآن بانوان ایرانی در موکب‌های ویژه بانوان بودند به وجد آمده بودند، امسال هم قرائت قرآن فقط در موکب‌هایی که ویژه بانوان است به صورت فردی و در بخش بانوان سایر موکب‌ها به صورت گروهی قرائت می‌شود و ارائه مشاوره و اقداماتی از قبیل تصحیح قرآن و نماز از دیگر اقدامات فرهنگی ما خواهد بود.

افتخاری در ادامه این نشست خبری گفت: برنامه‌های بخش بانوان از یک هفته مانده به اربعین تا یک روز پس از اربعین در شهرهای نجف، کربلا و مسیر پیاده روی انجام می‌شود. امسال سه موکب از سوی ما در عراق برپا می‌شود که یک موکب در نجف و دو موکب در کربلا خواهد بود که در حال حاضر راه اندازی یک موکب قطعی شده است.

وی اضافه کرد: البته ما بانوان را تشویق نمی‌کنیم که حتماً به این سفر بروند. بانوان به خاطر مسئولیت‌ها و وظایفی که در قبال خانواده دارند می‌توانند در همینجا هم آغازگر زندگی زینبی و مروج فرهنگ اربعین باشند.

افتخاری در پایان سخنانش توصیه‌هایی هم داشت و عنوان کرد: از بانوان می‌خواهیم که سفر گروهی و حرکت جمعی و کاروانی داشته باشند و از حرکت فردی پرهیز کنند، اربعین منحصر به روز اربعین نیست و می‌توانند زودتر به این سفر مشرف شده و بازگردند، در طول سفر مسائل امنیتی را رعایت کنند، به هیچ وجه خودشان یا فرزندانشان بدون ویزا راهی مرزها نشوند، مسائل بهداشتی را رعایت کنند، سبک‌بار و سبک‌بال به سفر اربعین بروند.

captcha