اهداف آمریکا از حمله به مؤلفه‌های اقتدار ایران/ توجهات به عقبه مواضع ترامپ معطوف شود
کد خبر: 3655502
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۶
کریمی تشریح کرد:

اهداف آمریکا از حمله به مؤلفه‌های اقتدار ایران/ توجهات به عقبه مواضع ترامپ معطوف شود

گروه سیاسی: عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی با اشاره به تشدید حملات لفظی و فشارهای سیاسی ترامپ به مؤلفه‌های قدرت ملی ایران گفت: یک تصویر جدید در تعاملات بین‌المللی بوجود آمده و آن افزایش نفوذ منطقه‌ای ایران است که به خوشایند آمریکا نیست و لذا تلاش می‌کند هر نوع فعالیت بین‌المللی که منجر به تقویت این مؤلفه‌ها و به تبع آن افزایش قدرت منطقه‌ای ایران می‌شود را تحت کنترل در آورد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیر با جمعی از نخبگان جوان و استعدادهای برتر علمی کشور با اشاره به یاوه‌گویی‌های اخیر ترامپ فرمودند: نباید بلاهت نشان دادن رئیس جمهور آمریکا موجب شود که از مکر و توطئه دشمن غافل شویم و آن را حقیر بشماریم، بلکه باید همه با تدبیر و هوشیاری و آمادگی کامل در صحنه باشیم.                             
اهمیت این هشدار رهبری به این بازمی‌گردد که برخی به غلط تحلیل می‌کنند که ادبیات تند و مبتذل ترامپ نشان می‌دهد که آمریکا در این دوره فاقد یک استراتژی و برنامه مشخص نسبت به ایران است فلذا نوعی بی‌اهمیتی نسبت به برنامه‌های آمریکا را بر مبنای ادبیات ترامپ، بدون در نظر گرفتن تیم طراحان سیاست‌های کلان آمریکا علیه ایران، اشاعه می‌دهند.

در این باره ایکنا گفت‌وگویی با «غلامرضا کریمی» عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی، انجام داده است که در ادامه می‌آید:

ایکنا: آیا ادبیات و گفتمان ترامپ بیانگر تشتت و بی‌برنامگی آمریکا به لحاظ راهبردی و تاکتیکی در مقابل ایران است؟
ساختار تصمیم‌گیری در آمریکا به گونه‌ای است که شخص رئیس جمهور به تنهایی نمی‌تواند تمامی روندهای تصمیم‌‌گیری را مدیریت و کنترل کند و بنابراین یک قوه عاقله‌ای درون ساختارهای بوروکراتیک آمریکا وجود دارد که معمولا اگر رؤسای جمهور هم بخواهند تصمیمات احساسی و هیجانی بگیرند آنها را به نوعی در عرصه عمل کنترل می‌کند.                            
ترامپ از آنجا که کاندیدای اصلی جمهوریخواهان نبوده و هیچ سابقه حزبی ندارد طبیعی است که بر روی یک سری شعارهای انتخاباتی خودش تأکید ویژه و بیشتری دارد ولی آنچه در عمل و به خصوص در عرصه سیاست خارجی آمریکا پیگیری و تعقیب می‌شود مسلما برگرفته از اتاق‌های فکر، اندیشکده‌ها و قوه عاقله تصمیم‌گیری در درون سیستم سیاسی آمریکا است.                                   
ترامپ علیرغم مواضع نامشخص، دارای ابهام و کمتر عقلانی چندین جلسه کاری ویژه با کیسینجر داشته و به همین دلیل عده‌ای معتقدند عقبه سیستم تصمیم‌گیری ترامپ را کیسینجر به عنوان یک استراتژیست با سابقه طولانی کار در سیاست خارجی مدیریت می‌کند، بنابراین می‌شود رگه‌هایی از برنامه‌ریزی و تدبیر را در پشت سخنان ترامپ مشاهده کرد، اگر چه ترامپ نشان داده چندان مواضع اعلامی‌اش تدبیرآمیز نبوده است. لذا براساس صحبت‌های مقام معظم رهبری تصمیم‌گیران جمهوری اسلامی ایران قطعا نباید تنها به مواضع احساسی ترامپ توجه کنند، بلکه باید تصمیمات پشت پرده آمریکا را نیز به خوبی رصد کرده و بشناسند، زیرا آمریکایی‌ها در یک روند بوروکراتیک با ایران پرقدرت، بانفوذ و نقش‌آفرین در تحولات فعلی و آینده منطقه خاورمیانه مشکل اساسی دارند و این چندان به دموکرات یا جمهوریخواه بودن دولت حاکم بر آمریکا ارتباط ندارد و برهمین اساس برخی از واکنش‌های آمریکایی‌ها علیه ایران طبیعی به نظر می‌رسد.
توانمندی و قدرت ایران در عرصه منطقه‌ای در طول 60 سال اخیر بی‌سابقه بوده و حتی در زمان شاه که ایران حمایت آمریکا را داشت و به نوعی ژاندارم منطقه بود، ایران از چنین نفوذی برخوردار نبود زیرا قدرت ایران ذیل قدرت آمریکا و غرب تعریف می‌شد و پس از انقلاب هم با وجود گذشت چهار دهه، قدرت و نفوذ منطقه‌ای ایران در مقطع فعلی بی‌سابقه است و برهمین اساس است که معتقدم واکنش‌های عصبی ترامپ و سایر دولتمردان آمریکایی طبیعی به نظر می‌رسد.

ایکنا: تشدید حملات آمریکا به مؤلفه‌‌های قدرت ملی مانند توان موشکی و سپاه با چه هدفی پیگیری می‌شود؟
واقعیت این است که یک تصویر جدید در منطقه خاورمیانه و حتی در محیط تعاملات بین‌المللی به وجود آمده و آن هم قدرت‌یابی ایران در سطح منطقه و افزایش نفوذ منطقه‌ای ایران است که به هیچوجه خوشایند آمریکایی‌ها نیست، لذا آنها برای اینکه بتوانند به نوعی این قدرت جدید را تحت فشار قرار دهند باید مؤلفه‌های قدرت ایران را مورد هدف قرار دهند و یکی از مهمترین مؤلفه‌های قدرت ملی ایران قدرت نظامی، توان موشکی و سپاه پاسداران است که آمریکایی‌ها تحریم و تشدید فشار بر این مؤلفه‌ها را در دستور کار خودشان قرار داده‌اند و تلاش می‌کنند هر نوع فعالیت بین‌المللی که منجر به تقویت این مؤلفه‌ها و به تبع آن افزایش قدرت منطقه‌ای ایران می‌شود تحت کنترل خود درآورند.

ایکنا: صحبت‌های اخیر آمریکایی‌ها درباره ضرورت اصلاح برجام و انجام مذاکرات درخصوص موضوعات توان موشکی و نفوذ منطقه‌ای ایران و اظهارات حمایت‌آمیز اروپایی‌ها در این باره، در عین دفاع از برجام را چگونه ارزیابی می‌کنید؟                
هرچه زمان می‌گذرد عقلایی بودن تصمیم ایران مبنی بر ورود به مذاکرات هسته‌ای و به نتیجه رساندن آن در قالب برجام، بیشتر مشخص می‌شود، به عبارتی تصمیم ایران کاملا درست و مبتنی بر منافع ملی بوده اما اکنون که توانمندی و نفوذ منطقه‌ای ایران افزایش پیدا کرده است غربی‌ها به ویژه آمریکایی‌ها از این قضیه نگران شده‌اند. زیرا آمریکایی‌ها و تا حدی اروپایی‌ها یک ایران متوسط را می‌خواستند نه ایرانی که یک قدرت بانفوذ منطقه‌ای شده باشد.                                                                       
برهمین اساس آنها تلاش می‌کنند باب مذاکرات جدیدی را در خصوص توان موشکی و نفوذ ایران در منطقه بگشایند اما جمهوری اسلامی ایران قاطعانه این مسئله را بیان کرده که مذاکرات تنها در موضوع پرونده هسته‌ای بوده و در سایر موضوعات از جمله توان دفاعی و موشکی هیچگونه مذاکره‌ای صورت نخواهد گرفت و به نفع منافع ملی ایران هم نیست که وارد مذاکرات جدیدی پیرامون این موضوعات شود.

ایکنا: برخی در داخل براساس اظهارات و رفتارهای آمریکا به ویژه در نقض برجام و پیش کشیدن بحث مذاکرات جدید در سایر موضوعات اینگونه تحلیل می‌کنند که برجام بی‌فایده بوده و ایران نباید از ابتدا وارد مذاکره با غرب در موضوع هسته‌ای می‌شد. آیا این تحلیل را درست می‌دانید؟                                                                  
سیاست عرصه فرصت‌هاست و جمهوری اسلامی ایران در مقطع حضور دموکرات‌ها در راس قدرت آمریکا بهترین بهر‌ه‌برداری‌ و استفاده را در قالب به ثمر رساندن برجام انجام داد و امروز مواضعی که در سطح بین‌المللی از سوی آمریکا اتخاذ می‌شود کاملا نشان می‌دهد تصمیم ایران به‌جا و منطقی بوده و امروز هم باید از این دستاورد حمایت شود.                                             
طبیعی است که امروز آمریکایی‌ها ناراحت و عصبانی باشند چون فکر نمی‌کردند با به ثمر رسیدن برجام، نفوذ منطقه‌ای و قدرت دفاعی و موشکی ایران تا این حد افزایش پیدا کند. البته این بدان معنا نیست که این افزایش قدرت به خاطر برجام بوده، بلکه برجام فضایی را برای تقویت قدرت ایران فراهم کرد و این تدبیر عقلایی ایران را نشان می‌دهد.  برهمین اساس ایران بر روی دستاوردهایش پافشاری خواهد کرد و موضع افکار عمومی جهانی هم در حال حاضر حمایت از برجام است.               
captcha