ناتوانی مؤسسات قرآنی در پاسخگویی به نیازهای مادی مربیان
کد خبر: 3655614
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۰

ناتوانی مؤسسات قرآنی در پاسخگویی به نیازهای مادی مربیان

گروه فعالیت‌های قرآنی: رئیس دارالقرآن‌الکریم استان اصفهان با تأکید بر اینکه آموزش مؤثر نیازمند تربیت مربیان با کیفیت است، گفت: بسیاری از این مربیان به خاطر احساس تکلیف در مؤسسات قرآنی فعالیت می‌کنند و مؤسسات نمی‌توانند پاسخگوی نیازهای مادی مربیان باشند.

سید مجید عاملیان، رئیس دارالقرآن‌الکریم استان اصفهان در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از اصفهان اظهار کرد: به نظر می‌رسد مؤسسات قرآنی با توجه به بودجه و امکاناتی که در اختیار دارند، بازدهی و کارایی مطلوبی داشته‌اند.
وی با اشاره به اینکه مؤسسات قرآنی غالبا به صورت مردمی اداره می‌شود، گفت: آنچه که مردم برای مؤسسات سرمایه‌گذاری کرده‌اند، به نسبت خود جوابگو بوده است.
عاملیان با بیان اینکه ممکن است مؤسسات در زمینه جذب مخاطب کاملا موفق عمل نکرده باشند، افزود: مؤسسات در بخش بانوان و خردسالان، به خوبی مخاطبان را پوشش داده‌اند، ولی در رابطه با جذب نوجوانان پسر و آقایان با قوت عمل نکرده‌اند و جذب این دو گروه جاذبه‌ها و امکانات دیگری غیر از آنچه که مؤسسات در اختیار دارند، می‌طلبد.
وی ادامه داد: اشتغال به همراه فضاها و فعالیت‌های دیگری که در جامعه برای مردان فراهم است، باعث شده تا آنها کمتر به فعالیت‌های قرآنی رو بیاورند، ضمنا جاذبه‌ای که برای بانوان علاقمند به قرآن و دارای وقت آزاد وجود دارد، در مورد نوجوانان پسر متفاوت است. از طرف دیگر، مربیان کمتری در میان آقایان وجود دارند و برخلاف بانوان که با درآمدهای کمتر فعالیت قرآنی انجام می‌دهند، آقایان به دلیل اینکه تأمین کننده هزینه زندگی هستند، کمتر جذب مؤسسات قرآنی می‌شوند که توانایی پرداخت دستمزدها را ندارند.
رئیس دارالقرآن‌الکریم استان اصفهان خاطرنشان کرد: البته مؤسساتی هستند که فقط نوجوانان پسر را پذیرش می‌کنند و در کار خود موفق هم بوده‌اند.
وی با بیان اینکه مؤسسات قرآنی به سمت بهره‌گیری از روش‌های نوین آموزشی حرکت کرده‌اند، گفت: در حال حاضر تعدادی از مؤسسات صرفا آموزش‌های تخصصی ارائه می‌دهند. در دارالقرآن استان نیز تحولاتی در خصوص شیوه‌های آموزشی اتفاق افتاده است و حتی برخی از مؤسسات در زمینه آموزش مجازی و آموزش از راه دور پیشگام بوده‌اند.
عاملیان با بیان اینکه متولی اصلی امور قرآنی به لحاظ سیستم اداری، سازمان تبلیغات اسلامی و وزارت ارشاد است، اظهار کرد: البته مجموعه‌های دیگر نظیر حوزه علمیه، دفتر تبلیغات اسلامی، دانشگاه‌های علوم قرآنی و مراکز قرآنی که فعالیت علمی-پژوهشی انجام می‌دهند، نیز تأثیرگذار هستند و علت آن این است که لازمه آموزش مؤثر، تربیت مربیان با کیفیت است.
وی تصریح کرد: مربیان قرآنی باید بر موضوعات و مباحث قرآنی در زمینه‌های مختلف تسلط داشته، ضمن اینکه با روش‌های نوین تدریس و اداره کلاس آشنا بوده و فن بیان خوبی داشته باشند تا بتوانند از پتانسیل علمی و قرآنی خود بهره ببرند. اگرچه تعداد زیادی از این مربیان تربیت شده‌اند، اما باید فضای فعالیت برای آنها فراهم باشد تا با تمرین و ممارست، تجربه خود را افزایش دهند. چنین مربیانی می‌توانند فضای آموزشی مراکز قرآنی را متحول کنند. 
رئیس دارالقرآن‌الکریم استان اصفهان خاطرنشان کرد: مؤسسات قرآنی باید از تمکن مالی برخوردار باشند تا بتوانند نوعی رضایتمندی نسبی را برای مربیان رقم بزنند. بسیاری از این مربیان به خاطر احساس تکلیف در مؤسسات خدمت می‌کنند، اما مؤسسات باید توانایی پاسخگویی به حداقل نیازهای مادی مربیان را داشته باشند؛ اما مؤسسات قرآنی به صورت مردمی اداره می‌شود و امروز مردم در مضیقه اقتصادی هستند و از طرف دیگر، در همه زمینه‌ها نیاز به کمک‌های خیرین وجود دارد و سهمی که از این محل به مؤسسات قرآنی تعلق می‌گیرد، مناسب نیست و آنها را با مضیقه مواجه ساخته است.

captcha